afmetingen vlak van dikte bank Metabo HC260 en DeWalt D27300

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
Hallo,

Ik wil een vlak van dikte bank aanschaffen. Echter de ruimte is beperkt.
Daarom zou ik graag bepaalde afmetingen willen weten van de genoemde modellen.

Heeft iemand wellicht een van deze machines en zou die dit wellicht voor mij willen willen opmeten (A t/m D)?
Waarbij A dus als de fence helemaal naar achter staat (dat is dus de maximale diepte die de machine kan innemen)

 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
DeWalt D27300 Planer Thicknesser
BrandDEWALT
ColourYellow/Black
Item dimensions L x W x H70 x 105 x 95 centimetres
Weight53 Kilograms

Metabo HC260​

1110 x 620 x 960 mm

Specifications: Dimensions: 1110 x 620 x 960 mm. Dressing plates: L x W 1040 x 260 mm.

Betreft specs van internet
 
  • Leuk
Waarderingen: Drugarth

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
ja die had ik gevonden, helaas geeft me dat geen afdoende duidelijkheid. zo is bijv. mij onduidelijk of die diepte maat is met de fence helemaal naar buiten of naar binnen.

Ik zou dus ook graag specifiek van de genoemde stukjes afmetingen weten (dus:
- van de grond tot onderaan de machine als hij op de poten staat
- hoogte alleen machine+fence (dus zonder de poten),
- en diepte met de fence helemaal naar buiten en naar helemaal naar binnen )
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik heb de DW,

A = 51cm als de fence helemaal naar achter staat
B = 26cm
C = 57cm
D = 42cm

Net even gauw met een rolmaatje gemeten, kan zijn dat ik er een paar mm naast zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drugarth

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Vreemd dat de 'echte' maat A voor de diepte zo'n 20 cm korter is dan de maat (L=70cm) volgens de gevonden specificaties...
 

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
Vreemd dat de 'echte' maat A voor de diepte zo'n 20 cm korter is dan de maat (L=70cm) volgens de gevonden specificaties...
denk dat deze extra centimeters in de plastic uitstulping aan de voorkant zitten (waar de aandrijfbanden etc. volgens mij achter zitten).
Dit is gemeten (gok ik) van achteren tot aan de rand van de invoer/uitvoer tafel.

Voor mij vooral goed is om te weten dat die 70 cm niet is met de fence helemaal naar binnen, en dus echt de maximale diepte is die die inneemt.

EDIT alhoewel...als ik zo naar de verhoudingen kijk en de tafel is 26cm lijkt dan 50 weer wat veel:



hehe mischien maar niet teveel speculeren...wellicht dat we nog input krijgen :)
Maar heb al heel veel aan de gegeven info, super!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.786
1.000
Omgeving Eindhoven
Het is even de vraag hoe afmeting A nu is gemeten en hoe die door de fabrikant wordt gemeten?

Zie jouw foto waar ik 2 cirkels op heb gezet.
vandikte2.png
Als ik naar jouw vraag lees, wilde je alleen de rode cirkel weten (met het achtereind van de fence).
Het onderdeel in de groene cirkel is de beschermkap, zodat je niet met je vingers in de draaiende messen kunt komen bij het vlakken.
Als je een smal stuk hout schaaft (of een dunne plank op de zijkant) zit deze (bijna of geheel) tegen de geleider aan geschoven, zie de groene pijl. Dan zal deze weinig uitsteken. Maar als je een brede en dikke balk schaaft, zit deze zoals op de foto. Dus voor de maximale maten die de machine inneemt, moet je deze wel meerekenen. Ik heb je schets even aangepast met deze maat (E) in rood.
sketch-vandikte2.png

Al sta je dan meestal naast die beschermkap (blauwe cirkel hierboven) dus hoef je je eigen breedte er niet bij op te tellen als directe werkruimte, maar je moet er nog wel langs kunnen lopen om je hout weer van de uitvoertafel te kunnen oppakken.


P.s. Ik zie dat je je foto's plaatst via een externe site. Zou je die via het forum willen plaatsen? Het gebeurt vaak dat dit soort externe sites na verloop van tijd uit de lucht gaan, en dan zijn topics waardeloos omdat de foto's hier niet meer zichtbaar zijn...
Afbeeldingen hier invoegen doe je met deze knop:
afbeelding.png
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Drugarth

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
denk dat deze extra centimeters in de plastic uitstulping aan de voorkant zitten (waar de aandrijfbanden etc. volgens mij achter zitten).
Dit is gemeten (gok ik) van achteren tot aan de rand van de invoer/uitvoer tafel.

Voor mij vooral goed is om te weten dat die 70 cm niet is met de fence helemaal naar binnen, en dus echt de maximale diepte is die die inneemt.

EDIT alhoewel...als ik zo naar de verhoudingen kijk en de tafel is 26cm lijkt dan 50 weer wat veel:


hehe mischien maar niet teveel speculeren...wellicht dat we nog input krijgen :)
Maar heb al heel veel aan de gegeven info, super!

De 51cm is vanaf het achterste puntje van de fence t/m de rand van de invoer/uitvoer tafel. Daar zit nog een cm of 14/15 voor, dat is de zwart/gele behuizing. Als je de beschermkap van de beitels ook helemaal uittrekt kom je veel verder dan die 14/15 cm natuurlijk. Wat die 71cm moet betekenen weet ik ook even niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drugarth
7 mrt 2015
1.080
337
P'beek
Ik heb de Metabo, nieuws sinds vorig jaar. Vind de Dewalt een mooiere/slimmere machine.
Om het even zetten veel/wat mensen hem op een motorlift en schuiven ze m onder een werkbank om ruimte te besparen.

De aanslag kun je naar binnen schuiven en de bescherming kun je wegklappen op de Metabo of in zijn geheel losmaken. Zelfde eigenlijk voor de aanslag, is nauwelijks moeite.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Drugarth

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
Bedankt voor alle input, ik heb er veel aan!
Het gaat mij vooral over hoeveel ruimte die in neemt in "ruststand'" zonder dat ik hem hoef te verplaatsen bij gebruik. Hij komt met de fence kant tegen een muur te staan, en de afstand tussen muur en voorkant is het belangrijkste.
Ik hier ongeveer 180cm ruimte, dus bij circa 70cm diep met de fence in uiterste stand houd ik 110 cm loopruimte over, wat voldoende moet zijn.

De ruimte van de beschermkap is geen issue, bij gebruik heb ik ook hiermee voldoende ruimte die uit te schuiven.

Qua hoogte: ik wil een kast eronder bouwen, vandaar dat ik ook geinteresseerd ben in de verschillene hoogte maten. (Ook die ruimte is beperkt omdat ik aan de wand diverse bovenkasten heb gebouwd.)

Nuttige discussie voor mij, thanks!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.