Afkortzaag Metabo KGS 254M: apparaat is niet vlak

Terugsturen?

• Nee, en er valt hier nog wel wat aan te doen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    6

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik heb een goede deal kunnen sluiten om bij Hornbach een KGS254M aan te schaffen. Mijn idee was een afkortzaag aan te schaffen voor het grovere werk (balken van 85x85mm) en in de toekomst ook wat fijner werk te kunnen zagen. Mij leek, dat met de juiste afstelling er wel redelijk goed haaks te zagen is met dit apparaat. Natuurlijk moet je het een en ander afstellen als het apparaat bij je thuiskomt dus daar ben ik met frisse zin aan begonnen.

Echter, na een paar keer gezaagd te hebben kom ik erachter dat de steun links niet vlak ligt met het draaiplateau:
resized_metaboafkortzaag01.jpg

Als ik de haak op het steunplateau leg en er op druk is dit het resultaat:
resized_metaboafkortzaag02.jpg

Dat is bij het uiteinde zo'n 3 mm de lucht in. Aan de rechterkant is het verschil veel kleiner. Daardoor heb ik het idee dat de langsgeleider ook wat getordeerd is, waardoor ie links niet helemaal haaks (bovenkant helt over) op het draaiplateau staat en rechts wel.

Nu ben ik een beginnend houtwerker met nog niet zoveel verstand van fouttoleranties. In eerste instantie dacht ik: terugsturen die hap. Dat zuigt want het is weer zo'n gedoe. En nu weet ik niet of ik gewoon aan het zeuren ben, of dat dit toch echt wel vlak moet zijn om consistent nauwkeurig te werken. De uitschuifbare steunen aan de zijkanten vallen op een of andere manier vlak met het draaiplateau te krijgen (stukje vilt aan de onderkant bijvoorbeeld) zodat voor langere balken of platen het misschien niet zo'n probleem is. Ik wil echter op termijn wel zaagsnedes kunnen maken die prima en netjes op elkaar passen (verstek bijvoorbeeld voor een tv meubeltje of een leuk kastje).

Mijn hulpvraag: zouden jullie dit acceptabel vinden of is dit reden genoeg om voor een vervanging te vragen? Hebben andere afkortzagen ook zulke verschillen?

Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.321
540
Prov. Groningen
Ik vind dit wel erg veel, terug zou ik zeggen.
Als je iets nieuw koopt moet het goed zijn.
@270 euro is goed geld en daar mag je iets voor verwachten.

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
74
Groningen
Bij lang hout steunt het hout vooral op de linker en rechter buitendelen. Zijn die wel vlak? Ik ken de constructie van deze machine niet, maar je zou eens kunnen kijken of de speling veroorzaakt wordt door het scharnierende deel (het deel dat je draait om verstek te creëren) en wellicht met een centrale bout/moer bij te stellen is.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.725
1.230
Fryslân
Beter is om de fotos gewoon via het forum te uploaden. Dan kan iedereen ze zien, en blijven ze voor altijd zichtbaar.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
560
124
Maak eens een foto hoe het zit met een lat volledig van links naar rechts. Dan kunnen we misschien beter zien wat er scheef is.

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
418
31
Bergen op zoom
Is bij veel zagen zo als ik het forum zo in de gaten hou. Tot aan de kapex toe. Bij mijn makita is het hele steunvlak ook draaivlak dus daar bestaat dit probleem niet.
maar ik zou de zaag om laten wisselen anders blijf je er toch tegenaan lopen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.