Adviesvraag omtrent werkbank

Dimitry

Nieuw lid
1 jan 2022
13
2
Ieper, België
Iets meer dan 2 jaar terug maakte ik een “Paulk Workbench”. Had dit compleet nagemaakt van de plannen.
Dus inclusief de schragen om de werkbox op te zetten. Zie foto:

IMG_5937.jpeg


Om nu iets meer opslagruimte te creëren wil ik een ander onderstel maken, zodat ik deze kan voorzien langs deze ene kant van lades en de andere kant dan een groot vak om bijvoorbeeld systainers in te zetten.
Nu het dilemma :)

Als ik de hoogte van schragen maak dan is het onderstel relatief klein(zie foto hieronder van een eerste aanzet). De tussenmaat tussen de 2 liggers is ongeveer 40 cm hoog. Wat aan de kleine kant is, want bv de systainer van de domino is al 43 cm hoog.
Moest ik dit nu hoger maken en dan enkel de multiplex plaat met dogholes hierop rechtstreeks verbinden zal dit dan nog stevig genoeg zijn?

IMG_8900.jpeg
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Als je de plaat met gaten zo overzet ben je het effect van de doos kwijt. (Torsionbox) en is er dus kans dat de plaat niet vlak blijft. Of dat heel belangrijk is voor je kun je alleen zelf inschatten. met Schappen voor systainer, houd rekening met de draagbeugel. Ik heb zelf de fout gemaakt en mijn schappen te krap gemaakt. Moet je alsnog met 2 handen de systainer pakken, te weinig ruimte boven de systainer. Dit gaat irriteren kan ik je vertellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en Dimitry

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Een paulk heeft als voordeel dat je een lichte, stijve, makkelijk te transporteren en op te bergen werkbank hebt.
1 licht hoeft niet meer, want het wordt een vaste werkbank
2 makkelijk te transporteren hoeft ook niet meer
3 opbergen is ook niet meer nodig
Een stijve constructie is natuurlijk wel fijn, maar dat kan je in je huidige ontwerp ook voor elkaar krijgen door ribben toe te voegen. Bovendien is je blad niet van mdf maar van multiplex wat al stijver is.
Dus je werkbank maken zoals je wilt, met je mft blad er bovenop. Later kan je alsnog ribben aanbrengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dimitry

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Als je de plaat met gaten zo overzet ben je het effect van de doos kwijt. (Torsionbox) en is er dus kans dat de plaat niet vlak blijft. Of dat heel belangrijk is voor je kun je alleen zelf inschatten. met Schappen voor systainer, houd rekening met de draagbeugel. Ik heb zelf de fout gemaakt en mijn schappen te krap gemaakt. Moet je alsnog met 2 handen de systainer pakken, te weinig ruimte boven de systainer. Dit gaat irriteren kan ik je vertellen.
Dat met de maten van de oude systainers kan ik beamen. Ik heb de "fout" bewust gemaakt dan konden er meer systainers in de stelling. (ben nog flexibel door 32mm rijboringen) Bij de nieuwe systainers heb je geen last meer. Het handvat zit aan de voorkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dimitry

Dimitry

Nieuw lid
1 jan 2022
13
2
Ieper, België
Een stijve constructie is natuurlijk wel fijn, maar dat kan je in je huidige ontwerp ook voor elkaar krijgen door ribben toe te voegen. Bovendien is je blad niet van mdf maar van multiplex wat al stijver is.
Dus je werkbank maken zoals je wilt, met je mft blad er bovenop. Later kan je alsnog ribben aanbrengen.
Hoeveel ribben zou je aanbrengen? Lengte mft-blad is 180 cm.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
In de paulk heb je er twee, dat lijkt me voldoende.

En wat anders: misschien je werkblad wat laten oversteken zodat je er een lijmklem op kwijt kan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dimitry

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.