Afhangen poortdeur met kruishengen

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Beste lezers,

Graag krijg ik wat advies. Onze poortdeur hangt door, omdat de montageplaten van de kruishengen helemaal kromgebogen zijn door jarenlang gebruik en zoonlief die liever over de poort heen klimt dan de poort open te doen.

Ik heb nu nieuwe 'zware' kruishengen gekocht, met een grotere montageplaat. Vandaag keek ik even naar de montage, en viel me op dat er in het scharnier van de kruisheng behoorlijk wat speling zit. Daardoor 'hangt' ie uitzichzelf wat schuin naar benenden. Hier heb ik het wat aangedikt weergegevenFoto - Google Foto's - Opera 2020-05-14 20.35.08.png

Ik vind het geen gezicht, maar het zal wel normaal wezen. Waarschijnlijk komt het wel goed omdat uiteindelijk de bovenste heng 'doorhangt' naar de deurkant terwijl de onderste heng 'steunt' op de scharnierkant.

Beetje 'domme' vraag, maar wat is de gebruikelijke volgorde van monteren hiervoor? Ik kan me alleen scenario's bedenken waarbij het uiteindelijk toch niet lekker klopt...

Alvast bedankt!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Poort om de gewenste positie vast zetten mbv wiggen.
Duimen monteren.
Bovenste geheng trekkend en waterpas vastzetten mbv een spijker.
Onderste geheng drukkend en waterpas vastzetten mbv een spijker.
Gaten boren en slotbouten erin.
Spijkers eruit en de laatste 2 gaten boren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en jpandriesse

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hartelijk dank!!

De truc met de spijker is wat ik zelf niet kon bedenken.

Als ik eerst de poort vastzet kan ik niet meer bij de kant van de paal waar de duimen op moeten, zie schets beneden.
Ik zal wel eerst de duimen (heet dat ook zo bij kruishengen? Wat ik heb lijkt sterk op wat hieronder staat) moeten monteren.

1589487877573.png
1589488388399.png
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Je moet er wel rekening mee houden dat de vervorming van de platen geen op zichzelf staand probleem is, maar een gevolg van vervorming van de deur. Zit er wel een schoor in om de deur goed haaks te houden?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik zou wel willen, maar daar zit de schutting al vast. Had ik niet op het overzichtje getekend.

Ik snap wel dat in het vlak van de deur steviger is, dat is denk ik ook de reden dat de huidige scharnieren zo vervormd zijn. Ik heb ook een maat grotere 'duim' gekocht dan er nu in zit.
 
Laatst bewerkt:

Eddy Wennekes

Nieuw lid
22 okt 2017
23
2
Herpen N-Br
Hoi Nerf, ik zou dan toch overwegen om dat schuttingdeel er even uit te pakken en de kruisgehengen “vlak” te monteren. De sterkte die je dan hebt is niet te vergelijken met een wat dikker geheng.
Klus ze.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
het belangrijkste is dat je slotbouten gebruikt in de vierkante gaten en geen schroeven zoals nu het geval is
 

WouterDK

Nieuw lid
15 feb 2022
3
0
Gavere
Poort om de gewenste positie vast zetten mbv wiggen.
Duimen monteren.
Bovenste geheng trekkend en waterpas vastzetten mbv een spijker.
Onderste geheng drukkend en waterpas vastzetten mbv een spijker.
Gaten boren en slotbouten erin.
Spijkers eruit en de laatste 2 gaten boren.
Wat bedoeld u met trekkend en duwend? 🥴😇
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Er zit altijd een speling op de duim t.o.v de heng. Als je ze precies in lijn zet, gaat de deur licht hangen. Als je de bovenste iets "trekt" (naar buiten toe) en de onderste "duwt" ( naar binnen richting de deur) dan hangt de deur daarna goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en WouterDK

WouterDK

Nieuw lid
15 feb 2022
3
0
Gavere
Er zit altijd een speling op de duim t.o.v de heng. Als je ze precies in lijn zet, gaat de deur licht hangen. Als je de bovenste iets "trekt" (naar buiten toe) en de onderste "duwt" ( naar binnen richting de deur) dan hangt de deur daarna goed.
Owja, ja inderdaad altijd wat speling op die dingen. Bedankt voor dit verder te verduidelijken, goede tip!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Nog beter is om verstelbare scharnieren te gebruiken. Dan is het ook naar de tijd weer goed gangbaar te krijgen als de deur iets is verzakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.