Afzuiging noodzakelijk?

Ambtenaar

Nieuw lid
6 feb 2021
4
0
`Keuzes, keuzes........Voor wat het waard is: het is een hobby en zoals ik hier lees ga je net beginnen. Er is hier NIEMAND (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) op dit forum die in een keer alles perfect voor elkaar heeft: dat is een groeiproces. Je begint al met een flinke uitgave voor een zaagtafel. De genoemde Lidl bouwstofzuiger heb ik ook als afzuiger aan de diverse machientjes hangen: dat scheelt echt al een heel stuk. Ga je vaker je 'houthok' in, dan kom je er vanzelf achter wat de volgende investering moet worden. De al eerder genoemde Lidl bouwstofzuiger gebruikte ik ook voor alles waar moeders de gewone huis stofzuiger niet voor gebruikt wil zien (uitzuigen van de auto, de houtkachel, tijdens het klussen in huis etc.). Als het (hout)stof echt een issue begint te worden (en dat merk je snel genoeg), kun je een halfgelaatmasker met een paar goede filters aanschaffen (kost ook de wereld niet). De eerder genoemde stofkapjes: voor een eenmalig klusje misschien prima. Maar als het op regelmatig gebruik begint te lijken > investeer iets meer en blijf gezonder!
Voor mij is het een paar jaar geleden dat het houtvirus mij te pakken kreeg: ondertussen staan in mijn werkplaats de al eerder genoemde Lidl bouwastofzuiger, een Festool mini en een (omgebouwde) Metabo SPA1100 om alles af te zuigen wat ik afgezogen wil hebben. En ik draag bij sommige werkzaamheden een 3M halfgelaatsmasker.
O ja, m'n laatste investering is in een luchtfiltering in de werkplaats gegaan. Want er dwarrelde wel errug veel fijn stof door de werkplaats:eek:. da's nu een stuk minder;).
Andere vraag: waarom begin je niet met handgereedschap? Dat geeft in ieder geval veel minder stof dan machines en de kwaliteitsgereedschappen zijn zelfs qua kosten beter te over zien. Heb je al een idee wat je met je woodworking skills wilt doen, of zit je nog in de ontdekkingsfase?

Bedankt voor alle reacties. Zuinig zijn op de longen klinkt inderdaad verstandig. En ik denk niet dat zo'n wegwerp stofmaskertje gaat helpen als de hele schuur vol hangt met fijnstof.

@EdP , ik ben inderdaad nog in de ontdekkingsfase. Mijn idee was om later zelf een bureau te maken, en wat kleinere dingen zoals een kruidenrekje. Ik wil graag beginnen met een tafelzaag omdat ik anders allemaal (duur) handgereedschap heb wat overbodig wordt wanneer ik toch een tafelzaag aanschaf. (Ik ben me momenteel wel aan het verdiepen in handgereedschap a.d.v. de videos van matt estlea)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.