afgebroken schroeven verwijderen uit eikenhouten deur

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
hoi allemaal,

een familielid heeft een eikenhouten deur voor mij gemaakt, maar het gietijzeren deurbeslag ging in de winter roesten: de rozet is met 4 schroefjes in de deur bevestigd, en ik zag hier oranje strepen uit lopen tijdens de erg vochtige winter. Ik dacht: die ga ik voor 4 betere exemplaren vervangen. Toen ik ze er uit wilde draaien, braken ze allemaal af. Ik gebruikte niet eens veel kracht, het leken mij erg zwakke schroefjes...

Inmiddels heb ik de deurklink die ook roestte opnieuw gelakt. Maar er zitten nu 3 schroeven in de deur waarvan de kop afgebroken is. Nogal onhandig en balen... Ik vraag mij nu af: hebben jullie een idee, hoe je die er evt. nog uit kunt halen? Ik heb al even een staalboor op zo'n gebroken schoef gezet, maar die loopt er snel af.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Ik gebruik een holstift. Die slijp ik als een linkse boor. Dan gebruik je de afgebroken schroef als geleider. Daarna een houten plug of een toggler er in.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.323
3.453
Gaanderen
Ijzer en eikenhout zijn geen vrienden. Ik gebruik bij eiken altijd messing of rvs. Voorboren. En niet met een accuslagschroefmachine deze schroeven aandraaien. Ik wil niet zeggen dat het normaal is dat ze afbreken maar verbazen doet het me niet.
Verder is de hierboven beschreven manier een mogelijkheid. Wel denk ik dat vele nooit een linkse boor gezien hebben en niet weten wat die kan. Ook denk ik dat het slijpen van een holpijpje uitleg verdient. Ik zou niet zo weten hoe ik die links zou moeten slijpen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Je hoeft hem niet perse links te slijpen, maar het voordeel van links borend is, dat je niet de hele afgebroken schroef er uit hoeft te boren. Meestal zal het afgebroken stuk schroef er uit draaien als je tot de helft van de afgebroken lengte komt. Holstift even vlak slijpen op de kop. Er zit meestal een klein zoek randje aan. Als je nu langs je holstift kijkt, met de opening naar boven, dan wil je dat de rechtse kant het hoogste wordt. Dus vanaf die kant slijp je de rand een beetje weg. Hoeft maar een klein beetje te zijn, anders krijg je hem niet gestart. Als de afgebroken schroef niet boven de oppervlakte uit komt, zal je een plaatje mdf of multiplex over het gat moeten klemmen, met een gat er in van de dikte van je holstift. Dus meestal 6 of 8mm. Zodra de holstift centreert om de afgebroken schroef, haal je het plaatje weg. De holstift zal nu bij het boren de schroef volgen. Als de holstift niet meer goed boort, houdt je hem weer even tegen de slijpsteen.

• Leuk
Waarderingen: Hed

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Volgens mij heb je deze rechts borend geslepen, maar verder inderdaad wat ik probeerde te omschrijven.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.412
525
Etten-Leur
Ik vind het een prachtige oplossing met die holstift, veel beter dan de proppenboor waar ik eerst aan dacht. In Jan 2020 heeft @chevy66 vrinwel dezelfde reactie gegeven op een identieke vraag.

• Leuk
Waarderingen: rinus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Aan mijn werkwijze is dan ook niets veranderd. En ik heb het ook maar van iemand afgekeken.

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
233
22
66
Drachten - Buitenpost.
Maakte mij niet zoveel uit hoe hij geslepen is, als hij zijn werk maar doet.
Met een proppenboor krijg je gelijk van die grote gaten en dat vond ik niet gunstig.
Ik heb dit idee ook van een ander forum gepikt.
Als de schroef eruit is sla ik er een stuk hout met lijm in en klaar is het.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Een holstift is een spanstift, maar niet elke spanstift is een holstift. Je hebt ook spanstiften die massief zijn met een groef in de zijkant, de kerfstift. Of gemaakt van een opgerold stuk verenstaal. In het engels heb je een rollpin, of spring pin, slotted of coiled. En al die termen worden in de prakyijk, door elkaar gebruikt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.