afkortzaag

kampi

Nieuw lid
25 feb 2022
5
0
Venlo
Beste forumleden,

Onlangs heb ik een Bosch GCM 8 SDE afkortzaag aangeschaft om in mijn eerste huis aan de klus te gaan, maar ik liep aan tegen het volgende probleem:

Wanneer ik de zaag enkel naar naar beneden haal om een eerste helft van de zaagsnede te maken in het werkstuk (4 bij 7 cm test balkje), en vervolgens de zaag terug omhoog laat komen, naar me toe haal, en vervolgens een zaagsnede maak van voor naar achter, dan lijnden deze twee zaagsnedes aan 1 kant van de zaagsnede niet uit. Mijn conclusie: het zaagvlak stond niet parallel aan het vlak waarin de zaag naar boven en beneden beweegt, terwijl dit niet in te stellen is.
Dit is volgens mij ongewenst, want dat betekend dat je fijn afstelling afhankelijk is van je zaagmethode.

De Hornbach bevestigde dat dit niet zou moeten, een heeft mij een vervangende zaag opgestuurd. Nu loop ik met een tweede machine echter tegen het zelfde probleem aan.

Doe ik iets fout? of moet je deze afwijking voor lief nemen? Daarnaast is de bevestigingsbout van het zaagblad net een beetje krom, wanneer de zaag langzaam draait, zie je de bout en bevestigingsring trillen. Het blad zelf lijkt echter nagenoeg geen afwijking te hebben, als ik die strak op het werkstuk plaats en met de hand rustig rond draai, is er geen sprake van een links-rechts slag, en een minimale diepte slag die ook kan ontstaan doordat ik het blad met de hand (via inbussleutel in de bout) ronddraai. ik heb wel het idee dat de trillende bevestigingsbout te voelen is in het handvat. Is dit normaal?

IMG_20220225_135345925.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoe haaks is je hout ?
in alle opzichten !
de doorsnede dient een perfekte rechthoek te zijn + het einde dient perfekt haaks afgezaagd te zijn
andere controle: zet een winkelhaak in de hoek van je zaagblad met het 'werk'blad
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Ik denk dat je blad niet helemaal haaks staat tov van het "werk"blad (waar je het hout oplegt).
Ik zie op een foto van de Bosch GCM 8 SDE dat je hem 45 graden schuin kunt zetten (aan de achterkant van de machine). Daar kun je dan ook instellen wat haaks is tov van het werkblad.

Misschien kun je het balkje wat je hebt doorgezaagd eens controleren met een winkelhaak. Ik "gok" dat de zaagsnede boven (als je de zaag van boven erin laat vallen) wel haaks is, maar het onderste gedeelte (beweging van voor naar naar achter) niet haaks is.

Als het blad niet precies haaks staat (zeg redelijk scheef) en je laat de zaag naar beneden vallen (beweging van boven naar beneden), dan krijg je nog steeds een haaks zaagsnede, maar de zaagsnede is dikker dan het zaagblad dik is.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Doet me een beetje aan dit draadje denken. Wellicht kun je daar iets mee.
 

kampi

Nieuw lid
25 feb 2022
5
0
Venlo
Bedankt voor alle tips!

Doet me een beetje aan dit draadje denken. Wellicht kun je daar iets mee.
Dit lijkt er inderdaad erg op! Bedankt!

Ik heb naar aanleiding van de vragen een volledige zaagsnede van boven naar beneden gedaan, en ook een volledige zaagsnede van voor naar achter. De haaksheid van boven naar beneden lijkt een fractie beter, maar dat is met mijn winkelhaak op zulke korte afstanden moeilijk te zien.

Wel valt het op dat, wanneer ik een zaagsnede van voor naar achter heb gemaakt, en het blad in stilstand vervolgens naar boven haal, het blad langs het werkstuk schuurt en bovenaan 'los schiet' als een bladveer die net een tikje wordt verbogen en dan plots ontspant wanneer het werkstuk eindigt. De smalle 'wig' hout wat in de weg zit en dus het blad verbuigt bij het omhooghalen, is volgens mij precies het hout wat wél weg was geweest als ik de zaag van boven naar beneden had gebruikt, en dus ook precies het hout wat wanneer ik de twee zaag richtingen combineer, een rand op levert.

Aan de zelf instelbare verstek- of kantelinstelling zou het volgens mij niet kunnen liggen, immers: wat als ik nu juist bewust/expres een minimaal aantal graden verstek wil zagen met een kanteling van enkele graden? Ook dan wil je dat het zaagblad zowel tijdens het schuiven over de telescopische arm of kantelen rondom het scharnier in zijn eigen zaagvlak blijft, daar is deze zaag juist voor gemaakt toch?

