Afgeknotte tafelpoot (kegel) maken

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemiddag allen !

Ik ben al even aan het speuren gegaan op het web, en daar is wel iets te vinden over het berekenen en maken van een afgeknotte kegel.
Maar ... daar wordt steeds gewerkt met dun materiaal (papier, plaatstaal etc.).

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een site, een formule of ... ... die mij laat zien hoe ik een afgeknotte, kegelvormige tafelpoot kan maken van bijv. 18 mm of 22 dik plaatmateriaal. Denk dan ook aan de hoek die tussen de lange zijden van mijn 6, 12 of 24 'taart-punten' moet komen.

Wie weet een mooie tool, website of ... ... ( ??? ) te vinden waarmee ik dat kan berekenen en eventueel maken.
Ben heel benieuwd !

Foto dienst als voorbeeld
 

Bijlagen

  • Konisch.png
    Konisch.png
    809 KB · Weergaven: 37

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Probeer dit werkblad eens. Geen garantie dus probeer eerst even met een restje MDF of zo.
Het is een bewerking van een werkblad dat eerder op dit forum is besproken voor gesegmenteerd draaiwerk.
Ik heb het uitgebreid met een berekening van de resterende wanddikte bij rond draaien.
Screenshot_20230707-175225_Excel.jpg
 
  • Geweldig
Waarderingen: Bosquet

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Zoek even op “standhoek berekenen”
Het feit dat de segmenten onder een hoek staan is nog niet zo lastig. Maar omdat het (de poot als geheel) ook weer onder een hoek staat wordt het wel lastig rekenen.

Het begint bij een uitslag maken van een cirkel en dan de hoeken van de afzonderlijke segmenten bepalen. Gewoon tekenwerk en een gradenboog of zweihaak gebruiken.
Maar dan de standhoek berekenen en vervolgens de juiste graden daaruit bepalen vergt wat rekenwerk en kennis
Geen heel makkelijk klusje kan ik je vertellen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Geen berekeningen, maar misschien heb je hier wat aan. Ziet er niet erg ingewikkeld uit, alleen een mal om de segmenten schuin te zagen.
Je zou een proef kunnen doen met 4 segmenten, de hoeken dan 45 graden zagen. En dan eens kijken of dat inderdaad werkt.

In het Engels blijkt het een 'stave calculator' te heten:

En hier hoe je e.e.a berekent:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Er is eens een vergelijkbare vraag gesteld in een topic over een zelfbouw cycloon. En daarin zat volgens mij ook iets van een rekentool.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Bedankt voor alle reacties ! Ik zal zo als eerste eens even kijken naar het excel-werkblad.
Uiteraard ga ik even testen voordat we met duurdere materialen gaan werken ...

Ik laat even weten zodra ik tijd heb gevonden om een test-exemplaar te maken !
 

JimLahey

Nieuw lid
12 feb 2024
1
0
Limburg
Ik zou juist graag een soortgelijke poot met plaatmateriaal maken om vervolgens te behandelen met beton cire. Kun je me in een richting wijzen waar ik meer kan vinden over hoe je dit maakt? Ik kom zelf steeds weer op dit topic als ik zoek. Ook op Engelse termen nog geen succes gehad. Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.