Afkortzaag, Bosch of Metabo

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik wil binnenkort een nieuwe afkortzaag kopen. Na wat rondkijken ben ik mede door mijn budget (350-400 euro) uitgekomen op 2 modellen. Dat zijn de Bosch DHZ PCM8s en de Metabo KGS255 plus.
Qua specificaties komt de Bosch er net iets beter uit dan de Metabo. Zaagbereik Bosch 70x282mm en de Metabo 60x255mm
Wat ik erg belangrijk vind is de nauwkeurigheid van de machine, gebruiksgemak en kwaliteit van de onderdelen.
Wat is volgens jullie hierin de beste keus. Of hebben jullie nog een ander merk/type die ook in aanmerking kan komen binnen mijn budget.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb de Bosch pcm 8S zelf al 2 jaar, dus ik kan er je uit eigen ervaring advies geven.

Je hebt gelijk dat de Bosch op alle fronten iets meer capaciteit heeft. Tenzij je persé de grootste machine wilt hebben, zou dat niet doorslaggevend moeten zijn. Ik heb de machine gekocht in de tijd dat ik net begon met houtbewerken. Toen was ik nog niet zo op de hoogte van alle merken met hun rangen en standen. Ik heb er al heel veel plezier van gehad, en voor het geld vind ik dat je een hele goede machine krijgt, maar...het is niet de top, het is en blijft een hobbymachine, daar betaal je voor en dat krijg je er ook voor.

De zaag is opzich redelijk stabiel gebouwd, dubbele geleiding(twee stangen) met weinig tot geen speling. De motor zit binnen een seconde op zijn volle vermogen, en maakt wel heel veel krijsend kabaal, ik zaag altijd met oorbescherming, altijd verstandig natuurlijk, maar ook de kleinste stukjes heb ik oorkappen op. Stofafzuiging is 0,0, sproeid alles naar achteren, maar dat is voor mij geen probleem. Ik heb er trouwens ook geen afzuiging opzitten, alleen maar de bijgeleverde stofzak, maar die neemt zeer weinig op. Ik heb geen ervaring met de afzuiging met een stofzuiger eropaangesloten. Verstekzagen gaat niet nauwkeurig, maar de hoek is wel snel en makkelijk in te stellen. Wat ik ook erg handig vind en wat ik heel veel gebruik is de mogelijkheid om het sleuven te zagen, maar volgens mij heeft de Metabo deze ook.

Mijn conclusie na 2 jaar is: Mooie machine voor weinig geld, nauwkeurigheid en dergelijke kan beter maar daar betaal je ook naar. Wil je een absolute topafkortzaag, koop dan de Kapex, maar die gaat dan ook richting de 1100 euro.

Succes met de keuze, en als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Heb zelf een KGS255 , ZONDER laser.

Prettige machine om mee te werken, voldoende krachtige motor, snel in te stellen.
Heb deze nu een half jaar in gebruik, naar wat ik ervoor betaald wel waar voor het geld.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Woodworker zei:
Ik heb de Bosch pcm 8S zelf al 2 jaar, dus ik kan er je uit eigen ervaring advies geven.

Je hebt gelijk dat de Bosch op alle fronten iets meer capaciteit heeft. Tenzij je persé de grootste machine wilt hebben, zou dat niet doorslaggevend moeten zijn. Ik heb de machine gekocht in de tijd dat ik net begon met houtbewerken. Toen was ik nog niet zo op de hoogte van alle merken met hun rangen en standen. Ik heb er al heel veel plezier van gehad, en voor het geld vind ik dat je een hele goede machine krijgt, maar...het is niet de top, het is en blijft een hobbymachine, daar betaal je voor en dat krijg je er ook voor.

De zaag is opzich redelijk stabiel gebouwd, dubbele geleiding(twee stangen) met weinig tot geen speling. De motor zit binnen een seconde op zijn volle vermogen, en maakt wel heel veel krijsend kabaal, ik zaag altijd met oorbescherming, altijd verstandig natuurlijk, maar ook de kleinste stukjes heb ik oorkappen op. Stofafzuiging is 0,0, sproeid alles naar achteren, maar dat is voor mij geen probleem. Ik heb er trouwens ook geen afzuiging opzitten, alleen maar de bijgeleverde stofzak, maar die neemt zeer weinig op. Ik heb geen ervaring met de afzuiging met een stofzuiger eropaangesloten. Verstekzagen gaat niet nauwkeurig, maar de hoek is wel snel en makkelijk in te stellen. Wat ik ook erg handig vind en wat ik heel veel gebruik is de mogelijkheid om het sleuven te zagen, maar volgens mij heeft de Metabo deze ook.

Mijn conclusie na 2 jaar is: Mooie machine voor weinig geld, nauwkeurigheid en dergelijke kan beter maar daar betaal je ook naar. Wil je een absolute topafkortzaag, koop dan de Kapex, maar die gaat dan ook richting de 1100 euro.

