Advies zelf maken nieuwe massieve traptreden voor een spiltrap

dennisvanhout

Nieuw lid
12 sep 2022
6
0
Brabant
Hallo allemaal,

Ik ben voornemens de treden van mijn spiltrap te vervangen en de nieuwe treden tot aan de muur te laten lopen en bevestigen (voor extra ondersteuning en tegen inveren). De huidige situatie is als volgt:

trap1.jpg

Treden lopen niet tot aan de muur, omdat hier in het verleden een smeedijzeren leuning op stond:
trap2.jpg


De stalen steunen wil ik verzinken in het hout met behulp van een bovenfrees, voor een mooiere afwerking. Uiteraard komt hier vandaan weer de meeste draagkracht voor de treden.
trap3.jpg

Huidige dikte van de treden is 40mm:
trap4.jpg

Nu wil ik treden maken van amerikaans notenhouten planken (52x80 fijnbezaagd of iets van die orde. Ik beschik over een schaaf en vandiktebank). Deze wil ik verlijmen, en uit iedere set verlijmde balken 2 treden halen zoals op deze afbeelding weergegeven:

uitzaag treden.jpg

De treden zullen strak tegen de muur bevestigd worden. Om dit te kunnen realiseren zal ik aan de kant van de paal enkele cm vrij houden (om bevestiging en werking toe te staan)

Voor bevestiging aan de muur, wil ik graag blind gemonteerde stalen hoekprofielen gebruiken (30x30x2). Deze wil ik met slobgaten verstelbaar maken om ze goed op de juiste hoogte te krijgen en bevestigen met M8 bouten.

hoekprofiel.jpg

Ik wil de treden op de kopse kant infrezen om het profiel en de bouten weg te laten vallen. Ik zal in de breedte iets overfrezen om voldoende ruimte voor het profiel te laten zonder een exacte haakse hoek uit te hoeven beitelen):
trede-frezen.jpg

Afwerking met olie, of lak nog nader te bepalen.

- Zijn verlijmde planken sterk genoeg voor het dragen van het gewicht? Welke lijm adviseren jullie voor deze toepassing? In de lengte zullen de planken uit 1 geheel bestaan.
- Hoe kan ik de 32mm diepe sleuf van 3mm breed frezen? Zijn er schachtfrezen voor een freestafel of bovenfrees te krijgen waarmee dit lukt (in meerdere bewerkingen)?
- Zijn er betere suggesties om de blinde bevestiging aan de muur te realiseren, waarbij voldoende draagkracht wordt gecreerd?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
m.b.t. de sleuf zou ik eerder denken aan een zaagtafel. Een start/stop positie zodat je verscholen deze groef kan zagen.
Het hoekprofiel dan een ronding geven, net als de ronding van je zaagblad zodat het nog past.
 
  • Leuk
Waarderingen: dennisvanhout

dennisvanhout

Nieuw lid
12 sep 2022
6
0
Brabant
m.b.t. de sleuf zou ik eerder denken aan een zaagtafel. Een start/stop positie zodat je verscholen deze groef kan zagen.
Het hoekprofiel dan een ronding geven, net als de ronding van je zaagblad zodat het nog past.
Goede tip. Kan tot 65mm diep op mijn zaagtafel. Door wat dieper te zagen hoef ik ook minder af van het profiel af te halen eventueel. Aangezien dit de kopse kant betreft en ik de trede op het zaagblad moet laten vallen hiervoor.... Is er een goede manier om dit te doen zonder mijn vingers te verliezen? :) Tekening was een doorsnede. In werkelijkheid is de sleuf aan beide kanten gesloten.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Goede tip. Kan tot 65mm diep op mijn zaagtafel. Door wat dieper te zagen hoef ik ook minder af van het profiel af te halen eventueel. Aangezien dit de kopse kant betreft en ik de trede op het zaagblad moet laten vallen hiervoor.... Is er een goede manier om dit te doen zonder mijn vingers te verliezen? :) Tekening was een doorsnede. In werkelijkheid is de sleuf aan beide kanten gesloten.
Geleide / hulpstuk maken voor de zaagtafel. Vervolgens in laten vallen en het werkstuk doorschuiven tot het volgende aanslagpunt. Moet veilig kunnen.
Als dat niet gaat met de invalzaag op de kopse kant, maar dan heb je ook ondersteuning nodig.
 

dennisvanhout

Nieuw lid
12 sep 2022
6
0
Brabant
is daarvoor een technische reden ?
Blind puur esthetisch. Ondersteuning, omdat ik de trede langer maak zijn de krachten op de huidige ondersteuning groter (kracht*arm), maar de voornaamste reden is dat de treden nu ietwat doorveren, wat ik minder comfortabel vind traplopen dan dat de treden statisch zijn.
 

dennisvanhout

Nieuw lid
12 sep 2022
6
0
Brabant
Geleide / hulpstuk maken voor de zaagtafel. Vervolgens in laten vallen en het werkstuk doorschuiven tot het volgende aanslagpunt. Moet veilig kunnen.
Als dat niet gaat met de invalzaag op de kopse kant, maar dan heb je ook ondersteuning nodig.
De beugels mogen ook wel iets kleiner zijn. Met mijn tafelzaag kan ik het 210mm blad in laten vallen en onderstaande snede krijgen:

kopse-kant inzagen.jpg

Door het profiel 183/141x30mm te maken zou deze mooi in de snede vallen.

Is het verantwoord om het werkstuk stevig op mijn tafel te monteren met het zaagblad helemaal omlaag, en dan het zaagblad gelijdelijk omhoog te draaien? Dan hoef ik het werkstuk niet in te laten vallen.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
De beugels mogen ook wel iets kleiner zijn. Met mijn tafelzaag kan ik het 210mm blad in laten vallen en onderstaande snede krijgen:

Bekijk bijlage 123473

Door het profiel 183/141x30mm te maken zou deze mooi in de snede vallen.

Is het verantwoord om het werkstuk stevig op mijn tafel te monteren met het zaagblad helemaal omlaag, en dan het zaagblad gelijdelijk omhoog te draaien? Dan hoef ik het werkstuk niet in te laten vallen.
Dat kan prima wat je als laatste voorstelt.

Een beugel maken met twee stukken rond is ook helemaal prima.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Mocht je toch diepere frezen willen hebben, ik heb recentelijk frezen gekocht op Amazon met een diepte van ongeveer 6-8 cm (exacte diepte weet ik niet meer.)
 

dennisvanhout

Nieuw lid
12 sep 2022
6
0
Brabant
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik denk dat ik wel helder heb hoe ik het ga doen. Als er nog inzichten zijn mbt mijn vraag over het verlijmen verneem ik het graag!
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik zie dat je al besloten had hoe je het gaat aanpakken, maar ik wil je toch nog een ander idee aan de hand doen. Je zou die diepe gleuf voor het hoekijzer ook kunnen maken met een lamellofrees. Misschien moet je de diepte aanpassen aan wat met een lamellofrees maximaal mogelijk is, en dan ook een minder diep stekend hoekijzer gebruiken. Dit lijkt me een heel stuk makkelijker en vooral veiliger dan het gehannes met rechtopstaande treden op een zaagtafel. Ook als je het op deze manier zou aanpakken gebruik je beter gefixeerde start en stop-blokjes, zodat je niet te ver gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.