Afwerking werkbank in garage - smeer en vet?

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
Hoi allemaal,

Ik ben bezig een werkbank te maken in mijn garage.
Naast houtbewerken mag ik ook graag sleutelen aan wat oudere motoren.
Nu maak ik het bovenblad van 27mm massief beuken, maar ik twijfel over de afwerking.
Ik lees veel dat bijvoorbeeld een Tung olie geschikt is voor een werkbank, maar dit gaat over houtbewerking.
Houtbewerken doe ik in een andere schuur met een eigen werkbank trouwens ;).

Is dit nog steeds een goede afwerking als er ook regelmatig vet, smeer, vuil of zelfs remolie op terecht komt?
Wat zou anders een betere afwerking zijn?

Ik zoek naar goed, makkelijk en betaalbaar. De glans en kleur vind ik van ondergeschikt belang.

Alvast bedankt voor de tips.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Waarom dan massief hout? Melamine met watervast plaatmateriaal was zoveel beter geweest.....

Nu moet je het hout helemaal gaan afsluiten en als je krast dan kan je weer opnieuw beginnen als je het een beetje fatsoenlijk wilt houden. Dat laatste zal dan wel niet lukken....
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
voor mijn autohobby heb ik de werkbank gemaakt van 2 op elkaar gelijmde platen van 18 mm. multiplex. De bovenste is een bekistingsplaat (betonplex). Vrijwel ondoordringbaar voor olie.
Omdat je al een beuken blad hebt zou je er een aluminium of verzinkt stalen plaat op kunnen maken. Anders gewoon maar leren leven met de vlekken....
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
Waarom dan massief hout? Melamine met watervast plaatmateriaal was zoveel beter geweest.....

Nu moet je het hout helemaal gaan afsluiten en als je krast dan kan je weer opnieuw beginnen als je het een beetje fatsoenlijk wilt houden. Dat laatste zal dan wel niet lukken....

Omdat een melamine veel te zacht is. Als je daar iets op laat vallen zit er meteen een deuk in.
MDF V313 met HPL had ook een optie geweest.

Tja.. en fatsoenlijk houden... Het hoeft niet maagdelijk te blijven hoor, het is voor gebruik en niet voor de sier.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb mijn werkbank met lijnolie ingesmeerd. Eerste lagen verdund met terpentine en daarna onverdund. Een laag of 4 totdat het niet meer opneemt. Maar vlekken van olie e.d. hou je op den duur toch. Maar daarom heet het ook werkbank en niet sierbank ;)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wanneer je de werkbank niet voor houtbewerking hoeft te gebruiken is vuiligheid of schade in principe minder erg.

Een massief beuken blad blijft dan nog steeds de mooiste oplossing, staal of aluminium vind ik niks. Het beschadigd toch op den duur, maar je spullen die je erop legt beschadigen ook.

De behandeling van het blad kan met olie of parketlak. Een blad dat in een paar lagen Glitsa staat gaat best lang goed.
Voordeel van beuken is, als het echt lelijk wordt, je het altijd nog af kan schaven.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
Bedankt voor de reacties zover.
Dan ga ik misschien toch ook nadenken over lak. Het voordeel van een olie is natuurlijk dat je het tussendoor makkelijker bij kunt werken, maar met olie- en smeervlekken gaat dat waarschijnlijk toch al niet meer.
Dan is een lak wellicht makkelijker omdat je daar het meeste vuil eenvoudiger afveegt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lak en staal, dat gaat ook beschadigen en dan kan je dat niet ff bijwerken als er al olie in is getrokken
Ik zou dan eerder epoxy er overheen gieten, eventueel gevuld met Aerosil, dat word het behoorlijk hard van
Als het uitgehard is bij voorkeur nabehandelen door het te verwarmen tot iets van 65 graden, daar word het nog harder van
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb op mijn werkbanken voor motoren en versnellingsbakken rvs liggen.
Kan behhorlijk tegen een stootje en al helemaal tegen allerlei chemicalien.
Vooral de moderne motor en versnellingsbakolien. Daar zitten allerlei oplosmiddelen in.
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
Je kunt er ook linoleum op plakken. Als je de randen afwerkt met hoeklijn rollen je schroeven er ook niet af... (gezien bij een fietsenmaker)
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
OK dus je gebruikt het ding voor auto onderdelen die vuil en vet zijn.
Wat is er dan eenvoudiger dan het blad te behandelen met afgewerkte olie ??
een paar keer dik insmeren en het goed in laten trekken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je je werkbank gebruikt als demontage tafel komt hij vanzelf vol met olie te zitten. Gewoon afvegen met een doek. Voor schoon werk, montage heb ik ook een voorkeur voor een rvs blad. Voordeel van een dik houten blad bij demontage van auto en motor onderdelen is dat je simpel steunen en andere hulpjes op het blad vast kan schroeven.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
Ik denk dat ik nu neig naar een goede blanke lak.
Daarbij misschien een of twee onderleggers van dun RVS, afhankelijk van de werkzaamheden die gaan gebeuren. Het idee is om vooral de opbouw van klein spul te doen op deze werkbank.
Ik sleutel een beetje aan oldtimer motorfietsen. Het solderen van een draadboom, sorteren van dingen en reviseren van een remklauw, dat soort werk praten we over. Verder ook het afleggen van gereedschap tijdens het sleutelen aan de motor die ernaast op de brug staat denk ik.

Voor het grotere en smerige werk heb ik ook nog een zware, stalen werkbank tot mijn beschikking.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik denk dat ik nu neig naar een goede blanke lak.
Daarbij misschien een of twee onderleggers van dun RVS, afhankelijk van de werkzaamheden die gaan gebeuren. Het idee is om vooral de opbouw van klein spul te doen op deze werkbank.
Ik sleutel een beetje aan oldtimer motorfietsen. Het solderen van een draadboom, sorteren van dingen en reviseren van een remklauw, dat soort werk praten we over. Verder ook het afleggen van gereedschap tijdens het sleutelen aan de motor die ernaast op de brug staat denk ik.

Voor het grotere en smerige werk heb ik ook nog een zware, stalen werkbank tot mijn beschikking.

Ik heb mijn werkbank van 40mm multiplex afgelakt met witte lak. motoren etc hierop geen probleem, als ik klaar ben remmen reiniger er overheen en schoon!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.