Aftimmeren steunbalken en trap bekleden met laminaat

Ruudster

Nieuw lid
15 jul 2023
12
7
Harlingen
Goedemorgen,

Ik ben bijna toe aan het aftimmeren van onze bovenverdieping. Volgende week gaat de stukadoor alle stenen muren strak stucen en
de gaatjes/naden van de gipsplaten dichtzetten. De stukadoor leverd het sausklaar af.

Nu wil ik de steunbalken van de dakconstructie aftimmeren aangezien deze niet mooi genoeg zijn om in het zicht te houden.
Welk hout kan ik voor het aftimmeren het beste gebruiken? Ik zat te denken aan gegronde multiplex 9 of 18mm? Of MDF?
Screenshot_20230725_072754_Gallery.jpg

Ook wil ik de trap gaan renoveren, er zat vloerbedekking op alleen willen we er kant en klare overzettreden opzetten van
bijvoorbeeld CanDoo of HomingXL. Een ander idee is om met laminaat en te gaan werken, op de neus van de trap dan een
profiel zodat het mooi aansluit. Uitmeten wil ik doen met een trapspin. Foto van de trap heb ik nu niet bij de hand.

Iemand hier die goeie ervaringen heeft met het zelf bekleden van de trap met laminaat?

Ruud
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik had zo'n goedkope trapspin van de hornbach, en ik vond het een uitermate vervelende ervaring. Het is een combinatie tussen breipennen en goedkoop plastic, en het beweegt millimeters als je het alleen al optilt. De nauwkeurigheid viel mij vies tegen, eigenlijk moet je daarna alle naden aftimmeren of afkitten o.i.d. Als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik een lijmpistool en stroken dun triplex gebruiken om mallen te maken en niet zo'n trapspin.
 

Ruudster

Nieuw lid
15 jul 2023
12
7
Harlingen
Ik had zo'n goedkope trapspin van de hornbach, en ik vond het een uitermate vervelende ervaring. Het is een combinatie tussen breipennen en goedkoop plastic, en het beweegt millimeters als je het alleen al optilt. De nauwkeurigheid viel mij vies tegen, eigenlijk moet je daarna alle naden aftimmeren of afkitten o.i.d. Als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik een lijmpistool en stroken dun triplex gebruiken om mallen te maken en niet zo'n trapspin.
Ja ik lees daar ook wisselende berichten over voor het gebruik van een spin. Zag laatst wel een filmpje van iemand die met de spin het overzette op hout en dat dan 3 mm groter uitzaagde om vervolgens met een elektrische schaaf precies op maat te maken. Kan het filmpje zo 1,2,3 niet terug vinden...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu wil ik de steunbalken van de dakconstructie aftimmeren aangezien deze niet mooi genoeg zijn om in het zicht te houden.
Welk hout kan ik voor het aftimmeren het beste gebruiken? Ik zat te denken aan gegronde multiplex 9 of 18mm? Of MDF?
kwa stabiliteit is mdf, en bij voorkeur de groen V313, het best
kwa het gevoelen dat ik nog iets hout in handen heb, gaat mijn voorkeur naar mpx
 

Ruudster

Nieuw lid
15 jul 2023
12
7
Harlingen
Annotatie-functie in app om foto's mee te bekijken/bewerken (op een Mac: Preview/Voorvertoning). Denk ik.

OT: Waarom niet het hout goed schuren en dan netjes schilderen of beitsen? Bekleden vind ik een soort laatste optie voor het geval het heel lelijk is...
De balken zijn echt niet mooi. Hebben een stuk geprobeerd maar het is heel erg ruw. We willen het strak hebben.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik zou dun multiplex nemen. Een onderlaag die je te krap uitzaagt, dan met de zwaaihaak de hoeken uit meten, en die plak je dan met dubbelzijdig tape op je onderlaag. Zo krijg je een complete mal die perfect past.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruudster en mk23

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
je kunt ook de balken alleen bekleden met minder ruw hout.
zo kun je van een lelijke balk iets moois maken.

