Afronding vlonderterras, paar vragen

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Een paar vragen voor mijn te bouwen vlonder. Foto 1 toont de fundering. Er komen 20cm brede grenen vlonderplanken met een dikte van 2.8 cm op de onderliggers. Ik was van plan iedere onderligger met een schroef + plug vast te zetten op het beton en met een beugel of iets dergelijks vast op een draagbalk (foto 2).

- Welke hoh afstand van de onderliggers is aan te raden?
- Is een enkele verankering per onderligger op het beton voldoende? Of beter op twee punten vastschroeven?
- Wat is een nette manier om de twee balken (foto 2) aan elkaar vast te zetten? Dacht zelf aan een RVS hoekbeugel aan twee kanten of een aan de onderkant van de onderligger.


IMG_0129.jpg

IMG_0236.jpg
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.198
1.975
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik was van plan iedere onderligger met een schroef + plug vast te zetten op het beton
nagelpluggen zijn handiger
gewoon door de onderligger boren die reeds op zijn definitieve plaats ligt + nagelplug er in kloppen
Welke hoh afstand van de onderliggers is aan te raden?
hangt af van de stijfheid van de onderliggers + de vlonderplanken + welk gewicht ze moeten kunnen dragen
Is een enkele verankering per onderligger op het beton voldoende? Of beter op twee punten vastschroeven?
als de onderliggers niet gaan krommen, dan volstaat op het beton 1 verankering
op het beton dienen een verankering immers enkel om de zijdelingse beweging op te vangen
die wordt dan nog eens door de vlonderplanken opgevangen
Wat is een nette manier om de twee balken (foto 2) aan elkaar vast te zetten? Dacht zelf aan een RVS hoekbeugel aan twee kanten of een aan de onderkant van de onderligger.
volgens hetzelfde principe als hierboven zou 1 schroef kunnen volstaan
wil je vermijden dat er water in het schroefgat komt / blijft staan, dan kan je langs onder schroeven
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
76
30
friesland
Ik zou de balken niet ”koud” op het beton bevestigen. Als hout rechtstreeks in contact met beton wordt bevestigt is de kans op rotten erg groot. Dus een blokje kunststof er onder lijkt mij beter

Frank
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

KMook

Nieuw lid
24 dec 2018
21
11
Oudwoude
Ik zou de balken niet ”koud” op het beton bevestigen. Als hout rechtstreeks in contact met beton wordt bevestigt is de kans op rotten erg groot. Dus een blokje kunststof er onder lijkt mij beter

Frank
Even een strookje DPC er onder leggen over de lengte waar de liggers contact maken met het beton.
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
nagelpluggen zijn handiger
gewoon door de onderligger boren die reeds op zijn definitieve plaats ligt + nagelplug er in kloppen

Slagpluggen zijn over het algemeen niet van RVS. Gaat dat geen problemen geven buiten?
hangt af van de stijfheid van de onderliggers + de vlonderplanken + welk gewicht ze moeten kunnen dragen
Onderliggers zijn hardhout, vlonderplanken geimpregneerd grenen 2,8cm dik en 20cm breed.
 

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Ik zou de balken niet ”koud” op het beton bevestigen. Als hout rechtstreeks in contact met beton wordt bevestigt is de kans op rotten erg groot. Dus een blokje kunststof er onder lijkt mij beter
Eens, de balken komen op rubbel tegeldragers.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Een paar vragen voor mijn te bouwen vlonder. Foto 1 toont de fundering. Er komen 20cm brede grenen vlonderplanken met een dikte van 2.8 cm op de onderliggers. Ik was van plan iedere onderligger met een schroef + plug vast te zetten op het beton en met een beugel of iets dergelijks vast op een draagbalk (foto 2).

- Welke hoh afstand van de onderliggers is aan te raden?
- Is een enkele verankering per onderligger op het beton voldoende? Of beter op twee punten vastschroeven?
- Wat is een nette manier om de twee balken (foto 2) aan elkaar vast te zetten? Dacht zelf aan een RVS hoekbeugel aan twee kanten of een aan de onderkant van de onderligger.
Als je een hoh afstand van rond de 40cm aanhoud, zit je altijd goed. Je kan bijna 50 aanhouden met 2.8cm dikke planken.
Persoonlijk zou ik 2 of 3 slagpluggen aanhouden. Zo vermijd je de kans dat de balken krom gaan trekken met de tijd. Later kan je er niet meer bij zonder de hele vlonder te demonteren.
De 2 balken kan je aan elkaar zetten dmv een slotbout, waarvan je de kop aan de bovenkant van het hout licht verzinkt in het hout, zodat de vlonderplanken er geen last van hebben. Ook kan je een tellerkopschroef gebruiken. Die zijn ook sterk zat. Dunnere schroeven zou ik hiervoor niet gebruiken. Die gaan op den duur knappen.

Je had het achteraf makkelijker kunnen maken, om de 2 onderbalken weg te laten, en de liggers direct aan de palen vast te bouten. (maar dat is iets met apen en konten ;) ) Dan had je alleen iets meer palen moeten slaan.

