Afstellen motor vlak/vandiktebank

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een motor weten te bemachtigen voor m'n vlak- en vandiktebank. Ik krijg echter hem niet afgesteld, de riem loopt er telkens af. Een klein beetje draaien (binnen de grenzen van de geboorde boutgaten), leverde geen merkbaar verschil op. Wat kan ik doen?

De oude motor (1420 toeren, poelie=124mm)
DSCF0971k.jpg

De nieuwe (3000 toeren, poelie=85mm)
DSCF0974k.jpg

Bovenaanzicht
DSCF0975k.jpg

Ik ben bezig om de Franse handleiding door google translate te gooien, maar tot nu toe wordt ik hier niet wijzer van...
 

WR1944

Oud hout
De assen moeten ten eerste parallel aan elkaar lopen. Dat luistert heel nauw. Als je in gedachte een vlak door beide assen denkt moeten de assen in dat vlak parallel zijn. Omdat je op twee verschillende verdiepingen werkt is het wat lastiger de assen parallel te krijgen. Dan moet vervolgens de lijn over de beoogde loopvlakken haaks op de assen staan. Een lichte bolling helpt bij het sporen van de riem maar is bij een goede afstelling gezien de brede loopvlakken niet essentieel.
Aannemende dat de as van het messenblok parallel aan het bovenvlak loopt moet je proberen het montagevlak van de motor hier parallel aan te maken. Dat lijkt me de simpelste manier van afstellen.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
En daar heeft WR1944 weer gelijk :eek:
Dat is het eenvoudigst door op beide assen een lange rechte lat of rei te leggen, deze goed op de as drukken (met 2 man?) en dan van een afstand kijken of ze evenwijdig zijn.
Net zoals handschavers doen met scheluwlatten.
En dan de motor zo ondervullen dat ze exact evenwijdig zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Draaien zou eigenlijk wel moeten werken.
Is eigenlijk hetzelfde principe als een schuurband op een schuurmachine.
Misschien is he handig om een stelschroef te maken, zodat je wat meer kunt "regelen".
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb hier geen verstand van maar meen te weten dat belangrijker dan parallel zijn van de assen de bolling van de assen is ( 'k heb wel eens betere zinnen gemaakt). Ik kan mij voorstellen dat de poelie van de motor een bolling heeft die afgestemd is op een bredere band. Voor een smalle band gaat het effect van deze bolling te veel verloren. Althans ik denk dat de oorzaak van het probleem in die richting moet worden gezocht.


Je kan wel heel precies parallel gaan zetten maar ik vermoed dat met deze brede poelie de opstelling heel gevoelig blijft voor de geringste afwijking in evenwijdigheid. Dus... andere poelie? Maar 'k heb er geen ervaring mee.

mvg
klaas0639
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ooit vakantiewerk gedaan in een sigarettenfabriek (o.a. Cabellero) als assisient chef technische dienst. Daar werden zo nu en dan de banden van de lopende banden vernieuwd. Dat gebeurde op zaterdagochtend als de fabriek dicht was. Nadat de band om de rollen was gelegd werden de rollen wat gespannen en de band gestart. Zodra de band iets uit het midden ging lopen werd dat gecorrigeerd. De spanning werd regelmatig opgevoerd door de rollen verder te spannen. Op die manier werden de ongelijkheden uit de nieuwe band gehaald. De rollen waren recht en het was alleen een kwestie van het evenwijdig stellen van de rollen om de banden mooi op de rollen te laten lopen.
Als de afstelling niet precies parallel te krijgen is helpt een lichte bolling op de poelie. In de tijd van de lederen riemen werd die bolling veel toegepast omdat leder een natuurproduct is en, net als hout, altijd wat werkt. Die bolling kan heel licht zijn, ca. 0,5 mm voor een breedte tot 100 breed.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de reacties. Heb helaas nog geen tijd gehad om er mee aan de slag te gaan, dat wordt volgende week pas.

Het parallel zijn van de assen is logisch, maar niet zo makkelijk voor elkaar te krijgen. Zelfs met rechte latten is dit bijna niet nauwkeurig te doen volgens mij. Dat van die bolling wist ik niet. De twee oude poelies zijn inderdaad bol. De "nieuwe" brede lijkt grotendeels recht. Misschien is deze net naast de motor iets bol, dat moet ik nog uitproberen (motor iets opschuiven). Anders wordt het toch een andere poelie. Die van de andere motor zou kwa diameter ook wel kunnen, al draait ie dan iets te snel (7500 ipv de maximale 7000). Maar die poelie moet dan passend gemaakt worden, de asdiameter is kleiner (16 ipv 19).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Matthias heeft een mooi verhaal gemaakt over bolle poelies.

