Advies zaagtafel (alweer)

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi Ben,

bedankt om je ervaringen te delen. Ik heb op dit moment een oude maar stabiele Mecanils combinatiemachine. Daar ben ik relatief tevreden over omdat hij best wel stabiel en nauwkeurig werkt maar heeft ook heel wat nadelen: ik kan geen grote platen zagen, ik kan niet onder hoek zagen, enkel relatief lichte en kleine frezen kunnen op de as, ...

Omdat ik plan om heel wat kasten te maken uit multiplex en mdf zoek ik een niet al te grote en dure machine die toch degelijk is voor dit werk. Ik zoek zeker ook om onder hoek te zagen. Hoe bevalt de machine je om grote platen (2m40 op 1m20) te zagen? En kan je de geleider ook naar voor en achter schuiven?

Ik weet er namelijk één te koop staan tweedehands voor 700€. Lijkt je dit een redelijke prijs?

Ik zou heel graag eens komen kijken maar ik kom uit België, streek rond Kortrijk, dus wschl veel te ver van bij jou :confused:
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Kortrijk - Vianen 183km.... das idd een beetje ver.

zagen van platen gaat goed in mijn eentje. Met ze 2e natuurlijk beter. Zoals op de foto heb ik de zaagtafel incl verbreding en verlening en lange roltafel wat voor platen zagen wel handig is. Ik heb nu een tafel achter de zaagtafel gemaakt waardoor zagen van platen makkelijker gaat en gelijk een plek om te knutselen als nodig.
De aanslag kan naar voore en naar achtere gesteld worden naar wens, en zagen onder een hoek is ook geen probleem. Al moet je wel uitkijk want heb een keer een dikke snee in mijn vinger er aan overgehouden zo scherp was de hoek :(

€700 is niet verkeerd maar ligt er een beetje aan wat je erbij krijg.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@sampie

De roltafel die Ben er op heeft is ook maar beperkt met lengte zagen.
Zolang het geen formaatzaag met rolwagen van 320 cm is, blijft het toch behelpen.
Daar moet je inventief mee omgaan.
Een invoer en een uitvoer tafel maken.
Ik ken uw machine niet. Misschien een foto.
Ik zou niet meteen een andere machine kopen die niet echt meer voordeel biedt, maar naar oplossingen met uw materiaal.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Klopt idd wat Bob zegt. Tafel is niet lang genoeg om de hele plaat heen en weer te halen. Invoeren gaat goed en voor de uitvoer staat de extra tafel erachter die ik gemaakt heb. Heb er even geen foto van maar zal proberen er 1 te maken als ik in de werkplaats ben.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik sluit me aan bij Bobmartin, zeker als je verder tevreden bent met de machine die je nu hebt maar als je veel plaatmateriaal moet doen is een invalcirkelzaag met een rail een goede investering, dat werkt makkelijker dan een zaagtafel wat dit betreft want zo'n grote plaat doorvoeren in je eentje is wat onhandig als je een kleine tafel hebt.
Festo maakt goede vind ik.
Ik lees ook goede berichten over Mafell, deWalt, blauwe bosch bijv.
Als je in de zoekfunktie even zoekt vindt je er genoeg over.
 
Laatst bewerkt:

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
IMG_20170204_140514.jpg
IMG_20170204_140502.jpg

Ziehier mijn combine machine van Mecanils. Zoals jullie kunnen zien is hij niet al te groot wat me problemen geeft om iets grotere planken te zagen. Ik ben al aan het denken geweest over een verlengtafel maar weet niet goed hoe te beginnen. Ik heb in ieder geval wel een plooibare roltafel ter beschikking (hieronder een foto)

IMG_20170204_140539.jpg

Wat ik alvast zou willen is een tafel aan linkerkant en vooraan. Alle ideeën zijn welkom :)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Daar is niks mee.
Prima machine om mee te werken en ruimte heb je ook genoeg.
Ik weet niet of je bekent bent met youtube, maar daar kun je genoeg inspiratie vinden.
Vooraan is niet direct iets nodig. Daar begin je met sturen langs de geleider. Achteraan komt die rolwagen.
Opzij kun je iets maken wat aan die geleide stangen links te bevestigen is.
Daar heeft ooit een afkortgeleider op gezeten.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi Bob,

die rolwagen is idd heel gemakkelijk en gebruik ik ook veel. Op de stangen kan inderdaad een afkortgeleider op. Deze heb ik ook en gaat goed maar blijft natuurlijk enkel beperkt tot latten. Op de stangen aan de zijkant zit wel nog draad aan de binnenkant dus ik vermoed dat deze nog verlengd kunnen worden. Dan zat ik te dneken of er eventueel een tafel voor de machine komt. Ook een tafel aan de zijkant en mijn roltafel achteraan.
Ik zal eens even zoeken hoe anderen dit doen. Ik vermoed dat topvlak van een geleidertafel best uit vlak glad materiaal is?

Ook vraag ik me af of de suggestie om gewoon met cirkelzaag/invalzaag en geleiderrail niet de eenvoudigste oplossing is? Mijn vraag is dan hoe nauwkeurig dit allemaal is?
Ik heb een aantal jaar houtbewerking in avondschool gevolgd en kon daar met opdeelzagen en grote digitale paneelzagen werken. Misschien ben ik hierdoor wat verwend geraakt? :eek:

Want sowieso zal het probleem blijven, ongeacht met hoeveel verleng-zijtafels ik zal werken dat een plaat van vb 2m44 niet met mijn combiné in twee kan zagen door restricties aan de rechterkant van de combine...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je een plaat multiplex met uitklapbare poten maakt met van die buisklemmen die je vastklikt op de stang dan heb je een prima tafel aan de zijkant voor het grote plaatwerk.
Precies naast de bevestigingen van de stang zodat ze geen kant op kunnen.
Als je een plaat betonplex neemt (kost wel wat meer) dan heb je een mooie gladde plaat zodat het goed glijdt.
Hier even een paar links zodat je ziet wat ik bedoel
https://www.google.nl/search?q=pvc+..._jsfvRAhUmAsAKHeHSBMMQsAQIIg&biw=1600&bih=789
http://www.korendijkwatersport.nl/plastic-klemmen-50-mm.html
http://www.twenga.nl/buisklem.html
 
Laatst bewerkt:

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Wat bedoel je precies met naast de bevestigingen van de stang?
Heb je soms een schetsje zodat ik me het beter kan voorstellen?

