Afzuiging noodzakelijk?

Ambtenaar

Nieuw lid
6 feb 2021
4
0
Hoi,

Ik ben van plan woodworking als hobby op te pakken en wil mijn eerste zaag kopen. Mede door het tafelzaag topic ben ik van plan om de dwe7485 te kopen. Op deze zaag zitten ook twee aansluitingen voor afzuiging. Hier lees ik echter weinig over, is dit echt nodig? Ik heb nog een oude 'normale' stofzuiger en een bezem waar ik de troep naderhand mee kan opruimen. Met de 7485 kom ik al boven budget, het kan ook te gek allemaal..

Overige tips zijn welkom ;)

Alvast bedankt!

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.728
1.235
Fryslân
Tsja.. noodzakelijk is het natuurlijk niet. Maar als je er een afzuiging opzet, ben je een hoop van het stof al kwijt.
Stof en rommel houd je altijd. Hoe goed de afzuiging ook is. Ik heb geen ervaring met de dewalt, en weet ook niet hoe goed de afzuiging daar van is, maar persoonlijk zou ik wel in een afzuiger investeren. Die kan je namelijk ook voor andere machines gebruiken, en het leven word er een stukje makkelijker van.

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
209
20
Neede
Oooit eens in een ver verleden een gewone stofzuiger ingezet voor een klus project, dat was snel het einde van de stofzuiger. Ik kan je aanraden om een stofzuiger te kopen, 't houtstof is niet bizar goed voor je longen.

Helemaal als je straks ook nog wat gaat schuren zou ik dat niet zonder stofzuiger doen. En het maakt 't opruimen een stuk makkelijker.

Hoeft geen bizar duur model te zijn, zo'n gele van de gamma is al heel wat :)

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Mijn vader heeft jaren een Scheppach HM1 gehad. Daar past geen afzuiging op.
En mijn oom is 50 jaar schrijnwerker geweest. Ook zonder afzuiging. Op geen enkele machine. Alleen vegen achteraf.
Maar een goede stofzuiger is toch wel handig. Is eigenlijk de eerste machine die je moet kopen. De rest van de machines is luxe.

• Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.880
882
Antwerpen
voor je gezondheid is een goede gepaste stofzuiger natuurlijk het beste
maar als beginner is een normale stofzuiger (met goede laatste filter) of een goedkopere bouwstofzuiger (zoals een Nilfisk Buddy) al beter dan niks

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
230
109
Nijmegen
Ik hoor goede verhalen over de Lidl stofzuiger met automatische inschakeling. Die kun je ook goed bij andere machines gebruiken.

Ik heb een dewalt dwe 7492, de grotere broer van jouw machine.

Daar kun je een Y stuk bij kopen a €70 met airlock aansluiting. Dwe 27300 uit mijn hoofd.

Ik raad het van harte aan:
Zonder afzuiging wordt het een ongelofelijke bende. De zaag cirkelt het de hele ruimte in. Heel slecht voor je en het zit overal.
Ik ben begonnen met een bosch pts10 en de enige reden om in te ruilen is de afzuiging die nagenoeg ontbreekt.

je geld of je longen...

Ambtenaar

Nieuw lid
6 feb 2021
4
0
Bedankt voor de reacties. Ik ga kijken naar een goedkope stofzuiger.
@antwerpenpjvan : Dat Y stuk is de DWV9470 denk ik? 70 Euro voor een slang gaat mij toch iets te ver, ik denk dat ik zelf iets in elkaar ga prutsen.
Wellicht kan ik nog een mooie aanbieding mee pakken ergens. Anders lijkt die van de lidl (50 euro, 1400 W) mij voldoende om mee te beginnen.

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
230
109
Nijmegen
Ja, die idd.
maar let op, Dewalt heeft een speciale aansluiting: airlock. Het is irritant maar daar past de Festool gummi bv niet op. Ik heb zelf geen verlopen gevonden die wel goed passen.
zelf prutsen kan, ik hoop voor je dat dat lukt. Omdat ik de mijne vaak moet verplaatsten ben ik tevreden met dit y stuk. Maar eens dat het veel te duur is voor een pvc y stuk met wat slang... :-(

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
423
32
Bergen op zoom
Ik hoor goede verhalen over de Lidl stofzuiger met automatische inschakeling. Die kun je ook goed bij andere machines gebruiken.