Bij een ander proefstuk heb ik 3 maal de zaag op 3 verschillende hoogtes (met behulp van de diepte instelling) van voor naar achter gezaagd, zodat de richting van zagen steeds gelijk is. hierdoor verwacht ik dat het buigen of weglopen van een potentieel slecht zaagblad wordt geminimaliseerd. Helaas heb ik hier geen ander blad liggen om even te testen. Ook bij deze 3 verschillende zaagsnedes krijg ik een verspringing aan 1 kant. Het is op 2 cm verschil in diepte al een randje waar je met je nagel makkelijk kracht op kan zetten.

Ik denk dan ook zoals Peter de B. zegt dat het blad niet mooi haaks op het werkblad staat, maar hoe valt dit op te lossen? Ik kan de hele zaag kantelen via het kantelmechanisme, maar dan kantelt het probleem als het ware mee.

Is dit iets waarvan jullie zeggen dat dit geaccepteerd moet worden van deze prijsklasse en type zaag? je betaald toch zo'n 400-500 euro voor een Bosch blauw, dan verwacht ik wel wat.
 

kampi

Nieuw lid
25 feb 2022
5
0
Venlo
zie hier het proefstukje met de zaagsnedes op 3 verschillende hoogtes, allemaal van gemaakt door de zaag van voren naar achter door het hout te 'duwen'

IMG_20220226_122745168.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit zaagbeeld krijg ook ik, wanneer ik niet in 1 keer op de volle diepte zaag
dus
1) niet in verschillende bewegingen zagen
2) het werkstuk van het zaagblad weg trekken terwijl het zaagblad nog op volle toeren draait
3) in dit geval het werkstuk met de breedste zijde op het werkblad leggen (dus 90° draaien tov de foto)

1645882937594.png
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
In principe zal het er op neerkomen, dat je eerst je zaagblad haaks zet, met behulp van een winkelhaak (controleer wel eerst of je winkelhaak haaks is), zonder naar de instelschaal op de machine te kijken.

Stel dat na een tijdje proberen het blad haaks staat, maar volgens de schaal op enkele graden scheef staat. Dan (zonder nog aan het blad te komen) moet je de SCHAAL verschuiven/veranderen/verplaatsen (soms is het alleen een aanwijspijltje wat je hoeft te verplaatsen), zodat de schaal voortaan, in die stand, 0 graden laat zien.
 

kampi

Nieuw lid
25 feb 2022
5
0
Venlo
In principe zal het er op neerkomen, dat je eerst je zaagblad haaks zet, met behulp van een winkelhaak (controleer wel eerst of je winkelhaak haaks is), zonder naar de instelschaal op de machine te kijken.

Stel dat na een tijdje proberen het blad haaks staat, maar volgens de schaal op enkele graden scheef staat. Dan (zonder nog aan het blad te komen) moet je de SCHAAL verschuiven/veranderen/verplaatsen (soms is het alleen een aanwijspijltje wat je hoeft te verplaatsen), zodat de schaal voortaan, in die stand, 0 graden laat zien.
Ik hoopte héél erg dat hier de oplossing zou staan, maar wat in handleiding beschreven staat is volgens mij het probleem niet. Denk aan het voorbeeld dat je bewust er voor kiest 89 graden te zagen, dat stel je met het zelfde mechanisme in als waar de handleiding naar refereert, en dan wil je ook dat de zaagsnede in beide zaag richtingen het zelfde is. Het probleem is telkens dat de zaagsnede van de kiep beweging, niet overeenkomt met de zaagsnede van de duw beweging, in welke ingestelde hoek dan ook. Dit wijst er volgens mij op dat de zaag scheef staat te opzichte van de as waarover die naar beneden valt. En dit is niet los in te stellen, of althans, ik weet niet hoe. En er valt prima omheen te werken, zoals zot van hout aangeeft door de zaagsnede in 1 keer uit te voeren, maar dan moet je er dus wel altijd consequent voor kiezen dezelfde zaag methode toe te passen, en daarop je fijn afstelling toepassen.

