Indien je afkortzagen, paneel zagen (Festool Kapex) met een Maffel Erika vergelijkt, heb je het over totaal verschillende apparaten. Een Erika is een zaagtafel van het trekzaag principe en geen afkortzaag, maar je kunt er wel mee afkorten. De Erika is veel universeler als cirkelzaag, maar een Kapex is bedoeld voor het makkelijk , nauwkeurig en snel afkorten van balken, plinten en panelen tot ca 30cm breed. Voor laminaat, plafonds, balken etc is de Kapex praktischer. Ik betwijfel sterk of een Erika 60 nauwkeuriger onder een hoek zaagt dan een Kapex. Dergelijke hulpstukken (Erika) hebben vaak speling. Ben niet bekend met het Maffel programma, maar een Erika kan je zo duur maken als je zelf wil.
Ik was daarstraks bij Gereedschapcentrum in Tilburg en van de vele afkortzagen die daar staan, was de Kapex duidelijk het stevigst en speling vrij.
Ik heb mijn Kapex 120 gebruikt om 2 dakconstructies te maken met boeidelen e.d. en deze zaagt nog steeds perfect haaks in alle richtingen. Er zit geen speling in de lagers van het zaagblad of geleidingen en de reproduceerbaarheid van hoeken is ook goed.
Indien je zou overwegen om een afkortzaag en een zaagtafel te nemen, zou ik wel naar een Erika kijken (bij Baptist staan er meerdere), al kan een invalzaag met lineaal praktischer zijn qua ruimte.