Afgelakte stompe binnendeuren afhangen in oude kozijnen

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Sinds kort ben ik trotse bezitter van een nieuw (oud) huis. Opknappen her en der is noodzakelijk, en, zoals het een echte doe-het-zelver betaamt neem ik daar ook een deel van voor mijn rekening. Onder andere wil ik de binnendeuren (klemmend/scheef afgehangen/gedateerd/scharnieren te diep ingefreesd) een update geven.
Ik was benieuwd naar ervaringen met het volgende:
Ik heb een aantal deuren besteld (Svedex). Deze komen compleet afgelakt en met het binnenwerk van de (loop)sloten gemonteerd binnen.
Door de bocht genomen betekent dat, scharnieren plaatsen, ophangen en afmonteren. Echter er rest mij een uitdaging. En dat is dat de huidige kozijnen een fractie smaller zijn dan de deuren (geen ramp) maar ook niet allemaal haaks zijn.
ik zal dus aan de deuren moeten gaan schaven. Hier heb ik op zich niet zo veel moeite mee, maar als ik het kan voorkomen doe ik het graag.
Toen bedacht ik mij het volgende:
Kan ik niet gewoon de kozijnen haaks frezen. Dat scheelt mij een hoop werk, want die moeten toch nog opnieuw in de lak gezet worden. Ik hoef dan minder aan de deuren zelf te sleutelen, en daarnaast is het een plezierige wetenschap dat de deuren haaks zijn afgehangen.

Ter info. de meeste kozijnen zijn netjes 780 of 830mm breed, en met een verschil tussen onder/boven van 0-3mm. 2 kozijnen hebben een verschil van 5 a 6 mm tussen de onder/bovenzijde.

Vraag in het kort: Kozijnen haaks frezen; goed, of slecht idee?

Ik ben benieuwd :)
Levertijd is door omstandigheden ongeveer 10 weken, dus ik heb alle tijd
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
om oppervlakken te vlakken die te groot zijn om door de vandikte te steken, plaatst men links en rechts van het werkstuk 2 parallelle latten uit hout of ander materiaal
daar bovenop komt een slede dwars op de latten
de slede verschuift men in de lengterichting van de latten
in die slede beweegt men een bovenfrees horizontaal tussen de latten

je kan ditzelfde principe op de kozijnen toepassen
het enige wezenlijke verschil is dat je werkstuk vertikaal ligt
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
*staat. Alleen in de hoeken loop je wel vast. Onderaan helemaal, omdat dan je bovenfrees in de weg zit. De deur aanpassen lijkt me makkelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Het is een ambitieus plan om de kozijnen aan te passen
Zelf zou ik eerder niet afgelakte deuren hebben genomen in dit geval en na het hangen ze naar een spuiter hebben gebracht
Maar de kozijnen aanpassen is niet onmogelijk maar wel erg tijd rovend
En het lijkt mij dat je die tijd dan weer beter kunt steken in andere klusjes in huis
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
als er geen moeilijk-na-te-bootsen profiel op de kozijnen zit, dan zou ik die in hun geheel vervangen
meestal is de kast gewoon een rechte lat met een slaglat
tegelijk nieuwe scharnieren er op, afstandsschroeven + stabiliseren met pu-schuim
zo kan je alles netjes op mekaar laten passen + ben je zeker van een stevig geheel
met een beetje geluk zijn de lijsten te recupereren
en als ergens een profiel zit, dan is het meestal op de lijsten
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
om oppervlakken te vlakken die te groot zijn om door de vandikte te steken, plaatst men links en rechts van het werkstuk 2 parallelle latten uit hout of ander materiaal
daar bovenop komt een slede dwars op de latten
de slede verschuift men in de lengterichting van de latten
in die slede beweegt men een bovenfrees horizontaal tussen de latten

je kan ditzelfde principe op de kozijnen toepasse
het enige wezenlijke verschil is dat je werkstuk vertikaal ligt
Inderdaad, zo had ik hem ook bedacht, zoals Superkees wel aangeeft, kom je niet overal met de Frees. Dat geeft wat extra handwerk in de hoekjes, maar volgens mij wel te doen. Ik Ga d'r eens over nadenken.
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Hey hallo
Het is een ambitieus plan om de kozijnen aan te passen
Zelf zou ik eerder niet afgelakte deuren hebben genomen in dit geval en na het hangen ze naar een spuiter hebben gebracht
Maar de kozijnen aanpassen is niet onmogelijk maar wel erg tijd rovend
En het lijkt mij dat je die tijd dan weer beter kunt steken in andere klusjes in huis
Dat had inderdaad ook een goede optie geweest hoor. maar tja, bestelling is al gedaan, en ik moet kiezen tussen deuren bijschaven, of de kozijnen. Ik vrees dat het een combi van beiden wordt. Ach, er zijn maar twee kozijnen die "echt" niet haaks zijn. De anderen zullen wel gaan.
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
als er geen moeilijk-na-te-bootsen profiel op de kozijnen zit, dan zou ik die in hun geheel vervangen
meestal is de kast gewoon een rechte lat met een slaglat
tegelijk nieuwe scharnieren er op, afstandsschroeven + stabiliseren met pu-schuim
zo kan je alles netjes op mekaar laten passen + ben je zeker van een stevig geheel
met een beetje geluk zijn de lijsten te recupereren
en als ergens een profiel zit, dan is het meestal op de lijsten
Dat is inderdaad ook nog een optie. Zit alleen met het feit dat de muren er omheen net gestuct zijn. Foutje zeg maar in de logistieke planning ;) Nouja, misschien is het alsnog het overwegen waard.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Komen die deuren arm geschaafd van de fabriek? Moest je de draairichting opgeven?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zijn de kozijnen waterpas? Vooral de scharnierkant moet dat zijn, omdat anders de deuren vanzelf open of dicht gaan. Dat kan een extra reden zijn om het kozijn aan te pakken.

Op zich verder een prima idee, eigenlijk beter dan de deur passend maken, maar wel veel meer werk, en kans op een lelijk resultaat als het niet nietjes gebeurd.
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
En dan ga je frezen en kom je de afgeslepen knieren tegen en spijkers en afgebroken schroeven.
Dat is inderdaad wel een goede waar ik nog niet aan gedacht had. Nu gaat het wel om milimeterwerk. Als blijkt dat ik inderdaad een halve cm ergens weg moet gaan frezen dan gaat het verhaal niet door.
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Zijn de kozijnen waterpas? Vooral de scharnierkant moet dat zijn, omdat anders de deuren vanzelf open of dicht gaan. Dat kan een extra reden zijn om het kozijn aan te pakken.

Op zich verder een prima idee, eigenlijk beter dan de deur passend maken, maar wel veel meer werk, en kans op een lelijk resultaat als het niet nietjes gebeurd.
Ze zijn allemaal behoorlijk waterpas. Zo waterpas zelfs dat je je afvraagt waar die verschillen tussen onder/boven vandaan komen. Maargoed, m'n waterpas is maar 75cm lang, dus dat is natuurlijk niet een heel goede indicatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.