Afzuiging bij beschermkap zaagtafel

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Goedemorgen,

Ik ben recent de gelukkige bezitter geworden van een mooie tafelzaag. Deze heeft zelf een 120 mm stofafzuiging, die heb ik netjes aangesloten en dat werkt prima. Nu heeft de zaagtafel bij de beschermkap ook een afzuigaansluiting van 50 mm. Als ik daar een gewone bouwzuiger op aansluit scheelt dat aanzienlijk in het stof.

Nu heb alles liever in 1 keer aangesloten, dus ik zit te denken om een 50 mm slang, via het plafond, op de centrale afzuiging aan te sluiten. We hebben het dan over een kleine 5 meter slang. De vraag is, gaat dat werken, heeft er iemand ervaring uit de eerste hand? Ik ben mij bewust van het verschil tussen een centrale afzuiger en een bouwstofzuiger, maar ben dus op zoek naar praktijkervaringen voordat ik van alles ga bestellen...

Bedankt alvast!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als je een maatje hebt met een 3dprinter, zou je kunnen overwegen om bij de grote aansluiting een soort Ystuk te laten printen met daarop dus zowel een 120mm als een 50mm aansluiting.

50 mm over zo'n afstand gaat heel veel verlies opleveren...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik zou kort bij de machine een t-stuk plaatsen en een korte slang van 50 mm erin zetten. De stationaire afzuigingen zijn niet bedoeld voor dunne slangen. Bij een dunne slang werk je met onderdruk, bouw stofzuiger dus. Bij stationaire afzuiging gaat het om de verplaatsing van m3. Waar nu de grens ligt is de vraag.
 
Laatst bewerkt:

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Bedankt voor alle reacties!
Zelf zou ik het erg handig vinden om de afzuiging via het plafond te laten verlopen, dan zit het niet in de weg...
Zou het een goede optie zijn om 80 mm buis over het plafond te doen en het laatste stukje 50 mm?
Dan heb ik dus eerst 120 mm, dan een meter of 3 80 mm en anderhalve meter 50 mm. Eventueel kan het ook 80 mm tot aan de beschermkap, en daar pas naar 50 mm toe. Ben benieuwd naar hoe anderen dit hebben opgelost.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Vuistregel is de standleiding zo lang mogelijk te houden en zo kort mogelijk de diameter te reduceren. Daarom een t-stuk op de standleiding, zo dicht mogelijk op de machine, het beste. Scheelt je ook weer een volledige leiding aanleggen
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Vuistregel is de standleiding zo lang mogelijk te houden en zo kort mogelijk de diameter te reduceren. Daarom een t-stuk op de standleiding, zo dicht mogelijk op de machine, het beste. Scheelt je ook weer een volledige leiding aanleggen
Snap ik - nu zit ik niet zo met het aanleggen van een extra leiding en zit die leiding dan zo in de weg. Via 't plafond heb je dat probleem niet... Vraag is alleen met welke diameter via 't plafond ik wegkom...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De diameter van je bouwzuiger, daar is hij voor gemaakt, pas op het laatst op maat van je aansluiting. Ben alleen bang dat met hoge zuigkracht, laag volume (bouwzuiger), je je volume over die afstand snel kwijtraakt, vandaar de suggestie om de kap aan te sluiten op je bestaande hoofdleiding. Afhankelijk van je grote afzuiger moet die dat makkelijk aankunnen, zeker als je het kort houdt
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
Bedankt voor alle reacties!
Zelf zou ik het erg handig vinden om de afzuiging via het plafond te laten verlopen, dan zit het niet in de weg...
Zou het een goede optie zijn om 80 mm buis over het plafond te doen en het laatste stukje 50 mm?
Dan heb ik dus eerst 120 mm, dan een meter of 3 80 mm en anderhalve meter 50 mm. Eventueel kan het ook 80 mm tot aan de beschermkap, en daar pas naar 50 mm toe. Ben benieuwd naar hoe anderen dit hebben opgelost.
Ik begrijp uit dit bericht dat je uiteindelijk op de afzuiger met 120 mm aansluiting wilt aansluiten en niet op de bouwstofzuiger. Dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet werken, daarvoor is de onderdruk van een grote afzuiginstallatie onvoldoende. Je kunt dat eenvoudig testen maar er is ook voldoende info te vinden als je zoekt op ‘low pressure/high volume versus high pressure/low volume’.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
OK, OK...

