Afzuiging Afkort(trek)zaag

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Geïnspireerd op dit filmpje ben ik afzuiging aan het verbeteren voor mijn afkortzaag.


Ik ben geheel modulair aan het opbouwen tussen 2 tafels met mogelijkheid tot stellen om waterpas en parallel te zijn met deze tafels

20200913_203434_resized.jpg

Ik heb mijn onderstel nagebouwd met pvc pijp en dit werkt uitstekend.

20200913_203327_resized.jpg

20200913_203305_resized.jpg

De kap is ook modulair en kan er zo af, nu mijn vraag. In het filmpe maken ze gebruik van afzuiging van boven ik was dit ook van plan, maar begin te twijfelen.
Nu heb ik een gude zuiger
Vermogen: 1100W
Inhoud: 50 LTR
Toerental: 20.000
Luchtvermogen: 3.05m3/min
Vacuum: 2500 pa

Ik kan hem van boven doen.
20200913_203348_resized.jpg

Maar misschien is van onder beter immers de zwaartekracht werkt mee, of is mijn zuigertje sterk genoeg voor beide? Dan maak ik een y splitsing.

Forumleden graag uw wijsheid in dit gebeuren.
Alvast bedankt.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik vraag me af of de stofafzuiger genoeg volume lucht verplaatst om zo stof te vangen, ook met 't open gedeelte aan de onderkant. Nu zal het stof toch vrij exact richting 't gat moeten vliegen wil het opgepakt worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik denk inderdaad ook net als simon dat een dergelijke stofzuiger niet genoeg lucht kan verplaatsen.
Het idee is wel leuk trouwens, want de afzuiging van dergelijke zagen laat vaak te wensen over.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik ben ook bang dat je weinig af gaat zuigen met deze stofzuiger. Ik heb zelf een dewalt met een afzuigkit. Deze is met 3 slangen op verschillende punten op de machine aangesloten. Ook heb ik een stationaire hvpl afzuiger laag achter de machine te zuigen, en nog zuig ik niet alles af. Maar 95 procent word afgezogen.
Je zal het bij de bron aan moeten pakken, en als dat kan, afzuiging op de machine aan gaan sluiten. Maar ik weet niet of dat mogelijk is bij deze machine?
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Ja ik kan op de bovenkant een 40 mm slang aansluiten thats it. Die vangt nagenoeg een 20% af vandaar dat ik aan het stoeien ben gegaan.
We zullen zien, een voordeel van zo'n kap is dat ook al wordt het dadelijk misschien niet naar verwachting afgezogen, dan blijft het meeste iig binnen dekap en kan ik er ff met mn bouwzuiger langs.
 
5 okt 2019
9
0
Ben ik wel benieuwd naar het minimale (lucht)vermogen wat dan nodig is voor een beter resultaat afzuiging. Ben met hetzelfde probleem bezig. Was van plan om een zoiets te gaan maken:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.