Afstelling DeWalt DWS778

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hey allemaal,

Na zo'n 3 jaar hobbymatig met veel plezier in gebruik loop ik tegen wat zaken aan met mijn DeWalt DWS778, namelijk:

-De zaag zaagt sinds kort, wanneer ik hem in verstek zet, in de aluminium achterzijde van de geleider. Ik heb eens goed gekeken maar ik zie nergens waar ik dit misschien beter kan afstellen. Weet iemand hoe dit kan? Het was nooit zo. Hij zaagt zelfs vanaf 20 graden in verstek al in de achtergeleider (zie foto's).
6wadzn3.jpg

qp3ykbqyk4c.jpg



-Ook merk ik al geruime tijd dat er wat speling zit wanneer ik de zaagschijf in 0 graden, 22,5 graden, 30 graden etc instel. De zaagschijf valt mooi in het slot van de graad, maar vervolgens zit er een mm of wat speling in. Ik heb gemerkt dat ik de afkortzaag aan de onderzijde met een bout vaster kan zetten, maar na hier even mee 'gespeeld' te hebben merk ik bij vast dat de zaag niet meer beweegt, en bij net ietsje losser dat de speling toch blijft. Enig idee hoe ik dit kan oplossen?
c5z6nvacs.jpg


Ik denk overigens dat beide zaken bij nagenoeg alle DeWalt afkortzagen hetzelfde zijn, dus wellicht iemand met een ander model de oplossing?

Ik ben superzuinig op mijn gereedschap, de zaag is nooit gevallen en altijd goed onderhouden. Overigens heb ik nav deze problemen de gehele zaagschijf van het onderstel gedemonteerd, de boel even schoongespoten en beetje ingespoten met WD40 etc, maar de problemen blijven.

Thanks in advance,

Bas.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Heb je toevallig een grotere diameter zaagblad erop gezet? Dat kan de oorzaak van het diepe zagen zijn.
Het is wel op te lossen. Als het goed is zit er boven achterop de machine een stelschroef om. Beweeg de machine maar eens naar beneden (zonder aan te doen) en kijk dan waar de machine op stopt. Als het goed is zit daar een stelschroef die je dan meer in kan draaien om de machine eerder te laten stoppen.

vwb de speling kan je inderdaad met de moer op de onderkant spelen. Dit moet redelijk precies. Dus niet te vast en niet te los. Ook kan je dmv de zwarte knop aan de voorkant, de draaihoek vastzetten. De knop gebruik ik voor hoeken waar geen slot zit. Maar de knop is uiteraard ook daarmee te gebruiken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Even je gebruiksaanwijzing opgezocht. Waarschijnlijk is onbewust je langsgeleiding opgeschoven.
De oplossing staat op blz. 65:

SCHUIN AFKORTEN (AFB. 11, 14, 20)
De hoek voor het schuin afkorten kan worden ingesteld van 0° tot 48°
naar links. Schuine zaagsneden tot 45° kunnen worden gemaakt met
de verstekarm tussen nul en een maximale verstekstand van 45° naar
links of naar rechts.
1. Ontgrendel de hendel van de schuivende langsgeleiding (i) en
verplaats de langsgeleiding weg van het zaagblad.
2. Maak de klemhandgreep van de schuine hoek (t) los en kies de
gewenste afstelling voor de schuine hoek.
3. Stel de override-knop (cc), als dat nodig is.
4. Houd de kop stevig vast en laat de kop niet vallen.
5. Zet de klemhandgreep van de schuine hoek (t) stevig vast.
6. Schuif de langsgeleiding naar het zaagblad en let er daarbij op
dat de langsgeleiding het zaagblad niet raakt, draai vervolgens de
vergrendelingshendel naar rechts vast.
7. Verder werkt u als bij de rechte verticale afkortzaagsnede.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hey Jelmer,

Ik heb geen grotere diameter zaagblad erop gezet, gewoon een 250mm blad.. dus daar kan het niet aan liggen.

De DWS778 heeft (helaas) geen diepte instelling, dus ik kan hem naar mijn weten niet instellen eerder te laten stoppen met zagen, ik vind het wel heel vreemd want hij deed dit nooit.
Edit: Er zit wel een stelschroef bovenop de machine en met deze stelschroef kan ik hem vastzetten om de zaag op een bepaalde afstand te laten stoppen, als ik hem hiermee vastzet kan ik alleen ook geen gebruik meer maken van de uittrek geleiding, dus dit lost het probleem niet op.