Succes met de keuze, en als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Bedankt voor je reactie. Het is eerlijk gezegd een beetje wat ik me er zelf ook al bij voorstelde. De PCM8s is een DHZ machine met een bijhorende prijs. Maar in vergelijking met hetgeen ik nu heb is het wel veel beter. De Kapex is voor mij gewoon veel te duur.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
ericbijsma zei:
Heb zelf een KGS255 , ZONDER laser.

Prettige machine om mee te werken, voldoende krachtige motor, snel in te stellen.
Heb deze nu een half jaar in gebruik, naar wat ik ervoor betaald wel waar voor het geld.

Eric, hoe vind jij de Metabo wat betreft de speling, nauwkeurigheid, geluid en afzuiging (al dan niet met stofzuiger)?
Ik neem aan dat jij de uitvoering hebt zonder klemmen en ‘werkbank’ verlenging. Is dat een gemis? Mag ik vragen wat jij er voor betaald hebt?

Mijn gevoel zegt dat ik met een Metabo een betere machine heb voor dezelfde prijs, maar is dat ook zo. Qua elektrisch handgereedschap heb ik vrijwel alleen Metabo en ben daar zeer tevreden over.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Marco,

Ik heb er 299 euro voor betaald, helemaal kale machine zonder extra's behalve een 40 -tands zaagblad.
Ik heb er zelf een zaagtafel bijgemaakt met aan beide kant 120 cm ruimte.
De zaag wordt hoofdzakelijk in de schuur gebruikt, en eventueel pak ik hem zo op om mee te nemen naar een klus.
Heb meerdere zagen "in handen" gehad. Overal zit wat speling op, dwz je kan veel zagen heen en weer bewegen. Zagen met beleid en gevoel levert bij mij wel een mooie , rechte en vlakke Zaagsnede op. (heb voor mijzelf diverse kozijnen gemaakt dmv contramallen en dat wil prima.)
Afzuiging gebruik ik niet, alles spuit tegen een wand aan en valt achter de tafel, vind ik niet zo'n probleem.
Qua herrie, tsja, oorkapjes opdoen is altijd aan te bevelen.
Ik ben zeer tevreden over deze machine.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Ik weet niet of het binnen je budget past, maar ik zou zeker voor een Makita gaan. Erg onderschat merk. Beter dan Bosch, metabo of dewalt.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik heb de Bosch staan.
Ten eerste: een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Nu wat nadelen:
De stofafzuiging is echt waardeloos. Ik heb er een Festool CTM22 op aangesloten, dat kun je net zo goed laten.
Vroeger vond ik stof geen probleem.
Na de aanschaf van wat Festool (mijn vriendin was zo aardig dat het mocht), merk ik het heerlijke verschil. Ik cirkelzaag en frees nu rustig in huis. Hoogstens wat schaafsel op de grond en eigenlijk niets zwevend in de lucht. Heerlijk.
Ik vindt stof nu wel een heel erg probleem.

De laser is een leuke gadget vd Bosch, maar staat er net naast.
Dus ik kijk gewoon (met stilstaand blad) of de tanden goed terecht komen.
De laser staat meer aan voor een extra check dat ik mijn hand er niet onderdoe.

links/rechts is lastig te verwisselen. Dus het hout vast houden aan de rechterkant is lastig.

de twee bijbehorende tafelverlengers zijn net niet goed. Ze zijn iets lager dan de tafel zelf, dus geven ze geen steun.

De gradeninstelling is net niet helemaal goed. De 0-stand scheelt iets van een kwart tot halve graad. (Ja dat merk je)

Takke-herrie

Ook dingen waar ik tevreden mee ben:
Ik vind hem stabiel (maar ik heb ook nog nooit een Kapex of Makita in handen gehad, dus misschien dat ik dan mijn woorden terugneem).
De zaagsnedes kunnen prima recht, diepte goed instelbaar.
De moter is tot op heden sterk genoeg geweest voor mij.
Dus voor het zagen op zichzelf is het een prima ding.

Conclusie:
voor het geld leuk en werkt prima.
De nadelen zijn uiteraard deels mee te leven en deels op te lossen
Maar achteraf had ik liever meer uitgegeven. Mn ivm de stofafzuiging.
Maar dat is uiteraard een kwestie van budget en prioriteiten die ieder voor zich moet afwegen.

Groets,
koffiedrinker.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Ik vermoed dat stofafzuiging bij afkortzagen niet zo eenvoudig is. Ik heb ook veel festool spullen, maar geen Kapex. Bij een invalzaag of frees werkt het idd heel goed.
Maar bij mijn Makita afkortzaag is het enige minpunt de stofafzuiging. Misschien is die bij de Kapex beter, geen ervaring mee.
Het is gewoon moeilijker om een afkortzaag stofvrij te laten werken. Je gaat dat probleem dus bij elk merk hebben. (behalve misschien bij de Kapex?)
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
DIY_peter zei:
Ik weet niet of het binnen je budget past, maar ik zou zeker voor een Makita gaan. Erg onderschat merk. Beter dan Bosch, metabo of dewalt.

