Afstellen Scheppach TS 2500

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Gebruik deze nu een tijdje en alles werk daar prima aan alleen is de afstelling toch juist niet goed genoeg om heel nauwkeurig te werken.
Zit toch een mm verschil op een zaagsnede van een 20-30cm.

Het is vooral de zaag zelf die iets schuin lijkt te staan tov de miter slots/t stijl groeven en zeker de schuiftafel staat gewoon slecht afgesteld.
iemand een handleiding of idee hoe dit correct te krijgen? Heb de zaag al grotendeels uit elkaar gehaald, gekuist en alles gesmeerd daar ligt het niet aan.

Heb scheppach zelf al gecontacteerd maar buiten een beperkte handleiding van de zaagtafel zelf niks ontvangen. Ook online is er niks over te vinden zeker niet over die schuiftafel gedeelte.

Elke help is welkom ;-)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij maakt het niet uit hoe niet-parallel geleider en zaagblad staan in een cirkelzaag. De zaag zaagt - in theorie althans - maar op 1 punt - en zo lang de afstand tussen parallelgeleider en zaagblad daar niet verandert moet de zaagsnede parallel aan de geleider blijven. Wel kan een blad dat niet parallel aan de geleider staat, als de 'achterkant' van het blad dichter bij de geleider staat dan de voorkant, het werkstuk gaan klemmen. (wel is het natuurlijk zo dat als de afwijking groot is je het 'effect' van de ronding van het zaagblad terug moet zien op je zaagsnede - dan is de bovenkant van je gezaagde object breder dan de onderkant...)

Als je zaagsnede niet parallel aan de andere zijde van je werkstuk (die tegen de langsgeleider loopt) is is dat volgens mij een teken dat je parallelgeleider niet stevig genoeg is/vast zit - dat de afstand tussen geleider en zaag wijkt/wijzigt tijdens het zagen - kan ook een zaagblad zijn dat door druk wijkt natuurlijk...
 
  • Leuk
Waarderingen: k995

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Mijn cirkelzaag de mafell erica 85 is ook op deze manier afgesteld. Blad staat iets schuin t.o.v. de geleider.
Volgens mij is dit bij veel tafelzagen uit europa het geval. Voor de rest sluit ik me bij henk verhaar aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: k995

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Ik heb hier een verhaaltje in het Engels waaruit naar voren komt dat het een ' design flaw' is.
Dat is technisch Engels voor ' vergeten, 'niet over nagedacht'.
Maar iemand heeft toch de zaag parallel gekregen aan het miterslot door wat 'overredingskracht' te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: k995

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Volgens mij maakt het niet uit hoe niet-parallel geleider en zaagblad staan in een cirkelzaag. De zaag zaagt - in theorie althans - maar op 1 punt - en zo lang de afstand tussen parallelgeleider en zaagblad daar niet verandert moet de zaagsnede parallel aan de geleider blijven. Wel kan een blad dat niet parallel aan de geleider staat, als de 'achterkant' van het blad dichter bij de geleider staat dan de voorkant, het werkstuk gaan klemmen. (wel is het natuurlijk zo dat als de afwijking groot is je het 'effect' van de ronding van het zaagblad terug moet zien op je zaagsnede - dan is de bovenkant van je gezaagde object breder dan de onderkant...)

Als je zaagsnede niet parallel aan de andere zijde van je werkstuk (die tegen de langsgeleider loopt) is is dat volgens mij een teken dat je parallelgeleider niet stevig genoeg is/vast zit - dat de afstand tussen geleider en zaag wijkt/wijzigt tijdens het zagen - kan ook een zaagblad zijn dat door druk wijkt natuurlijk...
Hmm dat moet ik dan eens uitproberen, alvast bedankt.

Ik heb hier een verhaaltje in het Engels waaruit naar voren komt dat het een ' design flaw' is.
Dat is technisch Engels voor ' vergeten, 'niet over nagedacht'.
Maar iemand heeft toch de zaag parallel gekregen aan het miterslot door wat 'overredingskracht' te gebruiken.

Blijkbaar kan het eenvoudiger :

I sent an email to NMA earlier in the week but I presume it must have got lost in the ether, I didn't receive a reply so finally I gave them a ring. The relevant technical guy was busy at that moment but he was good enough to ring me back later and talk through the problem/solution.

There are 4 bolts which fix the die cast trunion mount to the underside of the table, there are also 2 steel plates either side of the trunion mount bolted to the frame. The reason the mounting cannot be adjusted is because these steel plates restrict any movement of the mount. However the only reason for these steel plates is to avoid damage to the saw during shipping, so once the saw is with the end user they can safely be removed. This allows for 3mm of movement of the trunion mount (as the mounting holes are oversized), that should be enough to pull it into line. In addition each table section is screwed to the frame separately and each section can be adjusted separately so if the mitre slots are not quite parallel that can be adjusted too

I will have a go at adjusting the saw tonight and let you know how I get on.

G


Maar dat doet natuurlijk niks voor mijn grootste probleem dat die schuiftafel gewoon niet recht zaagt , ik vermoed dat waar die ophangt die wat te schuin of niet parallel staat maar zie nergens hoe dat te regelen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Als het dezelfde schuif/roltafel is die ik op mijn TS4000 heb, dan kun je de haaksheid afstellen met de bout die links van de “gradenboog” zit op de roltafel. Daarmee kun je de haakse geleiding afstellen op 90gr van het zaagblad. Een andere afstelling ken ik niet (Ook nooit nodig gehad).
Als je de 90gr precies hebt ingesteld kloppen de overige vaste hoeken ook, waarbij je de 45gr eventueel nog kan nastellen.
De parallelgeleider kun je aanpassen door de 4 schroeven vooraan bovenop los te draaien.
Ikzelf heb de geleider een klein beetje schuin van het blad af staan om klemmen/kick back te voorkomen. Ik ga mee met de redenatie van Henk dat deze instelling wat minder kritisch is. (Of het ook zo hoort weet ik niet, er zijn meerdere discussies op dit forum hierover geweest).

Hoe het zaagblad staat t.o.v. de tafel had ik nog nooit over nagedacht. Net even nagemeten, dit is bij mijn zaag wel precies parallel.
 
Laatst bewerkt:

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Op internet gezocht en rondgehoord en deze gekregen , de documenatie van die "sliding carriage" met dat en wat hierboven als stond moet je wel alles kunnen afstellen, nu nog aan het werk :)
 

Bijlagen

  • 148757-Scheppach-sliding-table.pdf
    4,7 MB · Weergaven: 12

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Op internet gezocht en rondgehoord en deze gekregen , de documenatie van die "sliding carriage" met dat en wat hierboven als stond moet je wel alles kunnen afstellen, nu nog aan het werk :)
Dankjewel voor de handleiding. Net mijn roltafel ook maar eens nagelopen en het kon beter. Nu is de roltafel “spot on”.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.