Advies zaagtafel (alweer)

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou voor die Martin gaan! Dat is een top merk. Ik heb ongeveer dezelfde machine gehad. Ik had een langere geleider erop.
Dat zijn onverwoestbare zware machines. U moet wel wat kijk op techniek hebben.
Lager werk van de geleider en de elektromotor. Ook moet de verstelinrichting soepel lopen.
Daar past met gemak een eiken spoorbiels (zonder metaal er in) op. Die zaagt ie als boter, mits een goed zaagblad.
 

tuoh

Oud hout
Ik denk dat de Martin voor de TS wat overkill gaat zijn, van alle hier aangehaalde machines lijkt mij de Ulmia de meest geschikte voor deze man. Een zeer precies werkend machientje, niet te groot of te overweldigend, maar wel een degelijke bouw. Geen blikken ding zoals die TS2500 of een hyperprofessionele mastodont zoals de Martin:p
Een machine zoals de Martin komt maar tot zijn recht in de handen van een ervaren gebruiker. Je kan immers wel klein detailwerk doen op deze machine, maar niet iedereen zit graag met zijn handen dicht bij een sneldraaiend zaagblad van 400mm diameter om een lijstje in verstek te zagen:D

Kies altijd voor een machine die bij je past, of waarvan je weet dat je die "de baas" kan. Ik zou de gebruikers niet de kost willen geven die een machine staan hebben waar ze schrik van hebben, daar heb ik al legio voorbeelden van meegemaakt.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Heb je de verkoper van de flottjet een mailtje gesteurd voor een vraagprijs.

Heb ondertussen aan aantal machine waar ik interesse voor heb, zal een lijstje maken hier:

Flottjet 200
Harwi 130 met geleiders
Metabo tku 1693 compleet
Scheppach ts 4000
Startrite 3022
Elu ets 33
EB pk 250

Alle machine liggen rond de zelfde top prijs, en een paar eronder. Het is niet allemaal gietijzer maar vindt het wel interresanten machines
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ken dit bedrijf en dat is zozeer nog niet nadelig MAAR wel even goed je ogen open houden, het is een handelaar, heeft volgens mij niet heel veel kennis van de machines, kijkt ze niet helemaal na OF doet of zijn neus bloed, 1 van de drie...

Persoonlijk is mijn mening dat als je in dergelijke goederen handelt je deze goed naloopt zodat beide partijen geen bult vallen
Ik heb er een prima lintzaag vandaan, maar ik zag zeker wel punten waar hij zelf niet naar had gekeken (slorig of bewust, dat weet ik niet)
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Oke, ga alles nog eens goed vergelijken en aan komende dag eens door Nederland crossen en wat machines bekijken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat klopt, maar als je hier een link plaatst voor iemand die iets zoekt gaan andere lezers er mee lopen.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik zou absoluut voor de Harwi gaan. Heb ik zelf goede ervaringen mee (geen 130 helaas), wel 50s. Stevig, stabiel, spelingsvrij, robuust, enz. Maar goed ik had daarvoor een 'VanCranenbroeker'. Dan vind je alles wat je erna heb al gauw beter natuurlijk.

Maar kortom, de Harwi doet gewoon wat ik van hem verlang; en daar hou ik wel van:p
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Maar kortom, de Harwi doet gewoon wat ik van hem verlang; en daar hou ik wel van:p

Had ik beter een Harwi kunnen nemen ipv mijn vrouw 😁

Ben op het moment erg druk met werken, dus moet de zoektocht even uitstellen tot volgende week. Ik hou jullie op de hoogte.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Wees maar blij met je vrouw! Mensen wiens verlangens allemaal vervuld worden worden daar eigenlijk nooit gelukkiger van......

Fons
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zo heren en dames.

Als eerste iedereen bedankt voor de tips, info en ideeën.

Na toch wat tijd te kunnen vinden afgelopen week heb ik wat dingen bekeken en ben geslaagd.

Ik heb vandaag deze machine opgehaald bij een hele aardige meneer die door gezondheids redenen moest stoppen met meubels maken.

Het is geen gietijzer monster geworden maar wel deze:
141dmw.jpg


Incl 5 zaagbladen en de beste man had ook nog een afzuiger tekoop dus die ook maar gelijk meegenomen. Ben er erg happy mee, nu nog even alles schoonmaken, afstellen en een mooi plekje geven.

Let niet op de rommel, heb net een zolder in de werkplaats gebouwd. Kwam ruimte tekort 😁
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi Ben,

ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze machine. Ik vermoed dat je hem intussen al veel gebruikt hebt? Zaagt hij mooi en stabiel?
Dit is natuurlijk geen professionele machine maar vraag me af voor de hobbyist of dit een goede is.

Mocht je een handleiding hebben dan ben ik geïnteresseerd ;-)

gr,
Sampie
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Hoi sampie,

machine is idd al in gebruik en moet zeggen dat die goed bevalt. Ik heb deze van een meubelmaker gekocht die met pensioen ging en ook zijn gezondheid liet het niet toe om verder te hobbyen. De meubels in zijn huis had hij allemaal gemaakt met deze machine en kan niets anders zeggen dan wouw. Je kan een aap achter een hammer/felder zetten maar dat geeft geen garantie op mooie meubels ;)

het enige nadeel wat ik tot nu toe gevonden heb is dat de tafel geen mitter slots heeft, valt best mee te leven hoor.

verder heb ik kwa reparatie niet veel gehad behalve dat ik de onderdelen voor het vastzetten van het zaagblad heb vernieuwd. (+\- €35)

handleiding is nog op de Scheppach site te vinden incl onderdelen lijst. Al zijn niet alle onderdelen nog leverbaar :(.

mocht je de machine een keer in reallife willen zien dan kan dat natuurlijk altijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.