afwerking bentwood ring

bel fiore

Nieuw lid
15 apr 2021
4
0
antwerpen
hallo allemaal,
ik zal mij kort even voorstellen voor ik mijn vraag stel. ik ben Sandy, 40j. en nieuw in het wereldje van houtsnijden/houtdraaien etc.
ik werk heel graag met hout, heb tot nu toe aan pyrographie gedaan, maar mijn interesse ligt verder. ik zou heel graag starten met maken van handgemaakte juwelen, kleine beelden, vaasjes etc...
vanaf september ga ik via avondschool een opleiding houtsnijwerk volgen, dus in de toekomst zal ik nog wel wat werkjes posten. momenteel hou ik mij bezig met bentwood ringen te maken (juist met gestart). deze foto is mijn allereerste ring, ik verschiet ervan hoe vlot het ging. perfect is hij niet, daarvoor zal ik nog veel moeten oefenen. ik heb ook geen draaibank en moet het dus doen met schuurpapier en een multitool. nu heb ik al heel wat youtube filmpjes gezien en hier op het forum gezocht rond de afwerking van zo'n ring. maar heel eerlijk er is zoveel info te vinden dat ik de bomen door het bos niet meer zie. hebben jullie voor mij tips welke techniek ik het beste zou toepassen, welke producten ik het best gebruik om er een mooie glans op te krijgen? zitten hier nog mensen die bentwood ringen maken? alvast bedankt voor de hulp, groetjes


193696597_2924261631152805_4183969294757314053_n.jpg
 
Hoi Sandy,

Welkom, ik maak voornamelijk ringen uit massief hout, soms meerdere soorten aan elkaar gelijmd.

Afwerking met olie na het polijsten.
Het soort hout kan invloed hebben op de afwerking.
Hoewel ik een draaibank heb gebruik ik deze eigenlijk nooit of zelden voor ringen.

Hier een draadje naar ringen die ik uit Olijf heb gemaakt.
Als je verder naar beneden bladert in het bericht zie je ringen die uit meerdere houtsoorten bestaan

Ringen uit olijf.



Groet Edwin .
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bel fiore

bel fiore

Nieuw lid
15 apr 2021
4
0
antwerpen
Hoi Sandy,

Welkom, ik maak voornamelijk ringen uit massief hout, soms meerdere soorten aan elkaar gelijmd.

Afwerking met olie na het polijsten.
Het soort hout kan invloed hebben op de afwerking.
Hoewel ik een draaibank heb gebruik ik deze eigenlijk nooit of zelden voor ringen.

Hier een draadje naar ringen die ik uit Olijf heb gemaakt.
Als je verder naar beneden bladert in het bericht zie je ringen die uit meerdere houtsoorten bestaan

Ringen uit olijf.



Groet Edwin .
Wow jij maakt wel hele mooie ringen, verkoop je die ook? Echt knap, hoop dat ook ooit te kunnen.
Welke olie raad je vooral aan? Ik heb dit weekend lijnzaadolie besteld. Omdat dit toch door veel mensen aangeraden wordt. Ik had ook ergens gelezen dat een combinatie van lijnzaadolie met bijenwas goed zou zijn. Van beide evenveel samen laten smelten. Er is zoveel uitleg te vinden dat het moeilijk is te weten wat het beste werkt. Het zal vooral een proces zijn van veel uit proberen en zien wat het beste resultaat geeft
 
Wow jij maakt wel hele mooie ringen, verkoop je die ook? Echt knap, hoop dat ook ooit te kunnen.
Welke olie raad je vooral aan? Ik heb dit weekend lijnzaadolie besteld. Omdat dit toch door veel mensen aangeraden wordt. Ik had ook ergens gelezen dat een combinatie van lijnzaadolie met bijenwas goed zou zijn. Van beide evenveel samen laten smelten. Er is zoveel uitleg te vinden dat het moeilijk is te weten wat het beste werkt. Het zal vooral een proces zijn van veel uit proberen en zien wat het beste resultaat geeft


Na het polijsten wrijf ik ze in met druivenpit- of olijf olie.
Als mensen hem continu dragen adviseer ik ze om hem minstens 1 x in de week met olie in te wrijven. Dat kan gewoon tijdens het koken een of twee druppeltjes olijfolie en even er in wrijven.
Sommige modellen lenen zich niet om continu te dragen, dan is het onderhoud minder nodig.
Het is vooral belangrijk om iets natuurlijks te gebruiken wat de huid niet irriteert in ieder geval iets wat niet giftig is.

Pas op !, Het maken er van is verslavend. Nu ik er weer na kijk kriebelt het meteen . Vooral om dat ik regelmatig de rest stukjes bewaar voor dit soort kunstwerkjes.

Ik neem ze mee naar ODH 2021 en verkoop ze aan kennis en, vrienden enz.
Let op dat je vooral kleine maatjes maakt.

Groet Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: bel fiore

bel fiore

Nieuw lid
15 apr 2021
4
0
antwerpen
Na het polijsten wrijf ik ze in met druivenpit- of olijf olie.
Als mensen hem continu dragen adviseer ik ze om hem minstens 1 x in de week met olie in te wrijven. Dat kan gewoon tijdens het koken een of twee druppeltjes olijfolie en even er in wrijven.
Sommige modellen lenen zich niet om continu te dragen, dan is het onderhoud minder nodig.
Het is vooral belangrijk om iets natuurlijks te gebruiken wat de huid niet irriteert in ieder geval iets wat niet giftig is.

Pas op !, Het maken er van is verslavend. Nu ik er weer na kijk kriebelt het meteen . Vooral om dat ik regelmatig de rest stukjes bewaar voor dit soort kunstwerkjes.

Ik neem ze mee naar ODH 2021 en verkoop ze aan kennis en, vrienden enz.
Let op dat je vooral kleine maatjes maakt.

Groet Edwin.
Bedankt voor de tips, ik kijk al uit naar uw volgende creaties. Ah misschien domme vraag maar waarvoor staat ODH?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.