Afzuiging, welke diameter en blastgates

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Toch de knoop doorgehakt en gekozen voor 150mm (overal) en dan de laatste meter met slang (ook 150mm) door te gaan. Bij axminster heb ik 150mm blastgates gekocht wat overigens mega snel onderweg was.
Ik heb de klus even in tweeën gesplitst omdat ik wat overgangen (63mm) voor mijn zaagtafel heb besteld bij axminster en zo hoop ik geen gebruik te maken van de 150mm afzuiging maar van mijn bestaande 50mm (starmix). Mocht dit niet genoeg zijn kan ik altijd bestaande uitbreiden. De illusie om mijn makita afkortzaag stofvrij te krijgen heb ik niet meer, ook niet met zo'n grote afzuiger :)
De tip klusrob neem ik ook gelijk mee. Ik ga slang kopen bij ducotools en zo kan ik gelijk 2 manchetten en een klem mee bestellen. Al met al (spirobuis, slangen etc) kom ik op 400 euro uit en dan zuig ik mijn lintzaag en vandiktebank af. Goedkoper niet kunnen doen, ook marktplaats vaak in de gaten gehouden maar daar stond vrij weinig op
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Veel succes en plezier met de bouw.....

Wat betreft je opmerking over je afkortzaag.
Ik weet niet hoe die makita z'n stof rond gooit maar ik zie op Youtube al een aantal oplossingen voorbij zien komen die best goed werken volgens mij.

Feitelijk bouwen de meesten een box om de afkortzaag heen waarin in de bodem een afzuigpunt zit.

Ik ken je werkplaats situatie niet maar je kunt zeker wel wat doen om het stof van je afkortzaag te verminderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.