Afzuiging gekocht, en nu?

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
Ik heb tweedehands een afzuiging gekocht voor mijn werkplaats/ hobbyruimte. Nu twijfel ik over hoe ik deze nu moet gebruiken.

De lucht wordt aangezogen door een flexibele buis. De lucht komt dan in het oranje gedeelte (via de gleuf rechts). Heb ik het dan goed als ik stel dat het oranje gedeelte werkt als een cycloon? En dus er in de ring boven een filterzak moet en in de ring beneden een opvangzak? (beneden is nu een buis gemonteerd omdat deze voorheen gebruikt is om luchtkastelen op te blazen)

Zou ik in plaats van een filterzak ook een platte filter kunnen maken? Dus bijvoorbeeld twee stukken stof spannen en daar filtermateriaal in kunnen doen?
En zou ik in plaats van een opvangzak daar ook iets duurzamers kunnen plaatsen? Een metalen ton bijvoorbeeld?

IMG_20200620_153316_resized_20200621_094734093.jpgIMG_20200620_153411_resized_20200621_094734291.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je hebt een flink oppervlakte aan filter nodig, andert stuift het snel dicht en heeft je afzuiging geen puf meer. Het zoekwoord is 'filterpatroon', bijvoorbeeld deze

Het oranje gedeelte zal vast een beetje stof en lucht scheiden, maar als dat werkte als een cycloon, zou niemand de moeite nemen om cyclonen te maken en te gebruiken.

Een metalen ton ipv een opvangzak kan zeker, als het maar lekvrij vast zit en ook weer los kan. Persoonlijk heb ik zo'n witte voederton met rood schroefdeksel onder mijn cycloon geschroefd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb zo’n zelfde type afzuiger net volledig omgebouwd naar gebruik van filterpatroon i.p.v. De stoffen zak, een cycloon en stalen vat. ‘T is nog niet helemaal klaar, maar zal vanavond of zo wel een paar foto’s plaatsen.
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
Dank jullie voor de reacties. De foto's zouden welkom zijn.

Ik wil het liefste zo weinig mogelijk onderhoud. Om hem snel te kunnen gebruiken had ik even gekeken bij HMB voor zakken. Maar de diameter van mijn aanzuiging is volgens mij 28 cm. Kan ik er gewoon voorlopig een zak met diameter 36 op bevestigen?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je zult ook een filter nodig hebben, want zo te zien zit dat ook niet bij je afzuiger: de lucht die je afzuigt zal ergens naar toe moeten ( en het liefst iets schoner als dat ie er in is gegaan). Die stoffen zak zet je boven op dat oranje kastje.
Ik zou nog een foto plaatsen: zie hier:
IMG_0233.jpg
Wat bij jou oranje is, is bij mij zwart. De bovenkant van de wervelkast heb ik met een houten deksel afgesloten, de filterzak hangt er nu onder (hier komt straks een fijnstof filterpatroon te hangen). Ik heb de ventilator losgehaald van zijn originele framepje en een nieuw hoger onderstel gemaakt om de cycloon met het stalen vat recht onder de ventilator te kunnen plaatsen, want in de aanzuig wilde ik zo min mogelijk bochten o.i.d.
Ik heb wel een verloopstuk gemaakt op de uitvoerzijde van de wervelkamer, omdat de filterpatroon anders tegen het stalen vat aan komt. Dit project is nog "work in progress". Als alles klaar is wijdt ik er een draadje aan. Hoop dat het helpt.
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
Oke, bedankt voor de foto. Wat is bij jou nu de flow? De eerste ingang naar de cycloon waar nu niets in zit? En dan recht naar boven de afzuiging in. Vervolgens de zak in die de reststof tegen moet houden (waar dus nog een filterpatroon in zou moeten)

En waar heb jij de cycloon en vat gehaald?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Klopt. De afzuigslang die ik nu nog gebruik is behoorlijk zwaar. Op de foto heb ik die van de cycloon invoer afgehaald, dat is inderdaad het gat waar je in kijkt. De cycloon komt van Ali. Voor het vat zijn diverse aanbieders in Nederland. Ik geloof dat ik hem bij de jerrycan shop vandaan heb: 60 liter, anders werd ie te groot.
De flow is eerst door de cycloon. Daar wordt bijna 98% van het vuil al afgescheiden en valt naar beneden in het vat. De ventilator staat te trekken aan de cycloon en blaast de lucht met het restantje de filterzak in. Mind you: in de originele opstelling zonder cycloon, wervelt alles tussen vuilzak en filterzak: de zwaardere deeltjes vallen naar beneden, maar er komt nog vrij veel in de filterzak terecht. Bij schaven valt vrijwel alles in de vuilzak. Maar als ik veel zaagwerk doe, moet ik de filterzak nadien uitkloppen. Daar komt best wel veel uit nog.
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
Top, dank je voor je hulp/ reacties/ moeite. Ik heb inmiddels ook het een besteld en kan daarmee aan de slag!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.