Afwerking kist buiten

blux

Nieuw lid
7 jan 2020
10
0
Ik ben van plan een kleine kist te maken die buiten komt te staan om klompen in op te berg en laarzen aan te hangen. Nu kreeg ik 't advies om de dekselplaat van Meranti multiplex te maken. Wat voor een beschermingsmiddel kan ik daarvoor het best gebruiken? Verder komen er rabat Red Cedar planken aan de zijkant die ik waarschijnlijk niet behandel, en oude trapleuningen voor de poten waarvan ik niet zeker weet wat voor een hout het is (1 of ander hardhout, ietwat rode tekening).

Ik las positieve ervaringen over Skylt om onzichtbaar hout te behandelen, maar ik weet niet of dat ook goed geschikt is voor buiten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Skylt is niet aan te raden voor buiten. Misschien beter een olie te gebruiken. Eventueel lijnolie of een tungolie.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Onbehandeld red cedar maar wel een deksel met nawerk?
Ik zou dan voor het deksel liever zink gebruiken, zeker als het vlak ligt.
 

blux

Nieuw lid
7 jan 2020
10
0
Bedankt voor de lijnolie tip!

@Kor, ik ben bang dat de deksel met zink snel te zwaar wordt. De deksel wil ik graag zo licht mogelijk houden.
 

blux

Nieuw lid
7 jan 2020
10
0
@jpandriesse, ik heb het net even uitgerekend en zou voor mijn kist uitkomen op ruim 1kg, dat is wel te doen ja.

Dan kan ik de deksel en de houten rand van een wat goedkoper materiaal maken lijkt me. Weinig ervaring, dus iedere stap is onbekend voor mij. Maar ik dacht simpelweg vuren met een plaat populierenmultiplex o.i.d., dat scheelt dan ook weer qua gewicht.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu kreeg ik 't advies om de dekselplaat van Meranti multiplex te maken. Wat voor een beschermingsmiddel kan ik daarvoor het best gebruiken?
als je voor het deksel een beton mpx neemt, dan hoef je die niet af te werken
gaat vele jaren mee
een plaat van 125x250 cm komt rond de 50 euro inc
wat er na het deksel van de plaat overschiet, kan je voor de zijkanten gebruiken
het deksel best hellend plaatsen zodat het regenwater er af loopt
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
als je voor het deksel een beton mpx neemt, dan hoef je die niet af te werken
gaat vele jaren mee

Dat ligt eraan wat voor kwaliteit je gebruikt. Ik heb een aantal kisten gemaakt voor op de aanhangers op mijn werk, en 2 waren binnen een jaar helemaal gedelamineerd. De anderen zijn na 4 jaar nog steeds in prima staat. Ik smeer de zijkanten altijd wel in met een bruine kit. Dat helpt ook om inwateren te voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.