Afkortzaag met diepte vergrendeling

twdi

Post veel
15 jul 2019
758
122
Sterksel
Weet iemand nog andere afkortzagen dan de Metabo KGS 216M die een dieptevergrendeling hebben? Deze lijkt het te hebben en ik ben wel benieuwd of dat nauwkeurig genoeg is om pennen te zagen. Ik heb alleen geen vergelijk omdat dit de enige is in dit formaat die ik vond. De grotere heb ik niet nodig

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.289
340
Goeree-Overflakkee
De Kapex heeft ook een dieptevergrendeling. Maar daar zit veel speling (flex) op. Dus niet voor nauwkeurig werk.
De beste afkortzagen met nauwkeurige diepte zijn radiaalzagen. Zijn tweedehands niet duur, wel groot en zwaar.

Pennen zagen heb ik laatst met de zaagtafel gedaan (met afkortslede).

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
De kleinere DeWalt, bijv. 774, hebben het niet toch?

De Ryobi heeft wel dieptevergrendeling.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
De Kapex heeft ook een dieptevergrendeling. Maar daar zit veel speling (flex) op. Dus niet voor nauwkeurig werk.
De beste afkortzagen met nauwkeurige diepte zijn radiaalzagen. Zijn tweedehands niet duur, wel groot en zwaar.

Pennen zagen heb ik laatst met de zaagtafel gedaan (met afkortslede).
Klopt helemaal...Ik heb de Kapex 120 en heb de mogelijkheid een paar keer geprobeerd. Te veel speling inderdaad.
Je moet teveel opletten. Voor een paar pennen maken niet zo'n probleem, maar als het in de buurt komt van seriematig werk, dan duurt het ook te lang en door de speling niet echt fijn reproduceerbaar..
Dus met een afkortslede op een tafelzaag is dan, zoals al geschreven, het handigste.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.054
897
Oss
Bij de 712 zit het wel.
Is goed in te stellen en ook als je even iets anders wilt zagen, hoef je de instelling niet te wijzigen, maar kun je een pal omslaan, zodat je het normale gebruik weer tot je beschikking hebt.

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
178
30
Bosch GCM 8SJL heeft ook een diepte aanslag.
Ga ik binnenkort uitproberen om groef in lades te maken.
Klopt, ik heb 'm deze week gekocht maar nog niet geprobeerd. Volgens mij is dit een goede machine voor de prijs.

Hier is de diepte instelling te zien: https://youtu.be/SDwlkbziPUc
Deze meneer heeft overigens nog een aantal videos met handige jigs of uitbreidingen bij deze zaag.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.951
2.498
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn eerste afkortzaag was de grootste dewalt
komt goed van pas bij grote bouwwerken
maar is toch te zwaar om mee op stap te gaan
dus kocht ik een lichtere
dat was de Metabo KGS 216M
ik had over het hoofd gezien dat je die slechts naar 1 kant schuin kan stellen (links denk ik)
erg onhandig
'gelukkiglijk' schoof die eens plots uit mijn wagen, pardoes op de grond, en de bovenstruktuur was geplooid, dus onbruikbaar
de Bosch GCM 8SJL kan je zowel naar links als naar rechts verdraaien
kost een paar tientallen euro's meer dan de metabo

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Klopt, ik heb 'm deze week gekocht maar nog niet geprobeerd. Volgens mij is dit een goede machine voor de prijs.

Hier is de diepte instelling te zien: https://youtu.be/SDwlkbziPUc
Deze meneer heeft overigens nog een aantal videos met handige jigs of uitbreidingen bij deze zaag.

Grappig, ik had al meermaals op youtube gezocht naar deze zaag, maar deze video's ben ik nog nooit tegen gekomen. Nog maar weer eens bewijs dat YT de zoekresultaten stuurt.
@Nick18: Wat voor stofzuiger heb je aangesloten?
Ik heb speciaal voor deze zaag een BOSCH stofzuiger met hun snelkoppeling gekocht, maar die snelkoppeling past niet en ik gebruik dus gewoon weer een tuit die je erin klemt. ik heb het onderstel er ook gelijk bijgekoch en de stofzuiger en mijn stanley assortiments dozen kan daar mooi onder kwijt.

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
178
30
Grappig, ik had al meermaals op youtube gezocht naar deze zaag, maar deze video's ben ik nog nooit tegen gekomen. Nog maar weer eens bewijs dat YT de zoekresultaten stuurt.
@Nick18: Wat voor stofzuiger heb je aangesloten?
Ik heb speciaal voor deze zaag een BOSCH stofzuiger met hun snelkoppeling gekocht, maar die snelkoppeling past niet en ik gebruik dus gewoon weer een tuit die je erin klemt. ik heb het onderstel er ook gelijk bijgekoch en de stofzuiger en mijn stanley assortiments dozen kan daar mooi onder kwijt.
Ik heb het omgekeerde probleem! Zaag besteld bij Toolnation (zucht, nooit weer. sorry) en de aansluiting is Bosch specifiek terwijl dat volgens foto/handleiding en diverse online berichten niet meer zo zou moeten zijn. De aansluiting zou universeel zijn geworden een paar jaar geleden? Op de zaag staat dat ie van 01/2020 is...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.