Ik heb een dewalt dwe 7492, de grotere broer van jouw machine.

Daar kun je een Y stuk bij kopen a €70 met airlock aansluiting. Dwe 27300 uit mijn hoofd.

Ik raad het van harte aan:
Zonder afzuiging wordt het een ongelofelijke bende. De zaag cirkelt het de hele ruimte in. Heel slecht voor je en het zit overal.
Ik ben begonnen met een bosch pts10 en de enige reden om in te ruilen is de afzuiging die nagenoeg ontbreekt.

je geld of je longen...
Inderdaad die Lidl is een fijn apparaat. Schakelt automatisch in. Is compleet uitgevoerd met een verloopslang die bij Kärcher 30€ kost. Grote en goedkope stofzakken. Ik heb er zelf 2. Waren in Duitsland 69€ ipv 89€ hier.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Ik ben niet overtuigd van die goedkope stofzuigers.Ik heb er eentje gehad van Thomas. Was gewoon waardeloos. De zakken scheurden gemakkelijk als ze vol geraakten (het vacuum trok de zak kapot) met een stofwolk tot gevolg. De filter verstopte snel en trok ook kapot.
Problemen die met duurdere stofzuigers tot het verleden horen.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.365
518
zet er een cyclone tussen en het maakt vrij weinig meer uit welke stofzuiger je gebruikt.
bij zagen en schaven is je stofzuiger anders ook erg snel vol

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
zet er een cyclone tussen en het maakt vrij weinig meer uit welke stofzuiger je gebruikt.
bij zagen en schaven is je stofzuiger anders ook erg snel vol
Hier ben ik ook niet van overtuigd. De grove delen zijn niet het probleem bij het verstoppen van filter en zak. Het is net die fractie erg fijne deeltjes die niet door de cycloon afgescheiden worden wat de filters verstoppen. Maar bij een goedkope stofzuiger zonder normering is dat misschien ook weer minder het geval omdat ze niet worden tegen gehouden door de filters.
Zoals ik in eerdere bijdragen heb aangegeven ben ik niet enthousiast van cyclonen en heb er mijn bedenkingen bij. Dat ze op de reguliere markt of in de vakhandel niet verkrijgbaar zijn en dat fabrikanten ze niet inbouwen (of de mogelijkheid voorzien) in hun toestellen is voor mij een teken aan de wand. Cyclonen werken en worden in de industrie veelvuldig toegepast maar niet in industriële stofzuigers. Tot nu toe is alleen Festool die een (dure) cycloon aanbied.

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
4
Ik gebruik al jaren de Parkside stofzuiger van lidl. Met wat pvc flexibele hulpmiddelen onlangs op mijn nieuwe metabo zaagtafel aan gesloten, vanwege het 45º zagen. Wel stoffen zakken gebruiken deze zuigen beter af dan papier. Wil ook wel een betere afzuiging, maar heb daar de ruimte niet voor. Gebruik het ook niet dagelijks.

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Dus de stofzuiger aansluiten met een lange slang en de deur openzetten met stofzuiger buiten dan maar?
Ik heb geen 3d printer maar zou je daar geen verlopen mee kunnen maken voor dit soort toepassingen?
Nooit bij stil gestaan maar zuigt zo'n bouwstofzuiger eigenlijk dwars door het papier van de zakken heen?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.365
518
omdat ze graag verbruiks artikelen willen verkopen, zakken en of filters zijn voor hun een hele belangrijke bron van inkomen.

Een cyclonen zorgt er voor dat je erg lang je zak kunt gebruiken zonder hem te moeten leeg schudden.
de emmer kan je verder eenvoudig reinigen.

wat fijn stof betreft die gaat makkelijker door de wand van een nieuwe zak dan door een die al enigszins is dichtgeslibd lijkt mijn

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.191
990
Enschede, Twente
Die Y-stukken waarvan de prijs je doet schrikken zijn van ABS en geleiden om de antistatische eigenschappen van aan te koppelen slangen te waarborgen. Schijnbaar kost dat wat meer om te maken dan een pvc-appendage; nog afgezien van de mogelijke afzet.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Wat ik mis in deze discussie is het gevaar van fijnstof (in je longen), dus zet in elk geval een stofkapje op.

