Afschot in cementvloer mbv latten?

rbo

Nieuw lid
30 jul 2020
15
0
Er is best veel informatie over afschot / inloopdouche. Maar wat ik niet kan vinden is hoe je het afschot het beste kunt realiseren. Mijn inloopdouche wordt ca 120 breed en de lengte ca 2m met afvoergoot 'wall' over volle breedte.
Nu is de vraag: hoe maak je het afschot? Lijkt me niet dat je dat op blote oog doet. Ik kan me voorstellen dat je met latjes werkt. Bijv een lat op hoogste punt en lat op laagste punt (bij de drain). En dan met grote lat het cement afreien, en na droging de latten eruit halen en opvullen. Ik denk dat de latten over dwars of over de lengte (met ophoogblokje) kunnen. Zie tekening.
Als er andere of betere methoden zijn dan hoor ik dat graag.

alvast bedankt, Robafschottekening.jpg
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
889
133
Klein-Brabant, Vlaanderen
we hadden het net over een garagevloer . . . en nu over een vloer voor een stortbad :)
ik veronderstel dat de afmetingen 120 cm breed & 200 lang/diep zijn
de afvoergoot komt op het einde van de lengte & wordt bij benadering 120 breed
een afschot/helling van 1 cm/m is het minimum, maar volstaat
de latten waarop je afreit zou ik in de lengte leggen, dus 200 lang
je spiet ze ofwel op, of zaagt ze met een breedteverschil van 2 cm
ik veronderstel dat je chape gaat leggen
als de vloertegels voldoende groot zijn, dan kan je de latten laten steken
leg je bv kleine mozaïek, dan haal je de latten er best uit
dat gaat makkelijker door vooraf een plastiekfolie op de latten te plakken/nieten
van zodra de chape voldoende hard is, trek je ze er uit & vul je de spleten
 

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
363
56
Omgeving Eindhoven
Een tegelzetter doet dat wel op het blote oog, met hulp van een waterpas. Maar met minder ervaring is het beter om hulplatten te gebruiken.

Je legt een lat op het hoge deel en een lat op het laagste punt, daartussen afrijen. Maar ik zie dat het een dikke vloer wordt; als de latten voldoende dik kunnen worden om niet door te buigen, kan je ze ook in de lengte leggen. Ligt aan de lengte van je rei.

Specie niet te nat maken, als je er een bal van maakt moet deze niet uit elkaar vallen, maar je moet er ook geen water uit kunnen knijpen.
Tijdens het leggen de specie goed aankloppen met bijvoorbeeld een plakspaan.
Dan meteen de latten eruit halen en de gleuven opvullen. Deze gleuven strijk je weer vlak met de net gelegde vloer als basis.
Als je de latten nu al verwijdert gaan ze er makkelijker uit en krijg je geen krimpscheuren in je vloer. Nog makkelijker gaat het als je de latten iets taps zaagt (dus bovenaan iets breder dan onderaan tegen de ondervloer).
En op de pas gelegde vloer kan je voorzichtig lopen door er platen hout van iets van 50 x 50 op te leggen waar je op gaat staan.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
103
18
Putten
www.foak.nl
Wij doen meestal, de goot waterpas stellen en dan bij de inloop meestal 1,5 tot 2 cm hoger e.e.a afhankelijk van De diepte Daar een lat stellen. Vervolgens een reilat maken met aan de goot zijde een uitsparing zodat de lat een tegel dikte lager komt dan de bovenzijde goot Let wel hierbij op je afschot die dient hierop aangepast worden anders heb je 3 cm afschot 😉... let Wel op bij een goot over de hele breedte dat je aan de zijkant rekening houdt met de wandtegels die de goot deksel kunnen blokkeren, vaak nemen wij een iets smallere goot zodat je daar ook kantband kunt plaatsen tbv waterdichtheid, maar dat is een keuze
je kunt dit ik goed doen met niet te nat stramien Beton dus met fijn grind, vervolgens gieten wij de vlakke badkamervloer met zelfnivilerende mortel zodat de badkamervloer een halve tegeldikte hoger komt te liggen, dan weet je zeker dat het spatwater in de rest van de badkamer komt, maar ook dat is een keuze en hoeft niet persé
 
Laatst bewerkt:

rbo

Nieuw lid
30 jul 2020
15
0
Bedankt voor de reacties.
Waar het mij in eerste instantie om ging: 'maak je een afschot mbv latten?' is beantwoord. Dus "ja" gewoon latten gebruiken (zoals in mijn tekening) en er zijn in 2020 nog geen nieuwe methoden/materiaal die dit verder kunnen vereenvoudigen.

Vervolgens een reilat maken met aan de goot zijde een uitsparing zodat de lat een tegel dikte lager komt dan de bovenzijde goot Let wel hierbij op je afschot die dient hierop aangepast worden anders heb je 3 cm afschot
Goede tip, echt een dingetje om over het hoofd te zien.

Maar ik zie dat het een dikke vloer wordt; als de latten voldoende dik kunnen worden om niet door te buigen, kan je ze ook in de lengte leggen.
Ik werk op de betonnen vloer en kan hierin geen ruimte creëren voor verder verdiepen van drain en afvoer. Minimale inbouwdiepte drain is 6,3 cm. Vandaar vloerhoogte wordt: 'drainhoogte minus 1 tegel' = ca 5,1 cm plus 1,5 cm afschot = totaal 6,6 cm dik wordt. Hierdoor moet ik wel een dorpeltje plaatsen bij overgang naar badkamervloer. (dus niet 100% inloop).

