Afvlakken paal

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Goedemiddag,

voor het plaatsen van een poort wil ik graag een Frans schapenhek poortje gebruiken.

1616940454025.jpeg
De poort hangt dus aan en sluit op twee grote ronde palen. De poort moet dicht naast het huis komen, en daar komen we op een probleem. Onder de grond loopt de fundering uit en er loopt een HWA. De paal kan dus niet dicht genoeg tegen de muur komen te staan. Nu was mijn plan om de paal met scharnieren af te zagen tot net onder straatniveau en daarna de zijkant van de scharnier paal af te vlakken en hem met keilbouten aan de muur op te hangen.

Maar, hoe ga je dat met beperkt gereedschap voor elkaar boxen. Afzagen lukt wel, dat kan grof met een kettingzaag, maar vlakken...

Mijn invalzaag gaat lang niet diep genoeg. Los van het geklooi van het maken van een jig hiervoor. Het alternatief is om met een elektrische handschaaf de zijkant grof af te vlakken tot hij tegen de muur past.
Zien jullie nog andere methodes of ideeën om dit op een knappe manier te doen.

Ik heb geen vlakbank of tafelzaag, daar zag ik nog wel ideeën, maar die worden met aanschaf wel erg prijzig ;)

Ik ben erg benieuwd naar jullie input en voorstellen.
Groet, HLN
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als toch al de kettingzaag in de hand hebt, spijker even een latje op de paal en zagen maar, dat kan best wel strak en dan even een schaaf erover.
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Als toch al de kettingzaag in de hand hebt, spijker even een latje op de paal en zagen maar, dat kan best wel strak en dan even een schaaf erover.
Hoe bedoel je er een latje op spijkeren? Als soort van geleide rail?

Die lintzaag is ook wel een goed en ook gezellig idee ;) wie biedt? Regio Alkmaar ;)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu was mijn plan om de paal met scharnieren af te zagen tot net onder straatniveau en daarna de zijkant van de scharnier paal af te vlakken en hem met keilbouten aan de muur op te hangen.
als de paal voldoende recht is, dan moet het lukken om die in zijn ronde vorm tegen de muur te keilen
wil je hem toch afvlakken, dan kan je er inderdaad een latje op schroeven
dat komt dan tegen de geleider van een lintzaag of een tafelzaag die voldoende hoog zaagt
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.