Ik heb een hobby metaalbewerker gevraagd de oude poelie passend te maken op de nieuwe motor. Daar is nu al een tijdje het wachten op. Heb het apparaat toch voorlopig niet nodig.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Heb een paar weken geleden eindelijk de nieuwe motor met originele poelie geinstalleerd. Heeft een tijdje bij die metaalbewerker gelegen :rolleyes:
Werkt prima, al zou de motor nog best wat meer kracht mogen hebben.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Een gebolleerde polie is de ENIGE manier om dit goed te krijgen... tjonge , je leest hierboven toch wel iets, zelfverklaarde servicetechniekers die banden leggen op rechte trommels... KAN niet , trommels voor transportbanden zijn ALTIJD gebolleerd ( in sommige gevallen kunnen ze wel cilindrisch zijn maar dan zal daar 100% zeker een automatisch werkend bandsturingssyteem aan gekoppeld zijn )
Getekend :iemand met al ruim 20 jaar ervaring als ontwerper van machines , transportsystemen ed...
Nota : het is niet omdat je de bollering niet zo goed ziet dat ze er niet is, kan minimaal zijn maar ze moet er wel degelijk zijn. Met een goed gebolleerde trommel zul je zelfs vaststellen dat in eerste instantie de uitlijning van de assen best wel wat afwijking mag hebben ( komt dan wel de levensduur van de riem niet ten goede )
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Bij brede transportbanden wordt vaak het uiteinde van de trommel iets afgeschuind. Dit vergemakkelijkt het sporen van de transportband. Dit is vooral handig bij transportbanden die vuil meenemen aan de binnenkant van de band. Denk bijvoorbeeld aan grondverzet of stoffige omgevingen. Je zou anders continue moeten bijregelen. Bij aandrijfriemen zie je vaak dat maar een van de beide poelies bol is. Ook hier wordt dat gedaan om het uitlijnen minder kritisch te maken. Het is absoluut niet noodzakelijk, denk maar aan een europeesche lintzaag. Hierbij zijn beide wielen vlak, toch spoort de zaag prima. Bij grote vermogens zijn de poelies beide vlak, anders zou je de staalinlages in het midden van de riem uit elkaar trekken omdat die dan alle trekbelasting op moeten nemen. In de huidige praktijk zijn de grote platte riemen veelal vervangen door multibelts, maar lijn je deze niet goed uit, hangen er in no time ook rafels aan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Werkt prima, al zou de motor nog best wat meer kracht mogen hebben.

IMG_20160124_182142.jpg

Ook de messen alweer gewisseld, oude zijn snel bot geworden. Ook voortaan iets beter op oude spijkers letten :eek: Ik doe eigenlijk alles met de vandiktebank. Lekker makkelijk dat het hout er vanzelf door wordt getrokken :)

Het apparaat heeft eigenlijk een flinke revisie nodig, maar dat komt later wel. Nu maar wat WD40 en gaan!
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Met een spijker of schroef is er een hapje uit, de twee messen onderling verschuiven en je kan verder. Met zand worden ze bot, aanzetten wil soms helpen maar meestal is het wisselen en laten slijpen.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Met een spijker of schroef is er een hapje uit, de twee messen onderling verschuiven en je kan verder. Met zand worden ze bot, aanzetten wil soms helpen maar meestal is het wisselen en laten slijpen.
onderling verschuiven gaat moeilijk bij mij, en ik slijp ze zelf.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bekijk bijlage 43596

Ook de messen alweer gewisseld, oude zijn snel bot geworden. Ook voortaan iets beter op oude spijkers letten :eek: Ik doe eigenlijk alles met de vandiktebank. Lekker makkelijk dat het hout er vanzelf door wordt getrokken :)

Het apparaat heeft eigenlijk een flinke revisie nodig, maar dat komt later wel. Nu maar wat WD40 en gaan!

Ik heb voor het oude hout een metaalscanner aangeschaft, kost 4 tientjes en al je gereedschap blijft netjes.
Bij een oude tafel gescand en kwam meteen een paar verborgen schroeven tegen, scheelt me weer een zaaglint en een paar messen op m'n vlakbank.:)
Deze bij Conrad, https://www.conrad.nl/nl/zircon-m40-detectieapparaat-814691.html
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.