afkorten met 45 graden

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
373
52
dank weer voor de nieuwe reacties en tips!

@Paul90 leuk filmpje! Ik zie dat je nog wel wat ervaring moet hebben om zo mooi te zagen.

@HarisWoodshop dank voor het filpmpje, dit ziet er heel handig uit, je moet dus eenmalig zo'n blok met perfecte 45 graden hoek zien te bemachtigen, waarna je steeds opnieuw nieuwe stukken hout perfect onder deze hoek af kunt steken. Tot nu toe deed ik dat op het oog, wat toch nooit een perfect strak eindresultaat geeft in mijn geval. (maar wordt wel steeds beter)
Ik begrijp ook, dat jouw hulpstuk in mijn geval van 6x10 cm kopse maat balken handiger werkt dan een shootingboard, omdat in dit geval de balken te groot / zwaar en hoog zijn.

@Handtools only ik ben inmiddels wel zo ver, dat ik de door jou omschreven methode beter leer toepassen en dit geeft nu in meer dan 50% van de gevallen al een behoorlijk net resultaat: bij 45 graden afkorten zaag ik eerst op bovenkant van het hout, ongeveer 1 mm diep, daarna pak ik de zijwand aan voorzijde, dan zaag ik heel stijl naar beneden, dan pak ik zijkant aan achterzijde, ook weer stijl naar beneden, en dan ga ik weer van bovenaf, wat dan makkelijker gaat omdat je beide zijkanten al ingezaagd hebt. Dit vereist nog steeds wel oefening en handigheid, maar ik merk dat het steeds iets beter gaat.

Samengevat denk ik dus, dat je met wat hulpstukken, bijv. zoals @HarisWoodshop gebruikt, vlot en netjes kunt werken. Maar is het zo, dat een zeer ervargen houtbewerker in 1 keer, zonder schaven, een 45 graden afkorting zaagt, direct perfect? Of wordt er altijd nog - al dan niet minimaal - met beitel / schaaf - afgestoken? (al dan niet met shooting board, of met zo'n handig hulpstuk als @HarisWoodshop gebruikt)

• Leuk
Waarderingen: HarisWoodshop

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
94
72
Den Haag
... je moet dus eenmalig zo'n blok met perfecte 45 graden hoek zien te bemachtigen, waarna je steeds opnieuw nieuwe stukken hout perfect onder deze hoek af kunt steken. Tot nu toe deed ik dat op het oog, wat toch nooit een perfect strak eindresultaat geeft in mijn geval. (maar wordt wel steeds beter)
Ik begrijp ook, dat jouw hulpstuk in mijn geval van 6x10 cm kopse maat balken handiger werkt dan een shootingboard, omdat in dit geval de balken te groot / zwaar en hoog zijn....
@hans81 Zou dit wat voor jou zijn? Het is een heus Eiken verstekblok dat een aardige maat kan hebben.

Aan de onderkant zit een soort haak die (vermoed ik) in een bankschroef kan worden geklemd.
Ik doe er niets mee, doneer een leuk bedrag(je) aan dit Forum en hij is voor jou.

20250514_140207.jpg

20250514_140213.jpg
20250514_140344.jpg

20250514_140446.jpgAntiek houten verstek gereedschap.png

Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
578
264
Maar is het zo, dat een zeer ervargen houtbewerker in 1 keer, zonder schaven, een 45 graden afkorting zaagt, direct perfect?
Hangt ervan af. Ik denk dat het voor fijn meubelwerk of kistjes niet mogelijk is. Daar zijn de toleranties zo klein dat de zaagsnede al te ruw is. Voor grof timmerwerk, met grotere toleranties, kan een goede timmerman dat vast en dan is het binnen die toleranties "perfect".

• Leuk
Waarderingen: HarisWoodshop

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
959
1.104
de buurt van den bosch

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.372
520
Misschien moet je eens proberen het hout diagonaal neer te leggen en dan gewoon recht te zagen
dan is je houding anders dan dat je schuin zaagt

rik

Post veel
8 nov 2010
835
166
recht achter je werk gaan staan kan nog specifieker.
Zorg dat de pols elleboog en schouder van de hand waarmee je zaagt in hetzelfde vlak bewegen tijdens het zagen.
Je zou dit kunnen testen door een proef zaagsnede te maken terwijl je schouder elleboog en pols zijdelings aan een muur raken.
Wanneer je tijdens de zaagbeweging merkt dat een van de punten van de muur af beweegt of harder tegen de muur aan beweegt weet je dat je in een bocht zaagt ipv recht.
Op deze manier verleg je de focus op de techniek ipv het resultaat.
Succes met oefenen!

(Voor alle mensen die graag snooker, biljard of pool spelen, deze techniek werkt ook perfect bij deze activiteiten)

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.