Mijn ervaring met betimmeren (MDF) is dat het altijd op de naden gaat scheuren.
Ik het 2 dingen geprobeerd:
MDF platen tegen elkaar gezet en een klein v groefje volkitten met acrylaatkit --> Gescheurd
MDF platen met een opening van 1 - 2 mm en dan vol gekit --> gescheurd.
 

Ruudster

Nieuw lid
15 jul 2023
12
7
Harlingen
je kunt ook de balken alleen bekleden met minder ruw hout.
zo kun je van een lelijke balk iets moois maken.

Mijn ervaring met betimmeren (MDF) is dat het altijd op de naden gaat scheuren.
Ik het 2 dingen geprobeerd:
MDF platen tegen elkaar gezet en een klein v groefje volkitten met acrylaatkit --> Gescheurd
MDF platen met een opening van 1 - 2 mm en dan vol gekit --> gescheurd.
Nee, ik timmeren ze geheel dicht. :)

Ik wil proberen het in verstek te zagen, verlijmen en dan er omheen schuiven en vastschroeven. Dat is het idee tenminste... V313 in verstek gaat sowieso niet denk ik qua structuur van de plast.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou dun multiplex nemen. Een onderlaag die je te krap uitzaagt, dan met de zwaaihaak de hoeken uit meten, en die plak je dan met dubbelzijdig tape op je onderlaag. Zo krijg je een complete mal die perfect past.
Dit weekeinde €51,- voor drie grote platen 3,6mm hardhout MPX betaald bij de Praxis. Ik zou dus ook kiezen voor een mal en "elke" trede zo op maat maken.
 

Ruudster

Nieuw lid
15 jul 2023
12
7
Harlingen
Dit weekeinde €51,- voor drie grote platen 3,6mm hardhout MPX betaald bij de Praxis. Ik zou dus ook kiezen voor een mal en "elke" trede zo op maat maken.
Begrijp ik het goed dat je die 3,6mm op je bestaande treden gaat monteren?
En hoe heb je dit of wil je dit gaan afwerken?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Begrijp ik het goed dat je die 3,6mm op je bestaande treden gaat monteren?
En hoe heb je dit of wil je dit gaan afwerken?
Neen:) 3,6mm dik materiaal gebruiken voor de mallen. het materiaal is goedkoop maar toch dik genoeg om stevig te zijn.
Ik heb de platen gekocht om de ruiten van de uitbouw te beschermen tegen eventuele vallende objecten bij het monteren van de dakkapel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruudster

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Neen:) 3,6mm dik materiaal gebruiken voor de mallen. het materiaal is goedkoop maar toch dik genoeg om stevig te zijn.
Ik heb de platen gekocht om de ruiten van de uitbouw te beschermen tegen eventuele vallende objecten bij het monteren van de dakkapel.
Dat dus. De onderste laag plak je met dubbelzijdige tape op je trap. Dan ga je per hoek met je zweihaak meten en zaag je die hoek uit, plak je die op de onderste laag MPX en zo doe je alle hoeken. Dan haal je het samenstel van de onderste laag en de daarop geplakte hoeken los van de trap, draai je het om, leg je het op je traptrede, teken je de hoeken af, verbind je de open delen met een lijn langs een liniaal, zaag je het iets te groot uit, en maak je het perfect met een kopieerfreesje.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
volledige balustrade van een trap met gegronde mdf gemaakt
meeste delen op 45° gezaagd
geen krimp, geen barsten
structan wood gebruikt
die vult kieren tot 2 mm, dien je niet te persen, blijft elastisch, kan je schuren, en is overschilderbaar
Hoe gebruik je dit spul,
dien je dit als een soort lijm (tijdens het plaatsen), of als een soort kit (na het plaatsen de kieren kitten) te gebruiken?
En wat is het voordeel van de onderdelen 45 graden zagen?

Ik ben bezig om een kast ombouw te maken.
Hier wil ik nog een verslagje van posten wanneer het klaar is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.