Het is dan nu denk ik de vraag of ik, net zoals zot van hout, deze kleine(?) onzuiverheid van de zaag accepteer...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
de vraag of ik, net zoals zot van hout, deze kleine(?) onzuiverheid van de zaag accepteer...
of het een onzuiverheid van de zaag is, weet ik niet
ik stel enkel vast dat, wanneer ik de zaagsnede vertikaal niet in 1 keer uitvoer, maar bv in 3 horizontale gangen, er veel kans is dat die niet in hetzelfde vertikale vlak liggen
of er aan de machine wat fout is, of het nu eenmaal zo is, heb ik niet uitgezocht
wil je een gave snede, dan is het ook zaak om het werkstuk van het zaagblad weg te halen vooraleer je de machine uitschakelt, want anders bestaat de kans dat het zaagblad een slingerbeweging maakt
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Dit wijst er volgens mij op dat de zaag scheef staat te opzichte van de as waarover die naar beneden valt.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. (en ik had het dus fout met mijn opmerkingen)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Zot van hout heeft al aan gegeven hoe je moet zagen om die randjes niet te krijgen. Je koopt een bouwzaag die vooral uit plastic en lichtgewicht spuit gietwerk bestaat. Dat ding heeft ook nog meerdere bewegende delen. Die hebben allemaal iets ruimte of ze kunnen een beetje buigen. Daarom krijg je dus die randjes. Dat ligt niet aan de zaag, maar aan je onrealistische verwachtingspatroon.
 

kampi

Nieuw lid
25 feb 2022
5
0
Venlo
Tweede ronde, nieuwe aanpak: ik heb al mijn theorieën, verwachtingspatronen en diagnoses en testjes aan de kant geschoven.

Het enige wat ik het uitgevoerd is precies de splintervrije zaagmethode van dit filmpje van Bosch zelf:

Daarmee krijg ik onderstaand resultaat en dat lijkt me toch onacceptabel voor een machine van bijna 500€? Ik ga in ieder geval contact opnemen met Bosch. Ik zal wel laten weten wat er uit komt!


IMG_20220301_103612983.jpg
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Een soortgelijk "probleem" heb ik gehad met een oude, gekregen afkort zaag. De oorzaak bij mij bleek het zaagblad zelf te zijn. De tanden aan de ene zijde waren scherper / beter dan aan de andere zijde. De snede verliep daardoor zichtbaar naar de scherpe zijde. Van een nieuw blad bij een machine zoals hier mag je verwachten dat het blad hier geen last zou hebben maar het zijn nooit van die hele goede kwaliteits bladen. Nu beide machines het zelfde probleem vertonen ??
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het enige wat ik het uitgevoerd is precies de splintervrije zaagmethode van dit filmpje van Bosch zelf:
Daarmee krijg ik onderstaand resultaat en dat lijkt me toch onacceptabel voor een machine van bijna 500€? Ik ga in ieder geval contact opnemen met Bosch. Ik zal wel laten weten wat er uit komt!
groot gelijk
je ziet overduidelijk het verschil tussen de 1ste en de 2de snede
als je bosch jouw filmpje bezorgt waarop je op dezelfde manier als hen zaagt, hebben ze geen poot om op te staan
over bosch blauw ben ik tot nu toe volledig tevreden
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Daarmee krijg ik onderstaand resultaat en dat lijkt me toch onacceptabel voor een machine van bijna 500€?
vandaag heb ik mijn bosch 8 sjl een paar keer aan het werk gezet
doelbewust de sneden gemaakt zoals in het filmpje getoond wordt
dus de 1ste snede ondiep + de zaag van mij toe trekkend
2de snede volledig door het hout + de zaag van mij af duwend
je blijft zien tot waar de 1ste snede ging
alhoewel niet zo sterk als op de foto van @kampi hier onder
noot: de 8 sjl kost de helft van de gcm
vraag: zijn met een kapex de sneden ook zo ?
1646170961126.png
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
vandaag heb ik mijn bosch 8 sjl een paar keer aan het werk gezet
doelbewust de sneden gemaakt zoals in het filmpje getoond wordt
dus de 1ste snede ondiep + de zaag van mij toe trekkend
2de snede volledig door het hout + de zaag van mij af duwend
je blijft zien tot waar de 1ste snede ging
alhoewel niet zo sterk als op de foto van @kampi hier onder
noot: de 8 sjl kost de helft van de gcm
vraag: zijn met een kapex de sneden ook zo ?
Bekijk bijlage 116082
Mijn eigen (knaken) afkortzaag heeft, ook als hij haaks afgesteld staat, een bewegingsruimte simpelweg in het metaal - de zaag kan 'twisten' via de twee metalen buizen waarover hij heen en weer glijdt. Als ik hard naar beneden duw, kan ik daarmee dus de zaagsnede scheef duwen. Ik zou daar ook even naar kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.