Hoe ga je de voorkant van de vlonder afwerken trouwens?
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Als je een hoh afstand van rond de 40cm aanhoud, zit je altijd goed. Je kan bijna 50 aanhouden met 2.8cm dikke planken.
Geloof dat ik bij aanschaf onderliggers rekening heb gehouden met 50, wellicht koop ik er een aantal extra bij.
Persoonlijk zou ik 2 of 3 slagpluggen aanhouden. Zo vermijd je de kans dat de balken krom gaan trekken met de tijd. Later kan je er niet meer bij zonder de hele vlonder te demonteren.
De 2 balken kan je aan elkaar zetten dmv een slotbout, waarvan je de kop aan de bovenkant van het hout licht verzinkt in het hout, zodat de vlonderplanken er geen last van hebben. Ook kan je een tellerkopschroef gebruiken. Die zijn ook sterk zat. Dunnere schroeven zou ik hiervoor niet gebruiken. Die gaan op den duur knappen.

Je had het achteraf makkelijker kunnen maken, om de 2 onderbalken weg te laten, en de liggers direct aan de palen vast te bouten. (maar dat is iets met apen en konten ;) ) Dan had je alleen iets meer palen moeten slaan.
Ja eens. Initiële idee van de fundering was om de liggers er onverankerd op los op te laten rusten zodat het geheel bij een eventuele verzakking nog is op te hogen. Begreep dat het beter is om het toch vast te zetten in verband met werking van het hout.
Hoe ga je de voorkant van de vlonder afwerken trouwens?
Wil ik wat extra paaltjes voor slaan zodat de voorkant netjes wegvalt onder de eerste vlonderplank zeg maar. Aangezien ik nog niet weet hoe die rij vlonders uitkomt (ik begin vanaf het huis en werk richting tuin toe) heb ik daar nog geen rekening mee gehouden.
Als je een beter idee hebt hoor ik dat natuurlijk graag :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ja eens. Initiële idee van de fundering was om de liggers er onverankerd op los op te laten rusten zodat het geheel bij een eventuele verzakking nog is op te hogen. Begreep dat het beter is om het toch vast te zetten in verband met werking van het hout.
Als je niet verankerd heb je kans dat het gaat "klapperen" als je erop loopt.


Wil ik wat extra paaltjes voor slaan zodat de voorkant netjes wegvalt onder de eerste vlonderplank zeg maar. Aangezien ik nog niet weet hoe die rij vlonders uitkomt (ik begin vanaf het huis en werk richting tuin toe) heb ik daar nog geen rekening mee gehouden.
Als je een beter idee hebt hoor ik dat natuurlijk graag :)
Dat is een goede methode. Wel zou ik dat iets naar binnen zetten ( 5cm) zodat de vlonder een kleine oversteek heeft. Dat is optisch mooier.
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.085
400
door het gekruiste hout zou ik een slotbout gebruiken.
de balkjes op het beton vastzetten zou ik met 2 hoekjes doen dan kan je het hout vrijhouden van de beton
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
@ildemama: stelruimte was bij onze vlonder gecreeerd door het plaatsen van in vijf voetjes met spindel van een steiger.
1621409185425.png

Daarop lag een moerbalk, de voetjes zaten h.o.h. 60cm, dat was ook ongeveer de hoh maat van de kindbalken, bij een overspanning van tussen de 2500 en 1000 mm.
Maar goed, de constructie was echt zwaar overgedimensioneerd met balken van 150mm hoog.

Als je bang bent voor verzakking, had je misschien beter een oplegging bij de gevel kunnen maken die alles 1-2cm op tilt. Daarmee ligt het scharnierpunt bij de gevel en niet op de rand van het beton en komt niets omhoog als het gaat kantelen.
Bijkomend voordeel is dat je hout aan de onderkant goed kan ventileren. Als je bang bent dat dan alles gaat deinen zou je een extra balk kunnen plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
@ildemama: stelruimte was bij onze vlonder gecreeerd door het plaatsen van in vijf voetjes met spindel van een steiger.
Bekijk bijlage 103294

Daarop lag een moerbalk, de voetjes zaten h.o.h. 60cm, dat was ook ongeveer de hoh maat van de kindbalken, bij een overspanning van tussen de 2500 en 1000 mm.
Maar goed, de constructie was echt zwaar overgedimensioneerd met balken van 150mm hoog.
Iets met schroefdraad heb ik overwogen. Deze steigerspindels zijn wel ideaal, maar moet dan al snel beton gaan storten of iets degelijks om het te verankeren. Daarbij is in mijn geval de overspanning 1,5m, heb dan al snel twee moerbalken nodig in het geval van mijn 5*7 kinderbalken.

Het idee achter mijn oplossing is dat, hopelijk, de krachten goed verdeeld worden over de fundering. De palen zijn goed diep de grond in geslagen (1,5m) waardoor verzakking hopelijk meevalt. Mocht dat toch gebeuren zal ik wel wat meer werk moeten verzetten om het geheel eventueel op te krikken.

