Afzuiging ELU MOF96 freestafel / DeWalt DE6900

Trac

Nieuw lid
28 mrt 2024
5
0
Veluwe
Beste allen,

Sinds kort heb ik een oud ELU MOF96 freestafeltje t.b.v. divers klein freeswerk. Momenteel maak ik er koplatten (architraaf) van een kozijn mee en kopieer ik de oude latten.
Valt me niet tegen hoe netjes alles in elkaar zit en hoe goed de frees instelbaar is, ben er blij mee.

Zie ook de foto's.
Hoewel de set (van marktplaats) mooi compleet is, zit er geen stofafzuig-adapter bij.
Helaas kan ik niet op tekeningen hier een artikelnummer van vinden.
Van de DeWalt DE6900 (volgens mij hetzelfde tafeltje), zie ik wel een adapter in de handleiding, maar geen artikelnummer.
Schaap tools heeft me helaas reeds aangegeven deze adapter niet te hebben / te kunnen leveren, dat is geen goed teken.

Heeft iemand anders nog een goed ideetje wat ik als stofafzuig-adapter kan gebruiken om de stofzuiger op aan te sluiten?
Ik druk nu maar een stofzuigerverloopstuk een beetje tussen de stofuitblaas-opening. Dit is al beter dan niks, maar het mooiste is natuurlijk een fatsoenlijke adapter.

Dank voor het advies en meedenken,

gr. Bram

IMG_5249.JPG

IMG_5251.JPGIMG_5268.JPGDeWalt DE6900 stofafzuiging.png
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Die stofafzuiging aan de voorzijde lijkt me sowieso wat irritant als ik eerlijk ben. Maar is gewoon de openingen opmeten (en eventuele bevestigingsmogelijkheden), ontwerpje maken en dan 3d printer een idee? Of van hout fabriceren natuurlijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Als je een passend voorbeeld maakt, dan kan iemand met een 3d printer daar vast wel een mooi onderdeel van printen.
 

Trac

Nieuw lid
28 mrt 2024
5
0
Veluwe
Die stofafzuiging aan de voorzijde lijkt me sowieso wat irritant als ik eerlijk ben. Maar is gewoon de openingen opmeten (en eventuele bevestigingsmogelijkheden), ontwerpje maken en dan 3d printer een idee? Of van hout fabriceren natuurlijk.
Dank voor je reactie, maar de stofafzuiging zit aan de achterkant v/d verticale aanslag, zie de 3e foto.

Het mooiste zou zijn om een originele afzuiging in te meten en die na te maken met 3D print, of inderdaad zelf een ontwerpje te tekenen die in de opening past en uitloopt richting een diameter welke overeenkomt met de stofzuiger-aansluiting.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik zou kijken of je de kap zelf (binnen de rode lijn) eraf kan slijpen, het deel in het rood, dan kun je een nieuwe kap maken van bv 8mm mpx en die op de blauwe plekken weer vast maken, daar kun je dan aan de voorkant een slangaansluiting inmaken door bv een stukje 18mm mpx te nemen en daar een passend gat voor de slangaansluiting.
1711667751416.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Die tafeltjes zijn vrij zeldzaam. Ze zijn nog uit een tijd dat niemand erg bezig was met stof afzuiging. Als je klaar was pakte je een bezem. Zelfs als zo'n rubber tuit er bij heeft gezeten, dan is de kans dat die nog heel is na 40 jaar, ook niet zo heel groot. Maar het is ook weer niet zo heel ingewikkeld om er iets werkends op te maken. Voor stationair gebruik zou ik de haakse bocht weg laten.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
In die tijd begon het wel een beetje, sommige uitvoeringen zijn best aardig. Tegenwoordig is stofafzuiging bij bovenfrezen of freestafeltjes vaak niet wezenlijk anders dan die getoonde elu toch?
 

Trac

Nieuw lid
28 mrt 2024
5
0
Veluwe
Inderdaad zie je deze tafeltjes niet heel vaak, maar ze komen wel langs op marktplaats of ebay. Net zoals veel ander oud ELU gereedschap, zit het fraai in elkaar en werkt het prettig. Ook dit tafeltje hoe je geen wonderen te verwachten wat een vaste opstelling kan, maar voor klein freeswerk gaat het prima, en werk je strakker dan enkel met de bovenfrees uit de hand.

De afzuiging van de DeWalt DE6900 (zie foto) vind ik wat ongelukkig met die haakse bocht. Een simpele adapter zoals in de link van Bernard43 is alles wat ik nodig zou hebben.

Zal eens een ontwerpje maken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.990
816
Omgeving Leiden
Als ik dat zo zie, dan zou ik eens proberen een half open kast te maken over de afzuigopen8ng heen en die vastklemmen onder de zwarte knop. Of, als dat kan, zo'n doosje vouwen van 1,5 mm aluminium.
In het kastje een gat voor de stofzuigerslang.
20240331_002333.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.990
816
Omgeving Leiden
Of, misschien simpeler, een vierkante doorn maken ter grootte van het afzuiggat, dan een pvc afvoerpijp verwarmen en daar de doorn in persen, zodat je een pijp krijgt met een rechthoekig uiteinde dat je in het gat kan knellen.
 

Trac

Nieuw lid
28 mrt 2024
5
0
Veluwe
Ik heb het zo opgelost.
Ha, een ELU medegebruiker, leuk om te zien!
Ik heb momenteel iets soortgelijks; van mijn Hitachi WDE1200M heb ik de verloop op de slang gezet en het kleinste gedeelte van het verloop kan ik een beetje in het rechthoekige gat drukken.
Is al een hele verbetering, ook omdat die Hitachi flink hard zuigt (harder dan mijn Festool CTL mini). Maar het moet nog iets beter natuurlijk.

Het idee van een kleine omkasting of het 'doorn'-idee van Thomas spreken me wel aan. Dank daarvoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.