Afkortzaag aanschaffen

WinstonSmith

Nieuw lid
3 aug 2015
4
0
Ik heb al enige berichten gelezen die hier in het verleden gepost zijn over dit onderwerp. Toch met het huidige actuele aanbod zou ik graag gebruik maken van jullie adviezen. Ik wil een afkortzaag kopen die verplaatsbaar is om te werken op lokatie maken van balkenlagen, verstek zagen van plinten etc. Daarnaast start ik in september met een cursus meubelmaker en wil eindelijk gaan investeren in een eigenwerkplaats om hobbymatig meubels te vervaardigen uit diverse houtsoorten van vuren tm eiken. Ik wil nu een afkortzaag kopen en heb mijn keuze laten vallen op 3 machines: Makita LS1216LB, de Bosch GCM 12 GDL Professional en de hier alom geprezen Festool Kapex. Want dit vraag ik me af waarom kiest bijna iedereen voor de kapex is deze kwalitatief echt zoveel beter als de rest. Zijn er hier op t forum mensen die ervaring met bovenstaande machines hebben. Naast preciezie zoek ik ook een machine die hufterproof is en een lange levensverwachting heeft. Is er iemand hier die mij kan helpen deze moelijk keuze te vergemakkelijken. Alle gebruikerservaringen en tips zijn welkom!

Bvd Winston
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Winston,

Ik ben zelf ook een nieuweling in het houtbewerkingswereldje, en ben vorig jaar begonnen met het eerste jaar schrijnwerkerij in avondonderwijs. Dus we zitten (zaten) een beetje in dezelfde situatie.

Ik heb zelf (nog?) geen afkortzaag, maar heb hier en elders al veel goeds gelezen over de Ryobi EMS254L: http://www.youtube.com/watch?v=UleVypVFcm8
Die is verkrijgbaar voor een €299, een pak onder de machines die jij voorstelt. Moest ik me er ooit een aanschaffen staat die vanboven op de lijst.

Ik vind een afkortzaag nogal beperkt. Bij snedes van 100x300mm stopt het meestal wel. Daarom is mijn eerste aankoop een invalzaag met geleiders geworden. Ik ben uiteindelijk voor de Festool TS55REBQ gegaan, maar er zijn ook goedkopere alternatieven van Makita, Bosch, ... (of duurdere, van Mafell). Hiermee kan je alles wat een afkortzaag kan, en nog veel meer. Toegegeven, voor puur afkortwerk uiteraard niet zo vlot als met een afkortzaag, maar je kan met alles uit de voeten. Ik heb al mijn plinten hier op verstek gezaagd met de TS55 + MFT3 zaagtafel, en dat ging zeer vlot en met een 'perfect' resultaat. Die zaagtafel is geen must, een paar schragen of een plaat isolatiemateriaal kunnen ook, maar een aanslag en geleider die haaks staan werkt zeer leuk.
De MFT3 is duur, en in eerste instantie was ik er een beetje in teleurgesteld. Ik ging er van uit dat die vanuit de verpakking 'haaks' ging zijn, dat is natuurlijk niet zo, maar je kan hem wel helemaal haaks instellen (met een goeie, grote, winkelhaak). Nu ik er meer en meer mee werk ben ik echt blij dat ik hem heb.

De TS55 + MFT3 kost ongeveer €1.150 (incl 2 geleiderails etc.), dat is iets meer dan de Makita en Bosch, en minder dan de Kapex (en dan heb je nog geen onderstel voor je afkortzaag).
Mij lijkt dat de betere optie als 1ste zaagmachine.
 

WinstonSmith

Nieuw lid
3 aug 2015
4
0
Bedankt voor de reactie. De invalzaag staat inderdaad ook hoog op mijn prioriteiten lijstje. Het is inderdaad helaas zo dat ik maar 1 machine per keer kan aanschaffen. Dus misschien is het inderdaad wijsheid deze voor de afkortzaag aan te schaffen. De Ryobi ziet er goed uit zeker een machine om eens van dichtbij te gaan bekijken. Dat neemt niet weg dat ik zeker nog nieuwsgierig ben naar gebruikerservaringen van andere houtbewerker hier op t forum ;)
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik heb ook lang gezocht naar een geschikte afkortzaag, vooral naar een grote afkortcapaciteit voor constructiebalken en zware palen (tuinhout). Op een gegeven moment realiseerde ik mij dat het zeer onhandig is om zwaar hout op de zaag te leggen, dit hout zaag ik nu met een zware cirkelzaag ( Hitachi 9cm) langs een winkelhaak met aanslag uit de losse hand dit gaat perfect! Vorig weekend op deze manier nog 15cm dikke douglas palen van 2 kanten ingezaagd, even het schuurtolletje er over en perfecte zaagsnede. Als afkortzaag heb ik uiteindelijk gekozen voor een DeWalt DW770 met verrijdbaar onderstel met ondersteuning voor het hout links en rechts. De DeWalt is zuiver en neemt geen ruimte achter de zaag in voor de telescoopgeleiders want die zijn ingebouwd dat vindt ik belangrijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.