Als je bang bent voor verzakking, had je misschien beter een oplegging bij de gevel kunnen maken die alles 1-2cm op tilt. Daarmee ligt het scharnierpunt bij de gevel en niet op de rand van het beton en komt niets omhoog als het gaat kantelen.
Bijkomend voordeel is dat je hout aan de onderkant goed kan ventileren. Als je bang bent dat dan alles gaat deinen zou je een extra balk kunnen plaatsen.
Heb je gelijk in, maar ik heb onvoldoende ruimte om verder omhoog te gaan, dit ivm openslaande deuren. De onderliggers/kindbalken laat ik overigens rusten op rubber tegeldragers en/of kunststof opvulstukken dus er is ruimte voor eventueel regenwater en ventilatie.

Wat niet op de foto te zien is, is dat het beton op afschot loopt (naar twee kanten zelfs), dus het wordt al een leuke klus om alle onderliggers goed waterpas te levellen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.085
400
Daar zijn hoekjes heel makkelijk voor
stel de buitenste twee
leg er een rechte balk overheen
drager met een lijmtang tegen de balk
hoekjes er tegen aan vastschroeven aan de balk
gat boren in het beton plug er in en klaar
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
@ildemana: je kunt ervoor kiezen om alleen de voorste rij te voorzien van spindels, die draai je dan omhoog en je wigt de moerblalk op de tweede rij uit tot deze weer op hoogte ligt.
Als je bij deze constructie de boel weer omhoog wilt krijgen kun je niet zomaar een paar schroeven losmaken en nieuwe gaten boren.
Ik heb even twee foto's bijgevoegd van ons terras, dat ik onlangs verwijderd heb. Zoals gezegd, het brede stuk stond op 3 spindels, het smalle deel op twee spindels.
De trap hangt feitelijk aan de twee lange kindbalken links en rechts van de trap.

Bij een betonnen fundering moet deze in principe dieper dan 60cm liggen ivm opvriezen van de bodem. De vraag is of dat zo dicht bij je huis en voor een vlonder relevant is.
Twee flinke tegels onder de spindel hebben, denk ik, een groter draagvermogen dan een paal met een beetje puntdraagvermogen en geen enkele positieve kleef.

Voor het waterpas krijgen heb ik goede ervaringen met de wiggen die je voor een keuken gebruikt, die zijn van plastic en zullen dus niet worden aangetast door water en de planken houden de UV stralen tegen.

Is het nog een idee om de twee constructies te splitsen? Het deel op het beton gaat toch nooit meer zakken:)
 

Bijlagen

  • vlonder 02.jpg
    vlonder 02.jpg
    10,2 KB · Weergaven: 16
  • vlonder 01.jpg
    vlonder 01.jpg
    9,7 KB · Weergaven: 16

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
@ildemana: je kunt ervoor kiezen om alleen de voorste rij te voorzien van spindels, die draai je dan omhoog en je wigt de moerbalk op de tweede rij uit tot deze weer op hoogte ligt.
Ja wellicht, moet er wel veel worden aangepast. Moerbalk is ook nog eens relatief smal (4,5 cm) voor zo'n spindel.
Als je bij deze constructie de boel weer omhoog wilt krijgen kun je niet zomaar een paar schroeven losmaken en nieuwe gaten boren.
Ik heb even twee foto's bijgevoegd van ons terras, dat ik onlangs verwijderd heb. Zoals gezegd, het brede stuk stond op 3 spindels, het smalle deel op twee spindels.
De trap hangt feitelijk aan de twee lange kindbalken links en rechts van de trap.

Voor het waterpas krijgen heb ik goede ervaringen met de wiggen die je voor een keuken gebruikt, die zijn van plastic en zullen dus niet worden aangetast door water en de planken houden de UV stralen tegen.
Die wiggen heb ik ook. Ik wil ze gebruiken in combinatie met rubber tegeldragers.
Is het nog een idee om de twee constructies te splitsen? Het deel op het beton gaat toch nooit meer zakken:)
Wat bedoel je met splitsen dan? De kindbalken doorzagen zodat een deel op het beton ligt en het andere deel rust op de fundering? Intentie is het wel op korte termijn af te ronden :)
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik zou de balken niet ”koud” op het beton bevestigen. Als hout rechtstreeks in contact met beton wordt bevestigt is de kans op rotten erg groot. Dus een blokje kunststof er onder lijkt mij beter

Frank
Stukje dakleer :)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ja wellicht, moet er wel veel worden aangepast. Moerbalk is ook nog eens relatief smal (4,5 cm) voor zo'n spindel.



Die wiggen heb ik ook. Ik wil ze gebruiken in combinatie met rubber tegeldragers.

Wat bedoel je met splitsen dan? De kindbalken doorzagen zodat een deel op het beton ligt en het andere deel rust op de fundering? Intentie is het wel op korte termijn af te ronden :)
Moerbalk kun je verdikken door twee te verlijmen en te schroeven.
Ik bedoel idd splitsen door het doorzagen van een kindbalk en eventueel een nieuwe moerbalk of hoeklijn aan het beton vast te maken.
Vraag blijft hoe makkelijk je met deze constructie eventuele zettingen gaat opnemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Nog een, hopelijk, laatste vraag; beter 8 of 10mm (slag)pluggen om de balken vast te zetten op het beton?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.