Afgeplatte kanten frezen

Dmtrlmr

Nieuw lid
26 nov 2023
3
0
Antwerpen
Hellow! Nieuw hier - maar al leuke ideeën gespot! Ik werk momenteel aan het ontwerp van een tafel waarbij ik de zijkanten graag had afgewerkt zoals op de foto. Bovenaan gewoon de hoek wat zacht maken, een stukje verticaal en dan heel brede afschuining. Zeker dat laatste lijkt me niet met een frees te kunnen, maar hoe dan wel?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
 

Bijlagen

  • IMG_4744.jpeg
    IMG_4744.jpeg
    111 KB · Weergaven: 108

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dat zijn flinke units van frezen, ook bijzonder prijzig. Mijn aanpak zou een combinatie zijn van powertools (wellicht zoiets: Amazon.co.uk : wood carving disc) in combinatie met een schaaf. Maar dat is omdat ik niet de ruimte heb voor een extra frees(tafel), gezien de mijne dit formaat frees niet kunnen ondersteunen.

Afhankelijk van het formaat van de tafel en de vorm zou je nog kunnen overwegen om de tafelzaag te gebruiken voor de lange zijdes. Zeker als het rechthoekig is en de tafel wellicht nog niet in 1 geheel is gelijmd. Indien ovaal dan wens ik je veel success met dit project ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dmtrlmr

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ik heb dit laatst gedaan... Je kan een malletje maken waardoor je met een gewone bovenfrees reepje voor reepje, haaks op de tafel, weg kunt frezen. Ben je wel even zoet mee... Mocht je geïnteresseerd zijn, dan post ik morgen wel een foto van de mal.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Volgens mij heeft iemand recent dit gedaan en gepost op dit forum. Weet alleen niet meer wie…
Dat was ik. Zo'n afschuining heet een verjonging. Er zijn zat van manieren om het te maken, en het hangt ook van je machinepark en -kunde af. Ik heb het gemaakt door het gros weg te halen met een elektrische schaaf, die ik steeds minder diep zette, naarmate ik bij de afgetekende lijnen kwam. Ik heb de rest met de bandschuurmachine vlak gemaakt.


Maar het kan uiteraard op zoals op de manier in deze post, of zoals @Athanor het maakt in deze post
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dmtrlmr

Dmtrlmr

Nieuw lid
26 nov 2023
3
0
Antwerpen
Ik heb dit laatst gedaan... Je kan een malletje maken waardoor je met een gewone bovenfrees reepje voor reepje, haaks op de tafel, weg kunt frezen. Ben je wel even zoet mee... Mocht je geïnteresseerd zijn, dan post ik morgen wel een foto van de mal.
Hi - bedankt! Mocht het niet teveel moeite zijn ben ik wel benieuwd naar die foto
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ik heb zoiets laatst gemaakt bij mijn koffiebar, al waren dat alleen rechte kanten. Eerst lijnen afgetekend, daarna ook eerst met de elektrische handschaaf, daarna de gewone handschaaf, en daarna gladschuren. Een gewone handschaaf geeft al een heel mooi oppervlak als je het goed doet, maar ik heb nog niet de kunde om recht vanaf de schaaf met strijklicht geen kleine randjes achter te laten. Scheelt wel veel schuren ten opzichte van de bandschuur, en ik schaaf veel liever dan ik schuur.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Bij deze de mal, met een reststuk van het blad zodat je ziet hoe de toepassing is. Ik had het blad dus op de vloer liggen, op reststukken 18 mm multiplex. De mal zet je tegen het blad aan en met een bovenfrees met kopieerring kan je dan lekker los... uiteindelijk heb ik de boel nog afgewerkt met de handschaaf en de schuurmachine. Het helemaal met een handschaaf doen gaat ook lukken, maar dat gaat aardig wat ellenbogenstoom kosten. Ik houd echt van schaven, maar dit zag ik even niet zitten. Het frezen is ook een prima klus trouwens. Succes!
IMG20231128080253.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.