Afzuiging // buizen welke materialen?

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
64
55
Hainaut
Ik ben sinds kort een mobiele afzuiging aan het ombouwen tot een vaste centrale afzuiginstallatie.

Maar nu zit ik met enkele vragen in verband met de luchtkanalen / buizen.

Ik weet dat het meest gangbare de galvanisé spiraalbuizen zijn, die kan je ook makkelijk aarden.

Maar ik heb zelf veel PVC buizen liggen en zag op YouTube dat die veel toegepast worden bij de afzuiging.
Natuurlijk is PVC erg gevoelig aan statische elektriciteit en samen met het houtstof zie ik wel enkele mogelijke problemen.

Nu stel ik mij de vraag kan je de PVC buizen ook aarden door simpelweg een aarding via een vijsje op de buizen aan te sluiten?
Moet ik elke buis afzonderlijk aarden?

In plaats van de spiraalbuizen bestaan ook van die flexibele aluminium buizen. Deze zijn wel niet glad binnenin waardoor ze misschien wel voor wat extra weerstand zorgen, maar ik zie ze op Youtube ook regelmatig gebruikt worden. Daarom vraag ik me af zijn er mensen hier, die de alu flex buizen gebruiken?
1678008388362.png

Het is vooral financieel. De spiraalbuizen samen met de koppelstukken is natuurlijk de duurste optie. De PVC de goedkoopste (heb ik nog veel van liggen), de flexibele alu buizen komen op ongeveer de helft van de prijs van de spiraalbuizen.

Daarom dat ik toch even wil luisteren wat jullie mening of ervaringen zijn in verband met deze.

mvg,
LMO
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb al jaren een buizensysteem van pvc. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad vwb statische electriciteit.
Aarden heeft weinig tot geen zin bij pvc, en dat heb ik dus ook niet gedaan.

Er zijn hier meerdere topics over gewijd op het forum, waar al een schat aan informatie in staat om een juiste keuze te kunnen maken.
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
64
55
Hainaut
Na veel twijfelen en lezen heb ik besloten toch voor de spiro buizen te gaan, de diameters wat vergroot en aangepast naar 125. Nu nog wachten tot alles binnen komt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Kunststofbuizen kunnen wel geaard worden. De draad die in een flexibele afzuigbuis zit dient niet enkel ter versteviging, maar ook als aarding. Die moet je in principe dus ook aansluiten aan de aarde.
In plaats van PVC kan je ook PE gebruiken. PE heeft geen last van statische lading.
Een te grote diameter is niet aan te raden. Dan wordt de snelheid te laag en blijven de spanen in de buizen liggen.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
PE kan niet geaard worden, er is wel PE buis met metaaldeeltjes er in (ben even de naam kwijt), maar dat is niet betalen.
Dat heb ik ooit toe moeten passen op een rioolwaterzuivering, die buis moest geaard zijn i.v.m. methaangas
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kunststofbuizen kunnen wel geaard worden. De draad die in een flexibele afzuigbuis zit dient niet enkel ter versteviging, maar ook als aarding. Die moet je in principe dus ook aansluiten aan de aarde.
Gesteld dat de kunststof een isolator is, zoals PVC, zal zo'n aarding slechts een héél klein stukje rondom de aarding beïnvloeden. Verder weg doet het niets, want de kunststof is een isolator. Lading kan daar dus niet doorheen bewegen, ook niet richting de aarding. Zo'n metalen spiraal in een slang is leuk, maar dat zal de de binnenkant noch de buitenkant aarden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Als je de pvc al hebt, dan zou ik die gewoon gebruiken. Ruimt ook weer lekker op.
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
64
55
Hainaut
Deze middag heb ik veel overlezen op het internet en het forum, toen kreeg ik het gevoel dat hier meer de voorkeur voor de spiraalbuizen leefde + een grotere diameter. (Nu merk ik toch dat het meer verdeeld is en mss zelfs meer naar de pvc uitgaat)

Ik had een link gelezen waarin vermeld werd, dat bij professionele ateliers een afzuiging in pvc verboden is.

Was de pvc die ik nog liggen had diameter 125/150 geweest had ik wel nog voor deze gegaan.

+ het prijsverschil tussen nieuwe pvc en spiraalbuizen 125 diameter met accessoires blijkt uiteindelijk miniem te zijn. Voor de spiraalbuizen had ik nog een korting bon, die ze goedkoper maakten dan de pvc. (+ ze worden gratis geleverd, de pvc moest ik afhalen)

Daardoor heb ik dan samen met de vriendin besloten om de 100mm rioolbuizen te gebruiken voor latere buitenprojecten en het budget te verhogen. Zodat we de spiraalbuizen in het huidig project kunnen passen.

Deze namiddag heb ik dan de planning opgemaakt en daarbij de bestelling vastgelegd. Zodat ik in de week terug verder kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

jorisvh

Post veel
Dat is een goede keuze, denk ik
Als je moet aankopen is het verschil tussen PVC en spiroliet miniem.

Of in hobby context PVC gebruiken een risico inhoudt, daar spreek ik me niet over uit.
Wat ik wel zeker weet is dat het onmogelijk is om een systeem in PVC veiliger te maken door er metaal aan te bevestigen. Je zou het volledige oppervlak dat in contact staat met de stroming met een geleider moeten bedekken, bvb alutape, maar dan ben je de facto een systeem met metalen buizen aan het aanleggen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ontploffen zal je afzuiging zeer waarschijnlijk niet bij PVC. Maar door de statische lading blijft er stof aan de buizen kleven en kan je een flinke optater krijgen als je de buis aanraakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Grootste risico voor brand blijft volgens de uitleg van de installateur hier, toch als er met de bewerking achtergebleven metaal in zit zoals een vergeten/verborgen schroef of spijker, die vonkjes afgeven die meegaan de afzuiging in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.