Afstellen Record Power PT107: bolle planken

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik ben al een aantal dagen aan het proberen om mijn PT107 datgene te laten doen waarvoor ik hem heb aangeschaft: Plankjes recht maken om ze te lijmen tot een blad. Tot nu toe heb ik alleen maar hout gevlakt waarbij een kleine afwijking (bol of hol) niet zo erg was, maar nu ik planken ga lijmen, komt het euvel naar boven. Alle planken zijn bol, dus de binnenkant raakt elkaar, maar aan de buitenkant zit ruimte: genoeg om hem op en neer te bewegen. Ik werk met beuken plankjes van 50 cm lang, 10 cm breed en 2 cm dik en wil ze als blad tegen elkaar lijmen. Dit heb ik al geprobeerd:

- De plankjes kregen eerst 'snipe': daarvoor heb ik de uitvoertafel wat aangepast in hoogte. Toen de snipe weg was kreeg ik bolle plankjes.
- Ik heb veel moeite moeten doen om te uitvoertafel recht te krijgen, die stond scheef, waarbij het schaafmes aan de ene kant hoger stond dan de andere. Deze is nu recht.
- De uitvoertafel stond erg hoog, ik moet hem op zijn laagst zetten om te zorgen dat het mes gelijk staat met de uitvoertafel.
- De invoertafel staat nog niet helemaal recht, maar is erg lastig in te stellen. De PT107 heeft 2 stelschroeven, aan 1 kant van de tafel. Dit maakt het recht stellen een behoorlijke uitdaging.
- Ook valt me op dat bij het vastzetten van de tafels, er een behoorlijk verschil in hoogte ontstaat. Hiermee heb ik geprobeerd rekening te houden bij het afstellen.

Ik lees zeer veel methodes om de messen en de uitvoertafel ten opzichte van elkaar te stellen, ik zie hierdoor niet meer wat nou de juiste methode is (helemaal gelijk zetten, de messen net iets hoger dan de tafel?).

Specifiek zou ik willen weten hoe ik de tafels met 2 stelschroeven aan 1 kant recht kan krijgen ten opzichte van elkaar. Het is bijna niet te doen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je bedoeld dat ze in de lengte bol zijn ?

dan staat je aan en afvoerblad niet vlak ten opzichten van elkaar maar in een V je haalt dan in het midden minder weg dan aan de uiteinde van je planken
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je afvoerblad moet een fraktie lager staan als de beitels.
anders loopt je hout vast.

dat kan je testen door latje op het afvoer blad te leggen over de as maar niet op het aanvoerblad.
als je dan de as draait zodat de beitel langs de latje gaat moet het latje door de beitel een klein stukje worden meegenomen

als je het aan beide kanten van het afvoerblad doet moet dit de zelfde afstand zijn dan staat die beitel goed.
(de test voor alle beitels herhalen)

bij het laatste stukje alleen het afvoerblad gebruiken om je hout te geleiden niet op het puntje drukken
 

JBaert

Nieuw lid
29 dec 2022
14
1
Gent
Dag Joep

Ik heb zelf ook een PT107 en vind het systeem om de tafels uit te lijnen eigenlijk best wel ok. Je hebt 3 manieren waarop je je tafels kunt africhten: je hebt het handvat waar je aan kunt draaien om de hoogte van je tafel te regelen, een excentrische bout ter hoogte van je scharnier om de tafel te tilten in de lengte-richting van de machine (de doorvoerrichting), en dan heb je de bout waar de tafel bij neerklappen op rust die je kunt gebruiken om de tafel in de breedterichting van de machine te stellen (parallel aan het mes).
Zoals hierboven al vermeld staan je tafels op dit moment gewoon niet parallel. Mijn machine was bij levering ook helemaal niet uitgelijnd, maar op een klein uurtje was dit geklaard. Na elke conversie loop ik de instellingen nog even na. Niet dat het nodig is om bij te regelen, eerder als een verificatie dat de tafels beide mooi teruggeplaatst zijn.