Helaas valt de Makita niet binnen mijn budget.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
koffiedrinker zei:
Ik heb de Bosch staan.
Ten eerste: een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Nu wat nadelen:
De stofafzuiging is echt waardeloos. Ik heb er een Festool CTM22 op aangesloten, dat kun je net zo goed laten.
Vroeger vond ik stof geen probleem.
Na de aanschaf van wat Festool (mijn vriendin was zo aardig dat het mocht), merk ik het heerlijke verschil. Ik cirkelzaag en frees nu rustig in huis. Hoogstens wat schaafsel op de grond en eigenlijk niets zwevend in de lucht. Heerlijk.
Ik vindt stof nu wel een heel erg probleem.

De laser is een leuke gadget vd Bosch, maar staat er net naast.
Dus ik kijk gewoon (met stilstaand blad) of de tanden goed terecht komen.
De laser staat meer aan voor een extra check dat ik mijn hand er niet onderdoe.

links/rechts is lastig te verwisselen. Dus het hout vast houden aan de rechterkant is lastig.

de twee bijbehorende tafelverlengers zijn net niet goed. Ze zijn iets lager dan de tafel zelf, dus geven ze geen steun.

De gradeninstelling is net niet helemaal goed. De 0-stand scheelt iets van een kwart tot halve graad. (Ja dat merk je)

Takke-herrie

Ook dingen waar ik tevreden mee ben:
Ik vind hem stabiel (maar ik heb ook nog nooit een Kapex of Makita in handen gehad, dus misschien dat ik dan mijn woorden terugneem).
De zaagsnedes kunnen prima recht, diepte goed instelbaar.
De moter is tot op heden sterk genoeg geweest voor mij.
Dus voor het zagen op zichzelf is het een prima ding.

Conclusie:
voor het geld leuk en werkt prima.
De nadelen zijn uiteraard deels mee te leven en deels op te lossen
Maar achteraf had ik liever meer uitgegeven. Mn ivm de stofafzuiging.
Maar dat is uiteraard een kwestie van budget en prioriteiten die ieder voor zich moet afwegen.

Groets,
koffiedrinker.

Bedankt voor de uitgebreide reactie. De negatieve dingen die jij omschrijft heb ik gedeeltelijk ook al gelezen op andere websites. Hierdoor nijg ik steeds meer naar de Metabo. Misschien ook niet de beste, maar daar heb ik wel een beter gevoel bij. Helaas zijn andere merken en/of types qua prijs niet haalbaar voor mij.
Ben nog wel benieuwd of er mensen zijn die negatieve ervaring hebben met de Metabo. Of minpunten hebben behalve de stofafzuiging.
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
sinds een paar maanden hebben wij de metaBO kgs 255 staan. hij is stevig, goed in te stellen. stop er geen goedkoop zaagblad in. top voor 250 euro. hij heeft bij ons een zwaar leven maar geeft nog geen krimp.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Arend zei:
sinds een paar maanden hebben wij de metaBO kgs 255 staan. hij is stevig, goed in te stellen. stop er geen goedkoop zaagblad in. top voor 250 euro. hij heeft bij ons een zwaar leven maar geeft nog geen krimp.

Is het blad wat er bij zit voldoende qua kwaliteit of raad je aan om deze direct te vervangen door een betere?
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
DIY_peter zei:
Ik vermoed dat stofafzuiging bij afkortzagen niet zo eenvoudig is. Ik heb ook veel festool spullen, maar geen Kapex. .......Het is gewoon moeilijker om een afkortzaag stofvrij te laten werken. Je gaat dat probleem dus bij elk merk hebben. (behalve misschien bij de Kapex?)
Ook bij de Kapex ;) Er zit een rubberen kapje bij en dan werkt de stofafzuiging redelijk tot goed. Echter bij veel bewerkingen kan dat kapje er niet op blijven zitten en dan heb je ook met de Kapex een probleem :(
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Veroordeeld zijn tot stoflongen opmerking vind ik een beetje onzinnig, je kunt immers altijd een neus/mondkapje voorzetten met filters erop. Regelmatig filters schoonmaken en wisselen dan gaat dat prima.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
zuma zei:
Veroordeeld zijn tot stoflongen opmerking vind ik een beetje onzinnig, je kunt immers altijd een neus/mondkapje voorzetten met filters erop. Regelmatig filters schoonmaken en wisselen dan gaat dat prima.
mee eens, bericht aangepast ;)
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
@ Kjelt

Dank voor de toelichting mbt de Kapex,
Dan is dat gelijk minder een reden om te "verlangen" naar een Kapex.

Ga ik eerdaags proberen iets te maken om een minder beroerde afzuiging te krijgen op de Bosch(opvangtrechter aan de achterzijde oid).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.