Afschrijfmesje

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag had ik even geen zin in het verder werken met de projecten waarmee ik momenteel bezig ben, maar leek het me weer eens mooi om gereedschap voor eigen gebruik te maken. En omdat een goed afschrijfmesje al lang op het lijstje stond, heb ik die maar eens gemaakt.

Het handvat is taxushout, de vorm is dezelfde als die van mijn schroevendraaiers. http://woodworking.nl/download/file.php?id=3052&mode=viewGeschuurd tot korrel 1200, gepolijst met EEE ultrashine en vervolgens een laag shellawax. Bijzonder mooi spul, het hout is dan echt spiegelglanzend, maar voor handvaten niet geschikt als laaste afwerking, omdat het door het zweet van je handen zo weer dof wordt. Er moet dus nog een laag blanke lak overheen.

Het staal is van een oude vijl. Deze heb ik in een houtvuur gegooid, en dat gewoon een dag uit laten branden. Daarna is de vijl ontlaten en dus zacht genoeg om te bewerken. De kap van de vijl wordt weggeslepen met de haakse slijper, vervolgens wordt het mbv de draaibank verder gladgeslepen http://woodworking.nl/download/file.php?id=2285&mode=view

Daarna slijp je de punt ruw in vorm, ik deed dat met de schuurschijfmachine. Nadat dat gebeurd is, heb ik het staal gehard dmv een gasbrander. Het staal net zolang verhitten tot het net niet meer magnetisch is, en dan snel afkoelen. Daarna is het zo hard dat het niet meer vijlbaar is. Als laatste stap polijst je het mesje en sla je het in het handvat.

Attached files
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
knap stukje dat je daar laat zien. Vooral de kennis en de uitvoering om van een oude vijl te vertrekken en tot zulks resultaat te komen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Knap gedaan, mijn complimenten!
Ik heb het niet zo op metaal bewerken, krijg ik weer trauma's van. Tijdens mijn opleiding heb ik drie maanden aan een stuk handmatig metaal moeten werken. Wat vooral neerkwam op vijlen, vijlen en nog meer vijlen...
Ik vind het handvat weer mooi gelukt maar voor een afschrijf mes lijkt het mij wat kloek. Personlijk lijkt mij een penachtig handvat hiervoor beter geschikt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mooi stukje werk wilco!!! ik heb zelf ook zo'n mesje gehad maar dit werkt toch niet echt handig. als ik bv een zwaluwstaart moet aftekenen heb ik vaak niet genoeg ruimte voor een mes. momenteel doe ik dit met een stanleymesje. niet ideaal dus ik ga op zoek naar iets met dezelfde dikte maar met een fijner handvat

rick
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ziet er mooi uit.
Lijkt mij in sommige gevallen inderdaad iets te groot.
Ik doe het zelf met een scalpel.
Daar zijn diverse mesjes voor te krijgen.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Allereerst bedankt voor de complimenten, altijd leuk! :D

Wat betreft de grootte van het geheel, die is inderdaad aan de ruime kant. Het mes is dan ook voornamelijk bedoeld om af te schrijven langs linealen en schrijfhaken en dergelijke. Voor zwaluwstaarten is dit mes inderdaad te groot. Een exemplaar met een dun en flexibel blad bestaat alleen nog maar in mijn hoofd ;) .

Ik zit nog te twijfelen of ik er een penvormig handvat van maak, of dat ik het zo laat. Im het eerste geval kan ik dit handvat nog gebruiken voor een nog te maken priem. Overigens ligt dit handvat wel perfect in de hand voor een afschrijfmesje. De bolling kun je mooi kwijt in de handpalm, de duim in de uitholling en de wijsvinger ligt dan perfect over de vlakke schuine zijde. Dus wat dat betreft hou ik het zo, nog even afwachten ;)

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
rickkoorman zei:
wilco,

als het idee van een dun afschrijfmesje een feit word dan hou ik me aanbevolen!!!

rick

Ziehier het resultaat. Het mesje is 0,8 mm dik, en licht flexibel. De houtsoort is pruimen met half kern-, half spinthout. Op de foto gaat het dus om hetzelfde mesje. Geschuurd tot korrel 1200, en weer gepolijst met pasta en vervolgens shellawax. Het messing busje is enigzins taps gevijld. Lengte handvat is 155 mm, lengte mesje is50 mm.

Ik had net niet genoeg tijd om het geheel in elkaar te zetten.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Heel mooi Wilco, volgens mij heb je nog steeds geen zin aan die andere projecten ;)
Maar je hebt wel wat moois gemaakt en dat is een goede compensatie..... Heb je de mesjes weer opnieuw gehard?

Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Athanor zei:
Heel mooi Wilco, volgens mij heb je nog steeds geen zin aan die andere projecten ;)
Maar je hebt wel wat moois gemaakt en dat is een goede compensatie..... Heb je de mesjes weer opnieuw gehard?
Fons

Hallo Fons, ditmaal is het mesje niet gehard. Het is namelijk een soort verenstaal, wat al een hogere hardheid heeft dan normaal. Je kunt ervan uitgaan dat als je dit speciale staal op de primitieve manier die ik altijd gebruik gaat harden, het zijn flexibele eigenschappen kwijt raakt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het mesje is nu helemaal klaar. Vandaag de laatste messing onderdeeltjes gemaakt, en kon de boel in elkaar gezet worden. Die twee tapse messing stukjes zijn aparte onderdeeltjes, die in het handvat geslagen worden. Het was nog een heel gepruts om het allemaal netjes recht in het handvat te krijgen, maar het is goed gelukt. Ik vind het in ieder geval een mooi stukje gereedschap ;)

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
strak werk,wilco. echt heel erg mooi. mocht je ooit weer zoiets gaan maken dan zou ik er wel graag 1 willen hebben/ruilen/kopen van je.

rick
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Heel mooi mesje. Mooi messing busje ook :p

Wel slim om het staal eerst te ontlaten en daarna weer te harden. Ik heb eens zo'n oude vijl op de slijpmachine bewerkt. Duurt een eeuwigheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.