Maar hoe sluiten jullie hier de afzuiging bij de beschermkap dan over het algemeen aan? Of hoe doet een pro dat? Ik kan me bijna niet voorstellen dat hier niet een beetje over is nagedacht...?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
werkt perfect.

Succes.
Bij vragen.
Neem gerust contact op
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik dacht dat ik mijn Mafell ook met een korte slang op de stationair afzuiger kon aansluit. Ja werkt prima. Maar als ik de machine in verstek zet vliegt de 50mm stang eraf.
 

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
OK, OK...

Maar hoe sluiten jullie hier de afzuiging bij de beschermkap dan over het algemeen aan? Of hoe doet een pro dat? Ik kan me bijna niet voorstellen dat hier niet een beetje over is nagedacht...?
Ik heb de kast van de zaagmachine op de grote afzuiging staan en de kap op een Startrite bouwstofzuiger.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hier heb ik een metertje 50mm slang gekoppeld zitten met een Y-verloop op de 100mm hoofdslang. De splitsing op de hoofdslang zit zo ongeveer op het punt waar de aansluiting uit de zaagtafel komt.
Zorg dat de dunne slang zo kort mogelijk is. Deze dunne diameter is zeer inefficiënt met een grote afzuiging, en dat neemt exponentieel toe met de lengte van de slang.
Als je tot aan de beschermkap met 80mm kan gaan, is dit (dus) nog beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
werkt perfect.

Succes.
Bij vragen.
Neem gerust contact op
Kijk, dat is een mooi praktijkvoorbeeld, inspiratie. Hartelijk dank!
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Hier heb ik een metertje 50mm slang gekoppeld zitten met een Y-verloop op de 100mm hoofdslang. De splitsing op de hoofdslang zit zo ongeveer op het punt waar de aansluiting uit de zaagtafel komt.
Zorg dat de dunne slang zo kort mogelijk is. Deze dunne diameter is zeer inefficiënt met een grote afzuiging, en dat neemt exponentieel toe met de lengte van de slang.
Als je tot aan de beschermkap met 80mm kan gaan, is dit (dus) nog beter.
Bedankt voor de feedback. Ik ga zoiets inderdaad doen. Ik heb wel plek voor 80 mm tot aan de kap.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
@Dirkie,

Hoe groot is jouw centrale afzuiger, dat lees ik nergens.
Hoeveel m3 per uur verplaatst deze.
Goed punt inderdaad @elzenmaa : 1500 Watt / 2500 m3 per uur. HBM200 omgebouwd met een cycloon ertussen. Werkt als een tierelier voor de VVD bijvoorbeeld. Volgens mij prima capaciteit, maar veel ervaring met dit soort zaken heb ik niet.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Bedankt voor alle reacties!
Zelf zou ik het erg handig vinden om de afzuiging via het plafond te laten verlopen, dan zit het niet in de weg...
Zou het een goede optie zijn om 80 mm buis over het plafond te doen en het laatste stukje 50 mm?
Dan heb ik dus eerst 120 mm, dan een meter of 3 80 mm en anderhalve meter 50 mm. Eventueel kan het ook 80 mm tot aan de beschermkap, en daar pas naar 50 mm toe. Ben benieuwd naar hoe anderen dit hebben opgelost.
Ik heb dit al jaren zo. Bij mij is het 100/70/40 mm. Stuk van 40 mm is maar 50cm lang. Werkt perfect.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
130
Met die 2500 m3/h (zal overigens wel minder zijn met een cycloon erbij) heb je capaciteit genoeg.
ik zou inderdaad ook zeggen zo ver mogelijk 80 mm buis en laatste stukje met slang.
En die 80 mm zo dicht mogelijk bij je afzuiging aansluiten op de 120 mm, dan krijg je de meeste zuigkracht op je bovenaansluiting.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.