[afvalhout]en werkbank

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Voor de werkplaats van Boschgaard (Den Bosch) ben ik bezig 'n werkbank te maken van afvalhout.
Dat werkt zo fijn (not). De poten zijn van kurkdroog vurenhout. De ligger is ook van vurenhout, maar wel wat 'verser'.
Na 'n half jaar gereedschap verzamelen en freubelen met kleine stukkies hout vandaag toch maar eens in elkaar gezet. De verbindingen zijn verlijmd met door-en-door deuvels. Geen schroef te vinden dus :)

Het blad wordt gemaakt van balkjes hout van een onbekende soort. Het is ondertussen behoorlijk verweerd (spalted) en hier en daar wat houtworm, maar over het algemeen prima te bewerken gelukkig. Jeumig, wat een werk!!! Maar wel echt super leuk om te doen. Als eerst serieuze project, ben er best blij mee. En het is nog super stevig ook!! :-D

Bijlagen

• 2020-05-03 15.04.37.jpg
    2020-05-03 15.04.37.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 270
  • 2020-05-02 15.38.57.jpg
    2020-05-02 15.38.57.jpg
    76,5 KB · Weergaven: 271

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
658
423
Twente
Interessant project. Op de een of andere manier kijk ik heel raar aan tegen dat werkblad met het hout in de breedte i.p.v. in de lengte, maar misschien is dat meer omdat het ongebruikelijk is. Wanneer je de werkbank gaat gebruiken voor handgereedschap ga je zeker nog wat schragen nodig hebben om voldoende stijfheid te krijgen voor het schaven! De verbindingen zien er wel mooi uit, maar ik vraag me af of het op de lange duur goed blijft. Een zo'n pennetje kan de krachten op een werkbank, en zeker de krachten van krimpend en uitzettend hout niet goed aan vrees ik. Bij mijn eigen werkbank zijn alle belangrijke verbindingen pen-gat, of volledig opgesloten (ontwerp Paul Sellers).

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.652
303
Hier maak ik me zorgen om: "...hier en daar wat houtworm...".

Ik zou dat eerst behandelen voor de zekerheid of anders in de kliko.

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
@The Boktor: Gaat zeer zeker nog behandeld worden voor ik het in elkaar lijm :)

@nerf: Ik had me vergist met het aantal balkjes. Nog een stel over. Dus daar kan ik nog mooi schragen van maken dan :-D Liefst had ik ook door-en-door verbindingen gemaakt. Maar dit hout is echt super peperkoek om mee te werken. :-(

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Is er iemand in de regio Den Bosch met 'n schaafbank / vandiktebank toevallig die mij spierpijn wil helpen voorkomen. Tis toch allemaal best wel heel veel werk. Mocht dat niet het geval zijn, het adres van een goeie masseur is ook welkom! ;-)

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Nog een ander vraagje. Vandaag een fles Perfacs gekocht. Is het aan te raden VOOR of NA het verwerken te behandelen?
Dus, eerst schaven, dan behandelen, dan verlijmen... Of eerst behandelen, dan schaven en verlijmen. Ik vermoed het eerste. Wie heeft de wijsheid??

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.