Afzuiging, welke diameter en blastgates

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi!

Ik heb sinds kort een HBM profi 300 en ziti nu te twijfelen over de maat buis die ik zal aansluiten.
Wat is julliee ervaring met blastgates, welke diameter pijp en spirobuis.
Ik wil een vandiktebank erop aansluiten (lurem rd31) en een dewalt zaagtafel.
De afzuiger wil ik wel ongeveere 4 meter van de vandiiktebank vandaan hebben
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Om te schaven gebruik in buis/darm van 125.
Maar hangt ook af van de aansluiting van je afzuiging.

Voor de zaag zit er hier een 50 Op omdat, dat het beste paste.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
De maat van de afzuiging is 150mm (als ik de welbekende verloop eraf haal).
IMG_8510.jpg

Ik heb even snel een schetje gemaakt. De bochten verwerk ik met 2 x 45 graden om de bochten niet te scherp te maken (weet niet of dit nodig is met deze diameter?)
IMG_8761.jpg
Laatste stukje met buis 150 en de verloop op de machine zelf.
Bij ducomat heb ik slang (150mm) gevonden van 16,03 euro per meter ex btw.
Schuiven koop ik bij Axminster (150mm voor 21 euro).

Ik vraag me af of ik niet gewoon 100mm moet gebruiken onder de Y stukken ipv 150?

Hoe hebben jullie aansluiting gemaakt naar de vandiktebank?
Dit is mijn lurem, als je gaat strijken dan hangt hij eronder en vandikte moet je een metalen bak omhoog draaien. Zie ook SawDust : Planer Dust Shroud
IMG_8760.jpg
Het mooiste zou zijn dat de wartel draaibaar is. Als ik het zwarte gedeelte een slag draai (en dat paar jaar lang) weet ik niet of de slang dit erg leuk vind (heb daar geen ervaring mee).
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik vraag me af of ik niet gewoon 100mm moet gebruiken onder de Y stukken ipv 150?
Als je echt het optimale uit je afzuiging wilt halen dat kun je het best de verjonging en naar flex zo dicht mogelijk bij je machine doen.

Echter zit daar altijd een compromis icm gebruikers gemak.

Zoals je tekening is, ziet dat er goed uit.

Er wordt op verschillende plekken ook over gesproken om het eerste stuk vanaf je motor recht te houden...(+/- 1 a 1.5 meter) zodat de aangezogen lucht niet wervelend door je schoepen of je eventuele cycloon gaat.

Nogmaals is allemaal theorie....

In de praktijk heb je ook met andere zaken te maken die bepalen hoe je je afzuiging op moet of wilt hangen.

Het draaien van de Flex slang op de VVD bank geeft voor mij geen problemen.
De slang is vaak sterker dan je denkt.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Er wordt op verschillende plekken ook over gesproken om het eerste stuk vanaf je motor recht te houden...(+/- 1 a 1.5 meter) zodat de aangezogen lucht niet wervelend door je schoepen of je eventuele cycloon gaat.


Dat gaat hem hier niet worden frees ik(leuke woordspelen).
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Het beste is om je leiding zo groot mogelijk te houden en pas dicht bij de machine te verkleinen.
Zelf heb ik een leiding van 125, met de laatste 2 mtr soepele slang van 100.

Ik gebruik zelf stalen slangflenzen en snelspanklemmen. Deze zijn uitwisselbaar met de buizen van Felder.

21A0A3DD-2E34-4277-B039-B17569D9E58A.jpeg
9F2D834D-CA94-45B2-9D63-CDE2D9BC8323.jpeg
In de afzuigopening van in dit geval de Hammer A3-31 heb ik van een paar lagen multiplex en een gatenzaag een verloopring gemaakt om zo’n slangflens te bevestigen. Met de snelspanklem kan ik de slang makkelijk vastmaken en ook draaien.

Je had het over slang van 150. Let er dan even op of deze soepel genoeg is. Ik heb als aansluiting van de afzuiger naar het vaste deel een stuk slang 125mm (wand 0,7mm) en die vind ik toch vrij stug. Dat zou in de werkplaats als machineslang bij mij niet zo makkelijk werken, zeker om de slang te kunnen loskoppelen of bij wisselingen van vlakken naar vandikteschaven. Vandaar dat ik voor het laatste stuk naar de machine heb gekozen voor een slang van 100 met een dunne wand (0,4mm), die dus lekker soepel is maar toch ontzettend stevig.
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Aanvulling:
Forumlid Bjorn (@Fluo ) heeft ooit een topic geplaatst over een koppeling met magneten, zie hier. Dan is de slang er gewoon op te 'klikken'. Voorwaarde is dan denk ik dat je slang soepel genoeg en niet te zwaar moet zijn.
Dat topic is inmiddels een jaar oud, ik weet niet of hij dat systeem nog steeds gebruikt en hoe het nu een jaar na dato bevalt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi, handige tips! Ik wilde idd 0.4mm gebruiken ipv 0.7