Bekijk bijlage 98410
Die stofkapjes zijn ook maar zo en zo. Ze sluiten niet goed aan langs de neus, goed zichtbaar aan het spoor van stof langs de neusvleugels. Enkel een half of volgelaatsmasker werken naar mijn mening goed.
Dit is ook meteen de reden om dadelijk een goede stofzuiger te kopen (L of M klasse) en geen bouwzuiger. Hoger debiet, hogere onderdruk en garantie van goede filtering.
Maar eerlijk gezegd maak ik mezelf niet erg druk over een beetje stof. De korte tijd wat ik in de werkplaats doorbreng staat niet in verhouding met alle andere blootstellingen. En daar is vaak geen enkele maatregel of bescherming.

• Leuk
Waarderingen: jelmer

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
4
Aantal jaren met prof afzuiging gewerkt met zaagbladen waarbij zeer fijn stof vrij kwam, ook dat blijft door de ruimte zweven. helemaal tegen houden lukt waarschijnlijk niet. Daar gebruikte ik ook nog ffp3 maskers uit voor zorg. maar dat was dagelijks werk. Nu doe ook een ffp3 op.
Zoals Mathieu ook aangeeft, kan je in het dagelijkse leven niet overal voor beschermen als je maar bewust bent met welke materialen je werkt.
Stoffen zakken scheuren niet als ze vol zitten, en mijn schuur is niet vochtvrij. Als je het budget en ruimte hebt beter in één keer goede spullen kopen.
Ik ken de aansluiting van dewalt niet maar soms kan je pvc verwarmen en over of in de aansluiting duwen en laten afkoelen. Dan verlopen naar de aansluiting die je wilt.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.636
564
Steenbergen, Noord Brabant
`Keuzes, keuzes........Voor wat het waard is: het is een hobby en zoals ik hier lees ga je net beginnen. Er is hier NIEMAND (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) op dit forum die in een keer alles perfect voor elkaar heeft: dat is een groeiproces. Je begint al met een flinke uitgave voor een zaagtafel. De genoemde Lidl bouwstofzuiger heb ik ook als afzuiger aan de diverse machientjes hangen: dat scheelt echt al een heel stuk. Ga je vaker je 'houthok' in, dan kom je er vanzelf achter wat de volgende investering moet worden. De al eerder genoemde Lidl bouwstofzuiger gebruikte ik ook voor alles waar moeders de gewone huis stofzuiger niet voor gebruikt wil zien (uitzuigen van de auto, de houtkachel, tijdens het klussen in huis etc.). Als het (hout)stof echt een issue begint te worden (en dat merk je snel genoeg), kun je een halfgelaatmasker met een paar goede filters aanschaffen (kost ook de wereld niet). De eerder genoemde stofkapjes: voor een eenmalig klusje misschien prima. Maar als het op regelmatig gebruik begint te lijken > investeer iets meer en blijf gezonder!
Voor mij is het een paar jaar geleden dat het houtvirus mij te pakken kreeg: ondertussen staan in mijn werkplaats de al eerder genoemde Lidl bouwastofzuiger, een Festool mini en een (omgebouwde) Metabo SPA1100 om alles af te zuigen wat ik afgezogen wil hebben. En ik draag bij sommige werkzaamheden een 3M halfgelaatsmasker.
O ja, m'n laatste investering is in een luchtfiltering in de werkplaats gegaan. Want er dwarrelde wel errug veel fijn stof door de werkplaats:eek:. da's nu een stuk minder;).
Andere vraag: waarom begin je niet met handgereedschap? Dat geeft in ieder geval veel minder stof dan machines en de kwaliteitsgereedschappen zijn zelfs qua kosten beter te over zien. Heb je al een idee wat je met je woodworking skills wilt doen, of zit je nog in de ontdekkingsfase?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.