afsteek beitel

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
hallo,

ik heb hiet 2 afsteekbeitels alleen ik heb ze al meerdere keren proberen te slijpen maar daarna dan als ik een klein groefje ergens in wil maken duurt dat een eeuw voor dat die door een kleine laag hout heen is.

kan iemand mij uit leggen hoe ik deze het beste kan slijpen? en moet je ze na het slijpen over de wetsteen halen of moet je gewoon de braam laten zitten en dat die dan het hout weg snijd net als bij een schraper?
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Laat je de braam Bij alle beitels voor de draaibank zitten of niet? Want mij lijkt dat een guts met een braam niet goed draait.

Ik slijp ze nu precies als ik vaak op filmpjes zie eerst de Ene kant even over de slijpsteen en dan de andere.
Gr. Jordi
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Belangrijk is in welke stand je de beitel gebruikt. Gewoon rechtstandig tegen het hout duwen is minder effectief, dan wanneer je de beitel eerst aanlegt op de onderste vouw, vervolgens naar het heft naar boven kantelt totdat ie snijdt en daarna in één beweging met het snijvlak wijzend naar het middelpunt van de cilinder verder snijden. De beweging is als het ware een boogvorm van de rand van de cilinder naar beneden naar het middelpunt van de cilinder. Bij grote cilinders is het raadzaam de beitel tijdens het snijden iets te kantelen naar rechts en links (wiebelen) om vastslaan te voorkomen. Uiteraard alles afhankelijk van de soort afsteekbeitel.
Veel succes.
vr.gr. Jan Pranger.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
misschien probeer je een groef te draaien in kops hout? in dat geval gaat dat inderdaad erg moeizaam. bij langshout gaat het 10 x beter
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
bedankt voor al jullie reacties!

ik heb net al mijn beitels maar weer eens geslepen en dit keer alleen even over de werkbank slijper gehaald en toen gelijk er mee gedraaid dus niet eerst de braam er af ge wet en het ging veel beter. ook het draaien met de afsteek beitel gaat veel beter.

echt bedankt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.