ik heb net een boodschappenlijstje gemaakt bij ventilatieshop en dat komt al snel op 440 euro en dan heb ik nog niet eens slang!
Zit nu wel heel erg te twijfelen of ik wel 150mm zou doen (end 2 end is het ongeveer 6 meter buis (2 meter omhoog en 4 meter opzij naar de vlakbank en ongeveer 10 meter naar mijn afkortzaag)
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Aanvulling:
Forumlid Bjorn (@Fluo ) heeft ooit een topic geplaatst over een koppeling met magneten, zie hier. Dan is de slang er gewoon op te 'klikken'. Voorwaarde is dan denk ik dat je slang soepel genoeg en niet te zwaar moet zijn.
Dat topic is inmiddels een jaar oud, ik weet niet of hij dat systeem nog steeds gebruikt en hoe het nu een jaar na dato bevalt?
Ik gebruik het systeem zeker nog! Elke machine heeft zo'n magneet-koppelstuk. Heel makkelijk om de slang vast/los te maken en de magneten zorgen voor een stevige koppeling. Echt een aanrader
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoi, handige tips! Ik wilde idd 0.4mm gebruiken ipv 0.7

ik heb net een boodschappenlijstje gemaakt bij ventilatieshop en dat komt al snel op 440 euro en dan heb ik nog niet eens slang!
Zit nu wel heel erg te twijfelen of ik wel 150mm zou doen (end 2 end is het ongeveer 6 meter buis (2 meter omhoog en 4 meter opzij naar de vlakbank en ongeveer 10 meter naar mijn afkortzaag)

Het is natuurlijk zinloos om het geluid en het energiegebruik van een 2.2 kW afzuiger te hebben, maar de prestaties van een kleinere omdat je een dunner pijpje legt. Toch?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als je 150mm op de afzuiger hebt, is de beste oplossing om met een 150mm hoofdleiding te werken en zo veel mogelijk 150mm slang tot aan de machine te brengen en dan over te gaan naar de aansluitdiameter van de machine. Alternatief is om met 125 mm slangen te werken.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hoofdleiding in het begin zeker 150 mm. Aftakking met 45 grd kun je verjongen naar de benodigde maat van je apparaat of in stapjes. Als je hoofdleiding erg lang is kun je deze halverwege verjongen van 150 naar 125. De grootste verbruiker zet je aan het begin vd hoofdleiding of de afzuiger in het midden. Flex naar apparaten bij voorkeur niet meer dan een meter of zo.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Ventilatieland, spirobuis 160 mm met rubberenafdichting. Het prof klem systeem vond ik te duur. Ik heb een AF16 als afzuiger en twee strengen met enekele aftakkingen.

groet, Hans
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Goedkoopste is 125mm pvc tot aan de machine en dan 125mm flexibel voor het laatste stuk.
machines indien mogelijk aanpassen naar 125mm.
Beste is 150mm met het zelfde verhaal.
Maar dat is heel duur.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
ja het verschil met 125mm pvc en 150 spiro (y stuk) is 7 euro vs 21 euro

Dan is de hamvraag, hou ik nog genoeg over na een meter of 8
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Als je vanaf de motor al gaat verjongen zal je motor dat niet kunnen compenseren.
Die gaat gewoon minder lucht (kuub per minuut) verplaatsen dus minder effectief.

Hij zal wel afzuigen, maar niet zoals de motor zou kunnen.

Die 150 outlet zit er niet voor niks op.

Maar nogmaals, je moet zelf de afweging tussen kosten en effectiviteit maken.

Ik heb toen met mijn systeem ook een afweging gemaakt......er zijn ook buizen met knelkoppelingen die glad zijn van binnen.......je ziet ze wel eens op YT in de amerikaanse filmpjes.
Maar dat systeem was zo verschrikkelijk duur dat ik voor de spiro buis met ribbels gekozen heb.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Aantal vuistregels bij het ontwerpen van den afzuigsysteem met ventilator (dat is jouw afzuiger):
- houd alle leidingen zo kort mogelijk om drukval en dus debietverlies (m3 lucht per uur) te voorkomen
- maak alle leidingdiameters zo groot mogelijk. Hoe groter hoe minder drukval. Mocht je dus om wat voor reden de afzuiger ver van de machines hebben staan dan is het raadzaam om de lange leiding groter te maken dan de diameter van de je afzuiger aansluiting.
- alle leidingen van binnen zo glad mogelijk. Flexibele buis tot een minimum beperken.
- Bochten minimaal 2 maal de diameter liever groter
- maak verjongingen naar de afzuiger toe zo geleidelijk mogelijk: langer dan 4 keer de verjonging (moet je dus van 150 naar 100 maak dan de verjonging > 200 mm lang)

In tegenstelling tot een stofzuiger kan zo'n ventilator bijna geen tegendruk verwerken. Daarom moet je er op focussen die zoveel mogelijk te voorkomen.

succes met je klus
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.