Afzuigingsperikelen; werk in uitvoering

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
De laatste tijd ben ik druk geweest met het aanpassen van de afzuiging in mijn werkhokkie. Onlangs zette ik nl de afzuiging voor m'n combimachine aan (die tot op heden in de werkplek zelf stond) en het juist invallende zonlicht trakteerde mij op een prachtig zicht op een enorme berg stof die uit de zak van de afzuiger kwam. Daar kan ook de fraaie afzuiginstallatie van Kor niet tegen aan werken. De afzuiging staat ondertussen op het zolder: wat een verandeming van geluid en stof! Met name de 220V stofzuiger was een herrieschopper. De 380V aansluiting is nog een beetje werk in uitvoering, heb ik nog geen foto's van. (mede omdat het zolder een onwijze puinzooi is)

Mijn combinatiemachine miste echter nog een kap voor de aansluiting voor de motafzuiging bij de vandiktebank. Dat betekende enorme hoeveelheden stof en schaafsel in de garage. Niet echt lekker. Informeren bij SCM leverde op dat een nieuwe 107 euro ex BTW kost. Hmmm, daar kunnen we vast wel een paar stukjes resthout tegen aangooien. :D

Uiteindelijke kosten omgerekend denk ik <5 euro en daarvan lag een deel al in de afvalbak. Het gaat dus om het stuk vanaf de oranje kap:

IMAG0875.jpg

IMAG0874.jpg

De zijkanten zijn van 12 mm radiatorplaat, de boven en onderkant van triplex en de aansluiting is een stukje 125 mm PVC buis. Werkt perfect!

Een stuk PU slang met binnendiameter 125mm staat nog op de bestellijst (iemand een goed adres?). Dan rest nog de bovenafzuiging van de cirkelzaag. We komen er wel... Als het af is en het zolder niet zo'n puinzooi meer, zal ik wat meer foto's maken. Kunnen jullie ook je kritieken schieten.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Keurige oplossing.
Wel even die slang vervangen dit kan niet zo.
Slang is erg duur weet ik.
Ik heb een stukje uit de UK besteld dat scheelde aanzienlijk.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Thanks 3dmazter. Ik was geïnspireerd door je topic om ook e.e.a. op te schrijven :)
Zolang de slang maar helemaal uitgerekt is, werkt het nog verbazingwekkend goed. Maar bij het minste of geringste trekt de slang samen en dicht en is het gedaan met de pret. Waar heb jij het besteld? En is de binnenzijde van je slang helemaal glad?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De slang die ik van tendotools heb is ook niet glad van binnen.
Maar met 2 meter slang heb ik toch best goede afzuiging al zeg ik het zelf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.