Afzuiging noodzakelijk?

Ambtenaar

Nieuw lid
6 feb 2021
4
0
Hoi,

Ik ben van plan woodworking als hobby op te pakken en wil mijn eerste zaag kopen. Mede door het tafelzaag topic ben ik van plan om de dwe7485 te kopen. Op deze zaag zitten ook twee aansluitingen voor afzuiging. Hier lees ik echter weinig over, is dit echt nodig? Ik heb nog een oude 'normale' stofzuiger en een bezem waar ik de troep naderhand mee kan opruimen. Met de 7485 kom ik al boven budget, het kan ook te gek allemaal..

Overige tips zijn welkom ;)

Alvast bedankt!

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.728
1.235
Fryslân
Tsja.. noodzakelijk is het natuurlijk niet. Maar als je er een afzuiging opzet, ben je een hoop van het stof al kwijt.
Stof en rommel houd je altijd. Hoe goed de afzuiging ook is. Ik heb geen ervaring met de dewalt, en weet ook niet hoe goed de afzuiging daar van is, maar persoonlijk zou ik wel in een afzuiger investeren. Die kan je namelijk ook voor andere machines gebruiken, en het leven word er een stukje makkelijker van.

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
209
20
Neede
Oooit eens in een ver verleden een gewone stofzuiger ingezet voor een klus project, dat was snel het einde van de stofzuiger. Ik kan je aanraden om een stofzuiger te kopen, 't houtstof is niet bizar goed voor je longen.

Helemaal als je straks ook nog wat gaat schuren zou ik dat niet zonder stofzuiger doen. En het maakt 't opruimen een stuk makkelijker.

Hoeft geen bizar duur model te zijn, zo'n gele van de gamma is al heel wat :)

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Mijn vader heeft jaren een Scheppach HM1 gehad. Daar past geen afzuiging op.
En mijn oom is 50 jaar schrijnwerker geweest. Ook zonder afzuiging. Op geen enkele machine. Alleen vegen achteraf.
Maar een goede stofzuiger is toch wel handig. Is eigenlijk de eerste machine die je moet kopen. De rest van de machines is luxe.

• Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.880
882
Antwerpen