Afwerking epoxy rivier tafel

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
59
0
dag allen,

Welke olie (of was / lak?) zouden jullie gebruiken voor het afwerken van een beuken rivier epoxy tafel. Liefst krijg ik een wat donkerdere (wet look) uitstraling!

Dank!

Peterj

Nieuw lid
21 mrt 2022
8
32
Ommen
Ik kijk veel blacktailstudio op youtube. Hij gebruikt de Rubio monocoat pure volgens mij.
Erg mooi! Ben ook benieuwd naar je project, heb je een foto?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.558
2.335
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb recent de koplamp glazen van mijn auto gepolijst. Dat had ik al een keer verknald, dus het zag er niet uit. Heb ze geschuurd met 400, 600 en 1000. Daarna met polish van Festool en een lappenschijf glanzend gemaakt. Toen waren ze redelijk... Daarna goed ontvet en ze gespoten met blanke lak van Action. Daar knapte het enorm van op, dan vullen alle kleine krasje en neemt de helderheid echt toe.
Zo heb ik in het verleden ook altijd heldere epoxy werkstukken afgewerkt, in dat geval met heldere DD lak van de IJssel.

Bij jouw tafelblad heb je hetzelfde, maar sta je voor de keuze of het hout ook glanzend moet of alleen de epoxy. Als de epoxy door en door gekleurd is, kan mat nog wel goed staan, maar als het min of meer helder is, vind ik persoonlijk hoogglans het mooiste, dan sprankelt het echt.
Hout werk ik zelf het liefst af met olie en was..... maar ook dat is persoonlijk.
Ben benieuwd hoe je het wilt hebben, dan kan je bepalen wat het beste resultaat geeft.

jaap

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
641
210
Zutphen
Giet epoxy werkt prima en makkelijk aanbrengen

Bijlagen

• 20220408_120259.jpg
    20220408_120259.jpg
    102,3 KB · Weergaven: 29

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.340
3.460
Gaanderen
Gpf ik heb veel filmpjes gezien van epoxy tafels. Wat ik eruit haal is dat het verre van eenvoudig is om een foutvrij resultaat te krijgen. Er zijn vele variabelen met name als er groter en dieper gegoten moet worden.
Alles wat je vaak doet en goed kan is makkelijk. Zelf werk ik vrij regelmatig met klein gegoten epoxy stukjes voor het maken van penblanks. Dat gaat dan in een drukvat en dit is inderdaad vrij eenvoudig. Hoe vochtig het hout is maakt uit. En zo zijn er nog vele variabelen.
Ik denk dat het best te doen met alle kennis die je bij je leverancier en youtube kan halen. Echter een grote tafel met vele liters epoxy zo niet mijn eerste klus zijn. Dure grap als het mis gaat.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.