Normaal gezien moet je, of kan je, een hulpgeleider gebruiken, deze zit verschuifbaar op de originele en is wel verstelbaar naar voor of achter. Bij die zaagmachines Amerikaanse stijl is de doorlopende geleider een must om er toch breed materiaal mee te kunnen afkorten, niet zonder gevaar voor lijf en leden weliswaar. De minste hapering bij de doorvoer en dat stuk hout slaat terug naar de zager; leuk werken zo.
Zo werkte men hier voor de WWII ook trouwens. De meeste ateliers hadden enkel een schulpzaagmachine staan als cirkelzaag, proberen afkorten ermee vroeg om wat kunst en vliegwerk, dus? jawel, een zelfgebouwde houten afkortslede erop

Waar heb ik die dingen nog gezien

Yes, op YouT....

Heb in het begin van mijn loopbaan nog met zoiets gewerkt, een Danckaert (schulp)cirkelzaagmachine uitgerust met een fijnvertand HSS zaagblad en met een houten dwarsslede. En maar proberen om brede stukken min of meer haaks en op maat af te korten. Toen wist je niet beter, maar fijn en snel werken was het zeker niet. Men begon toen te werken met spaanplaat, al dan niet bekleed, en dat ging niet samen met vooroorlogse machines. Het paradijs opende zich op de dag dat er een paneelzaag geleverd werd, wat een verschil in gebruiksgemak
Je ziet soms van die machines met aan de rechterzijde van de zaag een tafelverbreding van 2m en meer

Zoiets kan toch geen enkel veiligheidsinstituut goedkeuren? Dat is een potentieel rampgebied. Wel minstens zevendertig stickers op het ding kleven met gevaar, maar een dergelijke tafelverbreding met geleider dat is dan wel veilig

In tegenstelling tot Europa waar men al snel het licht zag ( de roltafel) kwam deze in Amerika niet of nauwelijks in gebruik, waarom mag Joost weten. Men blijft voort kl... met een vooroorlogs concept. Gelijk welke 7e handse Robland met roltafel werkt in wezen nog steeds een stuk veiliger en multifunctioneler dan die dingen.
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat men gewoon niet (wil) zien dat er een veiliger, gebruiksvriendelijker, en multifunctioneler alternatief is. Rare jongens die Amerikanen

Het zal wel duidelijk zijn nu, ik ben GEEN fan van die Chinees/Amerikaanse antiquiteiten en de filosofie erachter