Afstelling Vandiktebank

Niekdv

Nieuw lid
1 nov 2018
5
0
Beste Forum-leden,

Ik volg al een aantal jaren dit mooie forum, maar heb nog nooit zelf iets geplaatst (zelfs niet voorgesteld). Hierbij een kort iets over mijzelf (een uitgebreidere versie volgt). Ik ben Niek woonachting in Friesland en een aantal jaren hobbymatig bezig met hout. Afgelopen winter heb ik bij medeforum lid Roeland een basis cursus gevolgd. Vlak daarna heb ik voor oud ijzer prijs een paar prachtige oude machines kunnen redden van de sloop namelijk een lintzaag, vlakbank en een vandiktebank. Ik ben op dit moment bezig met het opknappen van deze machines (roestvrij maken, nieuwe besturing, etc.) Ik zal hier later een uitgebreider verslag van plaatsen.

Als eerste heb ik de vlakbank roestvrij gemaakt en voorzien van een nieuwe besturing. Van deze machine heb ik de beitels laten slijpen, en de boel opnieuw afgesteld met behulp van info van dit forum en youtube filmpjes.

Op dit moment ben ik bezig met de vandiktebank, dit is een grote machine 810mm breed. Deze machine ook voorzien van nieuwe besturing dit werkt allemaal prima. Deze machine kocht ik helaas zonder beitels, ik heb deze nieuw aangeschaft 810x35x3; prijzig, maar ja zonder beitels kun je er ook niks mee. Nu ben ik toe aan het afstellen van de beitels in de vandiktebank, en hier vindt ik helaas weinig informatie over op dit forum of op Youtube. Kan iemand mij advies geven hoe ik bij een vandiktebank beitels afstel?

Ik heb geprobeerd de beitels ongeveer gelijk afstellen als mijn vlakbank, de start van de vouw ongeveer 1 mm boven de beitelhouder. (Deze afstelling heb ik bij alles beitels gedaan met behulp van de magnetische afstelhulpjes van Baptist opzich werkt dit prima). Na deze afstelling heb ik de machine getest maar hij neemt geen materiaal af. De beitels draaien vrij van het hout onder de aandrukrollen. Hierop heb ik de beitels verder uit de houder gesteld, ongeveer 2-3 mm uit de houder (zie foto.) Dit gaf nog geen resultaat, hier op verder op onderzoek uit gegaan en het lijkt er op als ik vanonder de machine in kijk, dat de beitels nog wel 2 mm verder uit de houder moeten worden geschoven. Het lijkt mij dat het uitsteken van de beitels 5-6 mm veel is, of is dit normaal?

Ik bedacht met net nog dat ik eventueel ook de beitels kan afstellen door de beitels te laten rusten op 2 blokken kunststof die weer op de doorvoertafel liggen, waarbij de maatafstelling gelijk moet zijn aan de dikte van de kunststof blokken. De beitels zullen dan alsnog 5-6 mm uitsteken. Ik ben benieuwd of iemand mij kan adviseren wat de juiste methode is.

Alvast bedankt.

Niek
 

Bijlagen

  • IMG_6839.JPEG
    IMG_6839.JPEG
    127,1 KB · Weergaven: 74
  • IMG_6840.JPEG
    IMG_6840.JPEG
    206,7 KB · Weergaven: 68
  • Schermafbeelding 2023-07-12 224507.jpg
    Schermafbeelding 2023-07-12 224507.jpg
    140,5 KB · Weergaven: 74

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Weet je zeker dat je de goede messen hebt? Voor zo ver ik weet, gaan in machines met trekbouten veel grotere en dikkere messen met inkepingen voor de bouten. Meer iets van 6 of 8mm dik. Daardoor kan de uitsteeklengte ook veel groter zijn. Die messen moeten speciaal gemaakt worden. Dat is behoorlijk aan de prijs. Dat zou ook de reden kunnen zijn, dat er geen messen bij de machine zaten.
 

Niekdv

Nieuw lid
1 nov 2018
5
0
Weet je zeker dat je de goede messen hebt? Voor zo ver ik weet, gaan in machines met trekbouten veel grotere en dikkere messen met inkepingen voor de bouten. Meer iets van 6 of 8mm dik. Daardoor kan de uitsteeklengte ook veel groter zijn. Die messen moeten speciaal gemaakt worden. Dat is behoorlijk aan de prijs. Dat zou ook de reden kunnen zijn, dat er geen messen bij de machine zaten.
Wat ik gedaan heb is, de beitels van de vlakbank 430x30x3 gepast. De dikte leek mij goed te passen, qua breedte kon hij wel 5mm breder vandaar dat ik gekozen heb voor 35mm brede beitels. Jouw antwoord lezende kan ik best wel eens een verkeerde aanname hebben gedaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Kan je misschien een foto plaatsen van je beitelwals? Zodat beter is in te schatten wat er in zou moeten? Liefst ook van opzij?
 