Alvast bedankt voor de moeite.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je de plaat multiplex laat rusten op de stang tegen de machine dan teken je aan de onderzijde de lijnen van de stang af en de plaatsen waar de bevestigspunten van de stang aan de machine zitten.
Dan schroef je de klemmen op je plaat zodat ze vlak naast de bevestigingspunten om de stang klemmen en er weinig/geen speling tussen de klem en het bevestigingspunt zit.
Daardoor kan de plaat niet meer voor of achteruit schuiven.
Anders houdt je even een klein plaatje hout op de stang tegen de zijkant van de machine en kijk je aan de onderzijde, dan begrijp je wat ik bedoel denk ik.
Vergeet niet dat de poten zo lang/hoog meten worden als de stanghoogte plus de klem die erop rust.
Het handigs is eerst de klemmen op de plaat maken en dan je plaat waterpas op hoogte stellen, opmeten wat de hoogte is en dan je poten op maat maken.
Als mensen het andersom doen wat makkelijker is dan vergeten ze nog wel 'ns de extra hoogte van de klem erbij op te tellen waardoor ze met te korte poten zitten.
Het is belangrijker in deze dat je blad mooi waterpas op gelijke hoogte staat dan dat hij keurig precies aansluit op de zijkant van de machine.
Als hij niet mooi waterpas ligt krijg je problemen met zagen.

Laat de plaat wat langer dan je zaagtafel aan de voor en achterzijde zodat hij wat uitsteekt, dan heb je lekker wat draagvlak voor grote platen.
 
Laatst bewerkt:

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi Willem,

is me wel duidelijk nu, bedankt voor je ideeën. Nog enkele kleine vraagjes:
-hoe zou je de poten maken (hoeven er maar twee te zijn denk ik)
-dikte van plaat betonplex
-is het een goed idee om van die mitter slots in te frezen zodat er een dwarse haakse lat op kan?
-kan het ook met een tafel die niet vast is maar mee glijdt over de stangen (lijkt me wel moeilijk haalbaar). Dit zou het voordeel bieden dat je dichter bij je zaag kan meelopen.

ik zal proberen een schets te maken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Sampie, je hebt een afkortgeleider bij de zaag schrijf je, dan heb je geen slede nodig.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
inderdaad maar omdat mijn tafel klein is kan ik die maximaal 20cm opschuiven. Hierdoor kan ik geen grotere stukken van vb platen afnemen en dat is nu net mijn bedoeling.
Uiteindelijk vraag ik me af of een cirkelzaag met geleider niet de eenvoudigste oplossing is...
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Nog iemand ideeën over mijn bovenstaande vragen?
-hoe zou je de poten maken (hoeven er maar twee te zijn denk ik)
-dikte van plaat betonplex
-is het een goed idee om van die mitter slots in te frezen zodat er een dwarse haakse lat op kan?
-kan het ook met een tafel die niet vast is maar mee glijdt over de stangen (lijkt me wel moeilijk haalbaar). Dit zou het voordeel bieden dat je dichter bij je zaag kan meelopen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nog iemand ideeën over mijn bovenstaande vragen?
-hoe zou je de poten maken (hoeven er maar twee te zijn denk ik)
-dikte van plaat betonplex
-is het een goed idee om van die mitter slots in te frezen zodat er een dwarse haakse lat op kan?
-kan het ook met een tafel die niet vast is maar mee glijdt over de stangen (lijkt me wel moeilijk haalbaar). Dit zou het voordeel bieden dat je dichter bij je zaag kan meelopen.

Sampie; als je zo'n tafel maakt is het alleen ter ondersteuning van een flinke plaat van bijv 244 bij 122.
Dus er hoeven niet van die dikke poten onder als het gewicht per vierkante cm wel meevalt.
Iets van 44 bij 69 zou al genoeg zijn, veel belangrijker is dat de tafel een beetje stabiel staat.
Qua dikte zou ik bijv 15 of 18 mm aanhouden want de tafel rust toch op de stang en de poten tenslotte.
Je kan een soort klapschraag maken en je plaatst twee balkjes onder de plaat zodat als je die klapschraag uitzet dat ie wordt begrensd door zie balkje aan de onderkant van de plaat of je gebruikt een scharnier op de klapschraag zodat je 'm op "slot" zet als het ware.
Als je grotere delen wilt zagen dan lijkt mij een (inval)cirkelzaag veel praktischer, dat was m'n eerste advies een aantal dagen terug.
Ik heb indertijd een paar keer met een Festool gewerkt en dat zaagt echt perfekt.
Kost iets meer dan een bouwmarktzaag maar altijd een strak resultaat.
En ja dan kan je ook makkelijk allerlei afmetingen doen natuurlijk.
In de zoekfunktie kan je heel veel vinden over goede (inval) cirkelzagen en rails die van meerdere merken op elkaar passen voor als je een langere snede wilt doen.
Soms zie je een aanbieding met een extra rail.
Het is even de uitgaaf maar als je veel plaatwerk gaat doen is dat een hele verantwoorde investering lijkt me.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.