De speling krijg ik niet weg dmv de moer aan de onderzijde, of ik moet hem zo strak zetten dat ik de schijf bijna niet meer kan bewegen, dat lijkt me ook niet de bedoeling.
De zwarte knop op de DWS778 is naar mijn weten niet draaibaar om hem strakker te zetten..
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Even je gebruiksaanwijzing opgezocht. Waarschijnlijk is onbewust je langsgeleiding opgeschoven.
De oplossing staat op blz. 65:

SCHUIN AFKORTEN (AFB. 11, 14, 20)
De hoek voor het schuin afkorten kan worden ingesteld van 0° tot 48°
naar links. Schuine zaagsneden tot 45° kunnen worden gemaakt met
de verstekarm tussen nul en een maximale verstekstand van 45° naar
links of naar rechts.
1. Ontgrendel de hendel van de schuivende langsgeleiding (i) en
verplaats de langsgeleiding weg van het zaagblad.
2. Maak de klemhandgreep van de schuine hoek (t) los en kies de
gewenste afstelling voor de schuine hoek.
3. Stel de override-knop (cc), als dat nodig is.
4. Houd de kop stevig vast en laat de kop niet vallen.
5. Zet de klemhandgreep van de schuine hoek (t) stevig vast.
6. Schuif de langsgeleiding naar het zaagblad en let er daarbij op
dat de langsgeleiding het zaagblad niet raakt, draai vervolgens de
vergrendelingshendel naar rechts vast.
7. Verder werkt u als bij de rechte verticale afkortzaagsnede.
Hey dat klinkt als muziek in mijn oren, echter als ik je link open zie ik op pagina 65 dit stukje tekst niet staan, ook met zoeken in de pdf van de handleiding zie ik het niet, maar ik neem je bericht uiteraard voor waarheid aan, ik ga dit eens nader bekijken!

Edit: Helaas, dit gaat over de langsgeleiding die je inderdaad kan opschuiven, echter, de foto's zijn misschien wat onduidelijk maar de zaag is in het achterste gedeelte van de langsgeleiding gekomen, dus in het achterstuk dat niet verschuifbaar is. De zaag gaat dus te ver naar achteren..
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Je moet naar paginanummer 65 kijken, zoals "geprint" in het document (rechtsonder op de bladzijde), dus niet naar de bladzijdenteller van de browser.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Je moet naar paginanummer 65 kijken, zoals "geprint" in het document (rechtsonder op de bladzijde), dus niet naar de bladzijdenteller van de browser.
Gotcha! Weer wat geleerd. Heel erg bedankt voor je moeite, helaas is dit niet de oplossing. Dit gaat over bewegen van de zijgeleider, maar hij zaagt in het achterste vaste gedeelte van de geleider, die niet te verschuiven is :-(
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als je de zaag helemaal naar beneden zet, waar stopt ie dan op? Ik heb meerdere dewalt afkortzagen gehad, en er zat altijd een verstelschroef. Het lijkt me sterk dat dat bij deze niet meer zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: BasRonin

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Als je de zaag helemaal naar beneden zet, waar stopt ie dan op? Ik heb meerdere dewalt afkortzagen gehad, en er zat altijd een verstelschroef. Het lijkt me sterk dat dat bij deze niet meer zit.
qi35mr7g.jpg


xu27r1i1.jpg


Dit is de enige zichtbare knop, deze knop wordt de 'overdwarse vergrendeling' genoemd in de handleiding, ik kan de machine hiermee vastzetten op een positie, maar hierdoor kan ik hem ook niet meer uittrekken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Toch weer terug naar de handleiding. Pagina 63 deze keer, het nummer wederom op de pagina zelf.
De blokkering waar Jelmer op duidt wordt beschreven onder

De dwarsbalken afstellen voor een Constante Zaagdiepte (Afb. 1, 2, 9, 10)

en dan met name onder punt 6.

En nu mag je alleen nog terugkomen om te melden dat je het hebt gefikst ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: BasRonin

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Mannen, jullie zijn lifesavers! Ik ben overduidelijk niet goed in handleidingen..

@jelmer, je had dus gelijk en ik zat naar een verkeerde vergrendeling te kijken. Thanks man!
@Kor, dit is het man! Geweldig!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.