Niekdv

Nieuw lid
1 nov 2018
5
0

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ken deze machine niet en weet dus ook niet hoe deze moet werken.
ik heb zelf een kleine vvd (Metabo 260) waarbij de doorvoerrollen kunnen inveren.

kan het zijn dat hier ook een deel van je probleem zit ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Heb je een beitel as zo als in figuur 66? Of een as waar platte kappen op zitten en waar messen zo als in fig 99 in moeten? De bovenste foto staat op zijn kop.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik probeerde de tekst te lezen, maar geen leesbril bij de hand. Dan valt het knap tegen als de tekst op zijn kop blijkt te staan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dank je wel. Dit soort boeken worden langzaam aan zeldzamer, dus nu staat het ook als naslagwerk op het forum.
 

Niekdv

Nieuw lid
1 nov 2018
5
0
Dank je wel. Dit soort boeken worden langzaam aan zeldzamer, dus nu staat het ook als naslagwerk op het forum.
Hartelijk dank voor de antwoorden!

De schaaf as heeft platte afdekplaten, ik heb nog een foto terug gevonden van voor dat ik de boel heb ontroest etc. Hier ligt de schaafbeitel van mijn vlak bank tussen de afdekplaten om te passen. Ik heb ook een foto toegevoegd van de zijkant van de schaaf as, dit is lastig nog al weinig ruimte. Het lijkt op deze foto dat de schaafbeitel wel iets dikker zou kunnen zijn, maar ook niet veel dikker dan zou de blauw omcirkelde groef niet meer de afdekplaat op zijn plaats houden.

Ik ben gisterenavond weer met de machine bezig geweest en heb een paar updates. Ik kwam echt achter dat de invoer en uitvoerrol muurvast zaten in de laagste stand, ik heb daarop de veren die deze naar beneden drukken ontspannen en de boel los gemaakt met behulp van kruipolie. Wat ik toen gedaan heb ik is twee kunststofblokken van 100mm hoog op het bed gelegd en de machine naar 100mm gesteld hierop heb ik de beitels afgesteld. Deze maat overgenomen met de afstelhulpen en overbracht op de andere 3 beitels. De beitels steken nu +/- 5 mm uit, zie de laatste foto.

Toevallig heeft mijn vlak bank dezelfde manier van beitel bevestiging, alleen dan heeft deze geen moeren maar zitten de afdekplaten met tapbouten bevestigd. (deze machine is van een ander merk Ducoroir)
 

Bijlagen

  • IMG_6518.JPEG
    IMG_6518.JPEG
    107,9 KB · Weergaven: 36
  • IMG_6850.JPEG
    IMG_6850.JPEG
    53 KB · Weergaven: 32
  • IMG_6839.JPEG
    IMG_6839.JPEG
    127,1 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:

Niekdv

Nieuw lid
1 nov 2018
5
0
Ha Niek,

Leuk om je hier tegen te komen.
ik heb even snel wat fotootjes gemaakt van pagina’s uit het boek gereedschappen en werktuigen voor de houtbewerking deel 2 van a. rauwerda.
misschien helpt het je ..
Als je het eens in wilt zien kom maar een keer langs

Groetnis,
Roeland

Bekijk bijlage 133199
Bekijk bijlage 133200

Bekijk bijlage 133201
Bekijk bijlage 133202
Bekijk bijlage 133203
Ha Roeland, Bedankt voor deze informatie! Ik had nooit aan dit boek gedacht ik moet het ook nog ergens als PDF hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij horen er niet zulke messen als op je foto in. Messen zoals op fig 99 uit het boek kun je klemmen, maar deze korte messen kan je alleen klemmen als je aan de kant van de groef een vaste opstand hebt ter dikte van je schaafbeitel. Als je nu klemt wil de dekplaat kantelen en klem je alleen de achterste rand van je beitel.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ben je er wel van bewust dat je een type as hebt waarbij de beitels aan de bouten trekken, wat niet heel gunstig is, zeker niet voor bouten die vaak zonder momentsleutel zijn aangehaald, en/of scheef zijn belast door beitels van verkeerde dikte. Je weet niet wat er de laatste 80 jaar met die machine is gebeurd.
Sinds de jaren 70 zijn dit soort beitelassen in duitsland verboden voor professioneel gebruik.
Hier een voorbeeld draadje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.