groeten,
Jan
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Dag Joep

Ik heb zelf ook een PT107 en vind het systeem om de tafels uit te lijnen eigenlijk best wel ok. Je hebt 3 manieren waarop je je tafels kunt africhten: je hebt het handvat waar je aan kunt draaien om de hoogte van je tafel te regelen, een excentrische bout ter hoogte van je scharnier om de tafel te tilten in de lengte-richting van de machine (de doorvoerrichting), en dan heb je de bout waar de tafel bij neerklappen op rust die je kunt gebruiken om de tafel in de breedterichting van de machine te stellen (parallel aan het mes).
Zoals hierboven al vermeld staan je tafels op dit moment gewoon niet parallel. Mijn machine was bij levering ook helemaal niet uitgelijnd, maar op een klein uurtje was dit geklaard. Na elke conversie loop ik de instellingen nog even na. Niet dat het nodig is om bij te regelen, eerder als een verificatie dat de tafels beide mooi teruggeplaatst zijn.

groeten,
Jan
Dank voor je reactie Jan. De tweede instelmogelijkheden is voor mij helemaal nieuw. Ook in de instructie staat nergens dat er een instelschroef is bij het scharnier. Die ga ik zoeken.

Daarnaast zijn er per kant twee stelschroeven voor de breedterichting bij mij. Is dat bij jou ook zo?
 

JBaert

Nieuw lid
29 dec 2022
14
1
Gent
Scherm­afbeelding 2023-10-21 om 14.20.55.png

Dag Joep

Hierbij even ter verduidelijking naar welke bouten ik in mijn eerste post verwees. Vooral nummer 2 is belangrijk om je twee tafels parallel uit te lijnen. Laat maar weten als er iets niet duidelijk is.

Jan
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Bekijk bijlage 136578

Dag Joep

Hierbij even ter verduidelijking naar welke bouten ik in mijn eerste post verwees. Vooral nummer 2 is belangrijk om je twee tafels parallel uit te lijnen. Laat maar weten als er iets niet duidelijk is.

Jan
Dank, dat helpt zeker. In geen enkele gebruiksaanwijzing staat dat je met bout nummer 2 iets kunt stellen. Dat ga ik proberen.

Bij bout 3 waag ik echter te betwijfelen of die is om te stellen. Dat is namelijk de bout waaronder de borging van de tafel klemt en daar rust de tafel niet op. De twee kleinere zwarte schroeven zijn bedoeld voor het stellen, zo staat het in de gebruiksaanwijzing iig.
 

JBaert

Nieuw lid
29 dec 2022
14
1
Gent
Dank, dat helpt zeker. In geen enkele gebruiksaanwijzing staat dat je met bout nummer 2 iets kunt stellen. Dat ga ik proberen.

Bij bout 3 waag ik echter te betwijfelen of die is om te stellen. Dat is namelijk de bout waaronder de borging van de tafel klemt en daar rust de tafel niet op. De twee kleinere zwarte schroeven zijn bedoeld voor het stellen, zo staat het in de gebruiksaanwijzing iig.
Dat kan zeker dat ik bij 3 de verkeerde bout aangeduid heb. Is al even geleden dat ik ze heb moeten uitlijnen. Maar het is dus die waar de tafel op rust die je kan gebruiken om wat bij te stellen.
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
Is het goed gekomen?
Ik had hetzelfde probleem met mijn machine van Tendotools, ze hadden het uiteindelijk omgeruild en deze schaaft nu wel recht.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Is het goed gekomen?
Ik had hetzelfde probleem met mijn machine van Tendotools, ze hadden het uiteindelijk omgeruild en deze schaaft nu wel recht.
Het heeft me veel tijd gekost, maar het schaafbeeld is nu redelijk goed. Ik moet wel oppassen met het vastzetten van de tafels: te strak vastzetten zorgt dat de tafel niet helemaal recht schaaft.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.