afzuiging vlak- vandiktebank

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik overweeg om een DeWalt D27300 vlak- vandiktebank te kopen. Als stofzuiger heb ik een Starmix ADL-1432 in combinatie met een Oneida Dust Deputy. Werkt deze combinatie? Of moet ik echt een losse afzuiger erbij kopen?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Dat gaat niet werken. Een Starmix heeft een te laag volume (maar wel veel zuigkracht) en is daarmee vooral geschikt voor elektrisch handgereedschappen en sommige zaagtafels. Jij hebt een zuiger nodig die veel volume zuigt.

Het is eigenlijk niet heel moeilijk om te achterhalen welke zuiger je nodig hebt. Je hoeft namelijk alleen naar de diameter van de stofaansluiting te kijken. Is die kleiner dan 50 mm, dan heb je een Starmix of soortgelijke stofzuiger (Festool CTL, Makita VC2512L, etc.) nodig. Is die groter dan 80 mm, dan een HVLP-afzuiging (high volume low presure), zoals de HBM 200, Scheppach HD-serie, Felder AF-serie. Let wel op het minimale aantal m3/u bij HLVP.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.661
711
Antwerpen
de combinatie gaat wel mits je je ALTIJD beperkt tot kleine afnames. Zelf heb ik een Jet JWP12 in combinatie met een ordinaire Nilfisk en dat werkt tot nu toe (heel af en toe verstopt de aansluiting maar dat is dan mijn eigen schuld en vliegt het schaafsel er voor aan de machine uit)

als ik de plaats (en het geld) had ............
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Het wordt mijn eerste apparaat dat er één nodig heeft. Mijn freestafel en mijn zaagtafel hebben er geen nodig. Ik denk daarom aan een goed maar compact en verplaatsbaar ding. En ik wil gewoon zakken, niet zo'n dichte oliedrum.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Nee, die HBM haalt maar 190 m3/u. Ik kan de specificaties van de Dewalt niet vinden, maar vermoed dat die minstens 800 m3/u nodig heeft. Misschien wel nog meer (>1000 m3/u).
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en Boktor026

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
En zoiets? HBM 1100 Watt Draagbare Stofafzuiginstallatie
Dit heeft wel de grote slang?
Ik ben benieuwd want zit in een vergelijkbare situatie.
Ik wil echt een ding met transparante zakken. Voor ik mijn cycloon kocht hele vervelende verstoppingen gehad bij het frezen van lange architraven. Ik moet kunnen zien wanneer de zak vol is. Je kunt anders (verbrandings-)schade krijgen aan hout en machine. En een inschakelautomaat is ook wel fijn.
 

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Ik heb dezelfde VVD als jou, ik heb er een CamVac van Record Power aanhangen en die doet het prima. Is inderdaad wel een oliedrum... Maar het dingt zuigt als een bezetene en doet het echt prima. Ik heb hier nog een Metabo SPA 1100 staan met zakken die ik weinig of nooit gebruik. Mocht je interesse hebben, kan je deze altijd overnemen... Als je jouw Dewalt VVD mobiel wil hebben raad ik je wel aan om een onderstel te kopen want de wielen die er standaard bijzitten zijn echt waardeloos... Ik heb er een Bora Portamate ondergezet en heel tevreden van en daarmee rijd ik vlot door het werkhuis heen en weer...
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik heb dezelfde VVD als jou, ik heb er een CamVac van Record Power aanhangen en die doet het prima. Is inderdaad wel een oliedrum... Maar het dingt zuigt als een bezetene en doet het echt prima. Ik heb hier nog een Metabo SPA 1100 staan met zakken die ik weinig of nooit gebruik. Mocht je interesse hebben, kan je deze altijd overnemen... Als je jouw Dewalt VVD mobiel wil hebben raad ik je wel aan om een onderstel te kopen want de wielen die er standaard bijzitten zijn echt waardeloos... Ik heb er een Bora Portamate ondergezet en heel tevreden van en daarmee rijd ik vlot door het werkhuis heen en weer...
Goed om te weten. Is het een optie om een wat hogere kast onder de VVD te maken? Zodat ook mijn standaard rollers kunnen worden gebruikt voor lang werk? Of is dat onverstandig?
 

