Afkortzaag/invalzaag, manier om kopshout te verzagen?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
303
120
Zuid Holland
Hoi allemaal,

Ik ben weer bezig met het maken van een snijplank uit beuken. Nu heb ik de originele balk (45mm) verzaagd met mijn afkortzaag (2.5mm blad, 60 tanden, 26cm) en dat ging echt prima. Nu heb ik de losse balkjes verlijmd en wilde vandaag een kort stukje zagen door het kopse hout. Bij het schaven op een vlakbank was 1 van de balkjes heel lelijk uitgebroken. (niet je standaard tear out, maar echt een hap van meerdere cm's eruit).

Gezien ik alleen een invalzaag (Mafell MT55CC met standaard blad: 162 x 1,2/1,8 x 20 mm, Z 48, ) bij de hand had het hier even mee geprobeerd, rustig niet te hard drukken. Goed, het is geen schulpen maar ook dat kan wel als je voorzichtig bent en niet te hard drukt met dat blad.
Dit was niet best, de zaag kwam er niet doorheen en ik was vooral verbrand hout aan het produceren. Snel mee gekapt en het met een trekzaag met de hand gedaan (schulpblad). Ging prima maar ik zaag met de hand niet zo haaks als met de machine.

Nu denk ik dat dit komt doordat ik door het kopse hout ging zagen. Dit gedraagt zich natuurlijk anders dan regulier hout onder de zaag. Nog even nageprobeerd maar ook op standje 1 ipv 6 met de invalzaag was het niet best. Uiteraard zaag ik niet meteen op volledige diepte, maar ik ga ook niet in 28x 45mm zagen. Het ging, ik zag wat zaagsel uit de 'uitlaat' komen, maar ook nog veel blauwe rook en brandplekken. Mijn blad lijkt niet bod (de tandjes krassen een stukje nagel vrij eenvoudig in).

Voor als je geen idee hebt van hoe ik gezaagd heb, dit is het resultaat na zagen en verlijmen van een vervangend blokje:
index.jpg


Hoe kan ik dit nu het beste verzagen? Toch een schulpblad kopen? (kops hout verzagen lijkt meer op schulpen dan afkorten, agree) . Ik kan na het weekend met mijn afkortzaag het proberen maar ben bang dat het net zo wordt als met de invalzaag en het dus aan de houtnerf ligt.


Qua bladen: Ecotools wordt hem niet gezien ze geen 162mm hebben en vaak ook dikker zijn... gevolg is dat ik al mijn splinterstrips weer weg kan gooien). Ik vind het prima een mafell blad te kopen als dat het probleem netjes oplost.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Hoi allemaal,

Ik ben weer bezig met het maken van een snijplank uit beuken. Nu heb ik de originele balk (45mm) verzaagd met mijn afkortzaag (2.5mm blad, 60 tanden, 26cm) en dat ging echt prima. Nu heb ik de losse balkjes verlijmd en wilde vandaag een kort stukje zagen door het kopse hout. Bij het schaven op een vlakbank was 1 van de balkjes heel lelijk uitgebroken. (niet je standaard tear out, maar echt een hap van meerdere cm's eruit).

Gezien ik alleen een invalzaag (Mafell MT55CC met standaard blad: 162 x 1,2/1,8 x 20 mm, Z 48, ) bij de hand had het hier even mee geprobeerd, rustig niet te hard drukken. Goed, het is geen schulpen maar ook dat kan wel als je voorzichtig bent en niet te hard drukt met dat blad.
Dit was niet best, de zaag kwam er niet doorheen en ik was vooral verbrand hout aan het produceren. Snel mee gekapt en het met een trekzaag met de hand gedaan (schulpblad). Ging prima maar ik zaag met de hand niet zo haaks als met de machine.

Nu denk ik dat dit komt doordat ik door het kopse hout ging zagen. Dit gedraagt zich natuurlijk anders dan regulier hout onder de zaag. Nog even nageprobeerd maar ook op standje 1 ipv 6 met de invalzaag was het niet best. Uiteraard zaag ik niet meteen op volledige diepte, maar ik ga ook niet in 28x 45mm zagen. Het ging, ik zag wat zaagsel uit de 'uitlaat' komen, maar ook nog veel blauwe rook en brandplekken. Mijn blad lijkt niet bod (de tandjes krassen een stukje nagel vrij eenvoudig in).

Voor als je geen idee hebt van hoe ik gezaagd heb, dit is het resultaat na zagen en verlijmen van een vervangend blokje:
Bekijk bijlage 121795


Hoe kan ik dit nu het beste verzagen? Toch een schulpblad kopen? (kops hout verzagen lijkt meer op schulpen dan afkorten, agree) . Ik kan na het weekend met mijn afkortzaag het proberen maar ben bang dat het net zo wordt als met de invalzaag en het dus aan de houtnerf ligt.


Qua bladen: Ecotools wordt hem niet gezien ze geen 162mm hebben en vaak ook dikker zijn... gevolg is dat ik al mijn splinterstrips weer weg kan gooien). Ik vind het prima een mafell blad te kopen als dat het probleem netjes oplost.
beuken is vrij hard, de schulpzaag lijkt dan wel de aangewezen oplossing om verbranding te voorkomen.

Of misschien meerdere keren ondiep zagen, waardoor je weggehaalde vezels niet te lang zijn en er ook geen vezels ‘vastzitten’ tussen je kleine tandjes, die wrijving en warmte verzorgen.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
303
120
Zuid Holland
beuken is vrij hard, de schulpzaag lijkt dan wel de aangewezen oplossing om verbranding te voorkomen.

Of misschien meerdere keren ondiep zagen, waardoor je weggehaalde vezels niet te lang zijn en er ook geen vezels ‘vastzitten’ tussen je kleine tandjes, die wrijving en warmte verzorgen.
Duidelijk antwoord, dan ga ik een schulpblad bestellen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
ongeacht schulp- of afkortblad krjig je reeds verbranding wanneer het blad te traag door het hout gaat
bij kans op verbranding zaag ik meestal eerst een paar mm te lang, daarna op de gewenste lengte
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
303
120
Zuid Holland
het is beter als je er wel in 1 keer door zaagt.
de zaag heeft het veel moeilijker als het zaagstof niet weg kan aan de onderzijde
Check. Had een 48T blad op de zaag zitten (meen ik, het standaard blad) en nu een 16T blad voor schulpen.
Gaat als een mes door boter. Leuke leerzame les, ik wist van schulpbladen maar had me niet gerealiseerd dat kopshout dus ook schulpen is.

Dank voor de hulp allen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.