Ik denk als eerste de wandtegels te doen (bijv eerste 2 rijen) en daarna de vloer tegelen zodat ik voor de schuinte van het afschot geen wandtegels hoef af te zagen.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
103
18
Putten
www.foak.nl
Bedankt voor de reacties.
Waar het mij in eerste instantie om ging: 'maak je een afschot mbv latten?' is beantwoord. Dus "ja" gewoon latten gebruiken (zoals in mijn tekening) en er zijn in 2020 nog geen nieuwe methoden/materiaal die dit verder kunnen vereenvoudigen.


Goede tip, echt een dingetje om over het hoofd te zien.


Ik werk op de betonnen vloer en kan hierin geen ruimte creëren voor verder verdiepen van drain en afvoer. Minimale inbouwdiepte drain is 6,3 cm. Vandaar vloerhoogte wordt: 'drainhoogte minus 1 tegel' = ca 5,1 cm plus 1,5 cm afschot = totaal 6,6 cm dik wordt. Hierdoor moet ik wel een dorpeltje plaatsen bij overgang naar badkamervloer. (dus niet 100% inloop).

Ik denk als eerste de wandtegels te doen (bijv eerste 2 rijen) en daarna de vloer tegelen zodat ik voor de schuinte van het afschot geen wandtegels hoef af te zagen.
Dat gaat niet op ! Als je begint met wandtegels dan dien je op het laagste punt te beginnen van daar uit werk je waterpas , automatisch kom je dan aan de onderzijde van je wandtegels het afschot tegen want je vloer loopt immers omhoog.
 

rbo

Nieuw lid
30 jul 2020
15
0
Dat gaat niet op ! Als je begint met wandtegels dan dien je op het laagste punt te beginnen van daar uit werk je waterpas , automatisch kom je dan aan de onderzijde van je wandtegels het afschot tegen want je vloer loopt immers omhoog.

Zie bijgevoegde tekening. Ik wil eigenlijk eerst de wand (gedeeltelijk) tegelen, zodanig dat bovenkant tegels wel waterpas is. En daarna pas de afschotvloer bouwen met zandcement. Zo hoef ik geen tegels schuin te zagen/snijden.
Voor de volledigheid ook tekening bijgevoegd van gehele badkmr.
 

Bijlagen

  • badkmr - tek1a.jpg
    badkmr - tek1a.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 3
  • badkmr - tek1.jpg
    badkmr - tek1.jpg
    112 KB · Weergaven: 3

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
103
18
Putten
www.foak.nl
Zie bijgevoegde tekening. Ik wil eigenlijk eerst de wand (gedeeltelijk) tegelen, zodanig dat bovenkant tegels wel waterpas is. En daarna pas de afschotvloer bouwen met zandcement. Zo hoef ik geen tegels schuin te zagen/snijden.
Voor de volledigheid ook tekening bijgevoegd van gehele badkmr.
Dat is een no go... allereerst hecht beton of zandcement niet aan de wandtegels en krimpt het tijdens het drogen dat zou je kunnen afkitten maar dat is vragen om ellende en dat gaat nog zolang je op de begane grond zit maar op de verdieping heb je echt een probleem. De onderlinge materialen werken onafhankelijk van elkaar.
je dient Eerst je vloer te storten, dan na enige droging de kimnaden voorzien van pasta en kimband ( eurocoat 685) Ook de verticale hoeken in de douche daarna pas tegelen , tevens moet je de wanden voorzien van primer eurocol 099 tenzij je over oude tegels heen gaat deze moet je eerst reinigen en voorlijmen.... terug naar de vloer.... de aansluiting van de wandtegels zijn over het algemeen goed op maat te slijpen met een diamant schijf met doorlopend segment in een Kleine haakse slijper Diam.125 mm ,Let op een stofkapje gebruiken .
 

rbo

Nieuw lid
30 jul 2020
15
0
Dat is een no go... allereerst hecht beton of zandcement niet aan de wandtegels en krimpt het tijdens het drogen dat zou je kunnen afkitten maar dat is vragen om ellende

Ik renoveer mijn bestaande badkamer en ga over de bestaande tegels opnieuw tegelen. Dus ook de ruimte waar nu de inloopdouche komt is van onder naar boven betegeld.
Als ik jouw (@FerryLeek) bericht lees dan zou ik in de inloopdouche eigenlijk de onderste rij tegels moeten weghakken zodat zandcement ook niet tegen het oude tegelwerk rust? Dan komt er ook nog een half tussenwandje van celbetonblokken als scheiding. Kan daar zandcement wel tegenaan of moet ik dat speciaal voorbehandelen?
 

jelmer

Post veel
10 jan 2009
1.347
69
Fryslân
Je hoeft de oude tegels niet weg te hakken, daar kan je het zandcement wel tegenaan storten, maar als je eerst nieuwe tegels plaats en daar tegenaan stort, kan je geen kimband meer plaatsen. En dat is toch wel iets wat je moet doen. Zo krijg je alle hoeken waterdicht. Zoveel werk is het nou ook weer niet om een paar tegels scheef te snijden. Snijwerk heb je natuurlijk in elke hoek, dus die paar tegels van te voren plaatsen om niet te hoeven snijden haal je geen tijdswinst uit, alleen maar lekkage op een later tijdstip.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
66
0
43
Haarlem
Volgens mij hebben de meeste leveranciers van draingoten ook het voorschrift de drain op enige afstand vd muur te plaatsen. Bij mij heeft de **** dat niet gedaan....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.