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Goed om te weten. Is het een optie om een wat hogere kast onder de VVD te maken? Zodat ook mijn standaard rollers kunnen worden gebruikt voor lang werk? Of is dat onverstandig?
Is zeker een goed idee! De aan-en uitvoer zijn eerder kort en ik gebruik dan een bok met rollers maar dat is op zich ook niet zaligmakend. Het is belangrijk dat je verlenging gelijk ligt met de de aan- en uitvoer om geen schaaftekening te krijgen. Het is voor mij mijn enige Dewalt-toestel, voor de rest heb ik veel Festool en Makita en dat vind ik doorgaans toch een wat hogere kwaliteit en afwerking... Maar al bij al ben ik er best tevreden van deze VVD, heb ervoor gekozen omdat ik met een loodzware gietijzer VVD niet makkelijk beneden in mijn werkplaats geraak. Anders had ik daarvoor gekozen.Jammer dat er in het segment van 'semi-mobiele' of demontabele VVD-banken niet iets meer keuze is...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.770
985
Omgeving Eindhoven
Ik wil echt een ding met transparante zakken
Dan kan ik je (als budget een rol speelt, dus het niet te duur mag zijn) een HBM200 aanbevelen. Die heb ik ook gehad en beviel prima. Wel had ik daar een steviger onderstel voor gemaakt, want dat is nogal slapjes, vooral de poten waar het slakkenhuis op steunt (maar dat is bij al dat soort afzuigers zo).
En qua compactheid, staar je niet blind op de configuratie hoe die nu is. De kunt de motor ten opzichte van de toren ook anders wegzetten om 'm wel passend te krijgen. Als je genoeg hoogte hebt, zou je eventueel de toren bovenop de motor kunnen zetten op een onderstel met 2 verdiepingen.

Is het een optie om een wat hogere kast onder de VVD te maken? Zodat ook mijn standaard rollers kunnen worden gebruikt voor lang werk? Of is dat onverstandig?
Dat ligt eraan wat voor jou een goede werkhoogte is. Ik heb zelf onder mijn Hammer vlakvandiktebank een hoger onderstel staan, waardoor de bovenkant van de tafels op 101 cm uitkomen. Dat moest ik wel omdat ik 'm anders niet kwijt kon, nu zitten de tafels bij opslag precies boven bestaande kasten.
Qua werkhoogte heb ik er totaal geen problemen mee. Nu ben ik niet superklein, maar ook weer niet extreem groot. Maar het was voor mij deze oplossing of geen A3-31... :unsure:

Maar ook mijn zaagtafel (die ik al had) heb ik op een zelfde onderstel staan (maar dan niet extra verhoogd) en die zit met de bovenkant van het blad op 98 cm. Daar was ik bij het maken van het frame wel bang voor dat dat te hoog zou worden, maar dat voelt eerlijk gezegd totaal niet zo. Sterker nog, als ik nu bij iemand anders op een vreemde tafel zaag, die gewoon op fabriekshoogte staat, voelt dat onnatuurlijk aan in mijn rug, lijkt veel te laag te zijn.

Je zou het zelf kunnen uitproberen door een plank op de uiteindelijke hoogte te leggen waar je op uit zou komen, en daar met een stuk hout overheen te "schaven". Dan weet je hoe het voor jou voelt.
Want je eigen lengte en lichaamsbouw speelt natuurlijk ook mee in de hoogte die prettig werkt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nee, die HBM haalt maar 190 m3/u. Ik kan de specificaties van de Dewalt niet vinden, maar vermoed dat die minstens 800 m3/u nodig heeft. Misschien wel nog meer (>1000 m3/u).

Ik heb de Scheppach gebruikt op een Jet JPT260. Het kán, maar je moet inderdaad je afname beperken (b.v. max 1mm per keer) en de ton zit in een vloek en een zucht vol. Als het echt zeldzaam gebruik is kan ik me voorstellen dat je daarmee kunt leven. Maar ik heb nu een HBM300 staan en die krijg ik ook in een goed uur schaven vol met de Jet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en JochemK

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik heb dezelfde VVD als jou, ik heb er een CamVac van Record Power aanhangen en die doet het prima. Is inderdaad wel een oliedrum... Maar het dingt zuigt als een bezetene en doet het echt prima. Ik heb hier nog een Metabo SPA 1100 staan met zakken die ik weinig of nooit gebruik. Mocht je interesse hebben, kan je deze altijd overnemen... Als je jouw Dewalt VVD mobiel wil hebben raad ik je wel aan om een onderstel te kopen want de wielen die er standaard bijzitten zijn echt waardeloos... Ik heb er een Bora Portamate ondergezet en heel tevreden van en daarmee rijd ik vlot door het werkhuis heen en weer...
Twan, ik heb je pb gestuurd
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik heb uiteindelijk een HBM 100 profi gekocht. Je moet wel even het metalen kruis uit de toevoer knippen, maar dan gaat die prima :)
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.