Afzuiging advies

Ruderik

Nieuw lid
17 dec 2025
12
15
Roermond
Hallo,
Ik ben bezig met het uitzoeken van een afzuiging voor mijn eerste echte hobby werkplaats. Deze is ongeveer 75m³. In eerste instantie is de afzuiging bedoeld voor een vlakvandikte (Jet jpt260) en een tafelzaag (Harvey), misschien later nog een freestafel. Ik wil liever niet met een gelaatsmasker werken en wil wel zuinig zijn op mijn longen. Ik werk alleen, dus 1 machine tegelijk in gebruik en heb geen 3 fases, dus enigszins beperkt in vermogen, wel 2x 16A groepen. Afzuiging buiten de wpl zetten is eigenlijk geen optie. Verder ga ik handgereedschap aansluiten op een aparte bouwstofzuiger.
Ik heb verschillende threads op het forum gelezen, en nog wat andere artikelen, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Mijn opties, zoals ik ze nu zie:
1. Afzuiging met een stoffen zak, bv Hbm200, cycloon niet nodig (?), voor fijnstof een losse filter unit, bv Record power ac400
2. Afzuiging met filter, bv Hbm200 profi. Cycloon wèl nodig? Bv deze Cycloon xl. Fijnstoffilter niet nodig? Ik kan de specs van het hbm filter niet direct vinden.
3. Afzuiging met stoffen zak, staan regelmatig goedkoop op marktplaats. Stoffen zak vervangen door filter. Kan dit? Blijft er dan genoeg airflow over?
4. Zelfbouw? Maar wat dan precies en hoe?

Het gaat me trouwens niet om de exacte types die ik in de links heb gezet, meer om het idee. Ik wil in elk geval een airflow krijgen van ongeveer 1000m³/u. Hoe meer hoe beter?
Ik ben bang dat ik nu een vraag stel die al 10x is gesteld, maar ik kon het niet zo direct terugvinden.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.466
876
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een stoffen zak nu nieuw of gebruikt kopen gaat niet samen met zuinig zijn op je longen.

Achteraf een filter aansluiten op een afzuiger met een stoffen zag zal een beetje macgyveren worden, een adapter ring draaien of freezen. Het moet allemaal wel een beetje vast zitten, natuurlijk.

De airflow hangt van veel dingen af, ook van je leidingwerk (slangen zijn een factor 10 slechter dan buizen). Ook een cycloon kost airflow, maar dan raakt je filter wel minder snel (dus niet nooit) vervuild.

Zo uit de losse hand zeg ik: een 1,5 pk afzuiger met fijnstoffilter zo kort mogelijk op de machines. Cycloon zou ik even aankijken, 75 m3 is een vloeroppervlakte van zeg 25 m2? Dan is ruimte ook wel een factor, toch?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.016
4.082
Voor de hobby maakt het echt niet zo veel uit. Hang er een fijnstoffilter bij en ga lekker aan de slag. Een 2 pk op 220 is prima.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.163
337
Ik wil in elk geval een airflow krijgen van ongeveer 1000m³/u. Hoe meer hoe beter?
Meer is zeker niet nodig en ook niet beter. Bij machines met een aansluiting van 100 mm zoals de Jet past een afzuiger van ongeveer 750 m3/h prima. Wanneer je maar 1 machine tegelijk gebruikt heb je ook niet meer nodig.
Kies altijd voor een microfilter, laat minder stof door dan een stoffen zak.
Of je wel of geen cycloon neemt; daar zijn op dit forum hele discussies gevoerd. Persoonlijk zie ik geen toegevoegde waarde van een cycloon bij een stofafzuiger. Daar hangt toch al een grote plastic zak onder waarin alles terecht komt. Je kunt wel denken aan een cycloontje voor je bouwstofzuiger, tenminste wanneer die een stofzak heeft, met een cycloontje op een emmer loopt die stofzak minder vaak vol.
Als zinvolle aanvulling kun je een apart fijnstoffilter nemen waar de lucht uit je werkplaats mee filtert, hier op het forum van alles over te vinden.

• Leuk
Waarderingen: rinus

Ruderik

Nieuw lid
17 dec 2025
12
15
Roermond
slangen zijn een factor 10 slechter dan buizen
Ik ben er nog niet precies uit hoe ik de zaagtafel ga aansluiten, die komt een beetje in het midden van de wpl te staan, zodat er genoeg ruimte omheen is. Ook op een onderstel met wielen trouwens, zodat ik plaats kan maken indien nodig. Dus dan wil ik toch altijd een klein stukje flexibele slang, daarom dacht ik eigenlijk ook aan overdimensioneren vd afzuiging, om mede het verlies van slang op te vangen.

Cycloon zou ik even aankijken, 75 m3 is een vloeroppervlakte van zeg 25 m2? Dan is ruimte ook wel een factor, toch?
Oppervlakte is ongeveer 32m², het plafond is redelijk laag.

Kies altijd voor een microfilter, laat minder stof door dan een stoffen zak. .......
Als zinvolle aanvulling kun je een apart fijnstoffilter nemen waar de lucht uit je werkplaats mee filtert
Is dat dan niet dubbelop? Of gaat zo'n microfilter niet onder 10mu?

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.163
337
Dus dan wil ik toch altijd een klein stukje flexibele slang, daarom dacht ik eigenlijk ook aan overdimensioneren vd afzuiging, om mede het verlies van slang op te vangen
Een paar meter slang is geen enkel probleem, daar hoef je niet voor te compenseren. Slang heeft ook de neiging om in een vloeiende bocht te gaan liggen/hangen en heeft daardoor vaak minder weerstand dan een aantal haakse bochten in vaste leidingen zoals ik vaak voorbij zie komen. De grootse weerstanden zijn meestal de aanzuigopening, scherpe bochten en cyclonen, paar meter slang is verwaarloosbaar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.