advies zaagblad

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
93
4
Ik wil een nieuw zaagblad op mijn zaagmachine. Momenteel zit er een 245mm blad op met 60 tanden en asgat 20mm.
Het is vooral voor hobbygebruik (kastjes thuis) met meubelplaten. Bij Ecotools vind ik geen zaagbladen van deze diameter in combinatie met het asgat. (laat staan de hoeveelheid tanden) Helpt iemand mij op weg?

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
207
88
Zaanstreek
Kijk eens goed naar de specs van je zaag. 245mm is niet heel gangbaar voor zover ik weet, meestal 250mm of 256 (10"). Als dat kan, geeft het je veel lucht!
Er bestaan ook reduceerringen, waarmee ik succesvol 30mm gat-maat bladen gebruikt heb op mijn 1" zaagas. Kanttekening dat die lastig zijn bij regelmatig wisselen van bladen.

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
93
4
Kijk eens goed naar de specs van je zaag. 245mm is niet heel gangbaar voor zover ik weet, meestal 250mm of 256 (10"). Als dat kan, geeft het je veel lucht!
Er bestaan ook reduceerringen, waarmee ik succesvol 30mm gat-maat bladen gebruikt heb op mijn 1" zaagas. Kanttekening dat die lastig zijn bij regelmatig wisselen van bladen.
Ik keek zonet eens in de handleiding en het standaard zaagblad is 250mm, aangezien het vooral melamineplaten zijn die verzaagd worden moet er niet veel gewisseld worden, reduceerringen kunnen dus wel lukken.

Welk soort vertanding neem ik dan best?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.941
3.514
Je kan de reduceerring even een centertje geven. Dan blijft hij gewoon op je as zitten. Ik zou een standaard 60 T 250 x30 industrial nemen. Maar voor echt hout te zagen moet je dan altijd wisselen. Een 48 of 36 tands blad is universeler.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
196
133
Kapellen (Antwerpen)
asgat 20mm is vrij courant en diameter 250mm ook
Ik had in de Bosch afkortzaag een blad van Stehle met 48 tanden (die is intussen vervangen door een Kapex met het bijgeleverde Festool-blad), in de zaagtafel gebruik ik voor dwarssnedes een CMT-blad met 40 tanden.
Voor een mooi resultaat ben ik doorgaans geneigd om wat meer geld uit te geven aan een goed zaagblad (of goeie freesjes). Als je die harsvrij houdt (dus af en toe reinigt), gaan die ook een stuk langer mee.

De enige twee uitzonderingen zijn een goedkoop Kreatos schulpblad met 12 tanden (dan vind ik het niet zo erg als er eens een nietje mee doorgaat) en iets vergelijkbaars voor Fermacell - voor dat laatste houd ik ook mijn intussen tot op de draad versleten Metabo cirkelzaag, in mijn Festool speelgoed wil ik geen gipsstof...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.