Advies: Welke zaag?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Een ander voordeel van een invalzaag zou zijn dat door de gesloten kast om de zaag de afzuiging beter zou werken. Al werkt de afzuiging bij mijn kleine Mafell (met open kast) ook uitstekend. Die ook mét spouwmes prima kan invallen trouwens.

Nette prijs van die grote Bosch. Als iemand één geleiderail van 1.6m+koppelstuk kwijt wil, hou ik me aanbevolen. De prijs van een losse is niet in verhouding tot bv. deze set.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik bedoelde niet dat een cirkelzaag met spouwmes niet kan invallen, bij de meeste cirkelzagen zit het spouwmes vast en niet met zo'n mooi flippkell systeem of op een andere manier verend om invallen mogelijk te maken. Wat afzuiging betreft heb je ook gelijk, maar of de meeste doe hetzelvers er direct een stofzuiger bij kopen is de vraag.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
306
Heelsum
Maxxride, Bjorn vind dat je met een cirkelzaag ook goed kunt invallen maar daar zijn de meningen over verdeeld. Het is een stuk moeilijker en je zult altijd ergens de happen zien van het in je werk laten zakken. Niet zo precies als bij een invalzaag dus. Een invalzaag is een stuk veiliger voor de minder ervaren gebruiker ook omdat het zaagblad altijd in de behuizing zit tenzij je dat niet wilt. Dat een cirkelzaag veelzijdiger is dan een invalzaag daar is ook een discussie over gevoerd en lopen de meningen over uiteen. Bjorn geeft dus geen objectief advies maar geeft aan wat zijn mening is. De topics op het forum die al eerder vernoemd zijn geven een completer beeld. Als je ook wilt afkorten zou je naar de Mafell KSS300 kunnen kijken die in 1 van de eerste bijdragen op dit topic genoemnd wordt, die is bedoeld als combi afkorten, cirkelzagen, als je niet dieper gaat dan 40mm is dat een optie. Anders niet.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wat is er moeilijker aan het invallen met een handcirkelzaag, Scheppie? Je moet de zaag op de rail zetten met de beschermkap al naar achteren, en dan de zaag terwijl hij loopt in het materiaal laten zakken en als je de gewenste diepte bereikt hebt de hoogteverstellingshendel vastzetten.
Het is wat omslachtiger, maar toen ik een jaar of achtien was deed ik dat al zo met een handcirkel die het dubbele weegt dan zo'n genoemde Bosch, op een zelfgemaakte houten rail. Dat happen zien is flauwekul, zeker bij de tegenwoordige fijnere rails als je die vastzet.
Ik ben het met je eens dat een invalzaag iets veiliger is omdat de zaag alleen uit de behuizing komt als je hem op de rail/materiaal duwt, maar daarom is een gewone handcirkel niet direct een aparaat waarmee niet veilig te werken is.

Als je weet dat je 95 % van de tijd met een rail wilt werken, dan is naar mijn mening een invalzaag het beste, zoek je een wat meer allround zaag: uit de losse hand regels en planken afkorten, smallere delen schulpen met behulp van een parallelgeleider, kepen zagen dan wil dat allemaal prima met een wat goedkopere cirkelzaag.

En inderdaad is alles wat ik hier neerzet mijn mening, geen enkele verplichting om me serieus te nemen:) Heb zelf ook een invalzaag, maar heb de helft van de tijd dat ik timmer alleen maar met zware handcirkelzagen gewerkt, zagen langs een rechte schroot en dat soort werk. Dan bied het huidige assortiment van cirkelzagen en geleiderails wat er in de markt is toch meer mogelijkheden. En bij mij is mijn invalzaag ook niet m'n enige zaag, heb ook een afkorter, een trektafelzaag, een zware handcirkel en ook gebruik ik veel de decopeerzaag en handzaag. Mijn invalzaag gebruik ik 99 vd tijd met de rail, voor andere zaagklussen pak ik wat anders.

Wat me wel een beetje stoort is dat je nooit met praktijkvoorbeelden komt, alleen maar dat een zaag hapt en niet strak zaagt,en een invalzaag misschien wel veelzijdiger is, maar nooit waarom dat zo is.

Mvg, Bjorn
 

MaxxRide

Nieuw lid
7 aug 2012
13
0
Vanmiddag naar de speciaalzaak gegaan en gewoon eens naar de machines gekeken. Uiteindelijke toch met de Festool TS55R thuis gekomen. Machine voelde voor mij toch het fijnst aan. Ben er blij mee. Van het weekend de eerste klus. MDF verzagen tot een mooie kist :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
306
Heelsum
Mooie zaag MaxxRide, welke zagen hebben ze je allemaal laten zien daar waar je de Festool uit gekozen hebt?

@ Bjorn
Wat is er moeilijker aan het invallen met een handcirkelzaag, Scheppie? Je moet de zaag op de rail zetten met de beschermkap al naar achteren, en dan de zaag terwijl hij loopt in het materiaal laten zakken en als je de gewenste diepte bereikt hebt de hoogteverstellingshendel vastzetten.

Nou dan heb je zelf al aangegeven wat er lastiger is.... die vraag heb je dus zelf al beantwoord

Dan een vraag van mijn kant, wat gebeurd er als je een klein beetje te snel de zaag laat zakken of je gaat iets schuin.... precies, je zaag schiet weg, nooit gehad, dan ben je echt een topper, ik namelijk wel met mijn zware Metabo. Als die dingen bedoeld waren om in te vallen dan heette het wel een invalzaag. In een handleiding zul je het ook niet vinden, kan het dan niet? nee kan wel, maar is er niet voor gemaakt.

Ik heb nou de vraag een aantal keer gesteld maar heb nog nooit gehoord wat je wel met een cirkelzaag kunt maar niet met een invalzaag? Ik kan me er echt niks bij voorstellen, waarom is hij dan veelzijdiger?

Wat me wel een beetje stoort is dat je nooit met praktijkvoorbeelden komt, alleen maar dat een zaag hapt en niet strak zaagt,en een invalzaag misschien wel veelzijdiger is, maar nooit waarom dat zo is.

Wat wil je horen dan Bjorn welke praktijkvoorbeelden mis je? Waarom een invalzaag veelzijdiger is, omdat je ermee kunt invallen op een goede manier wat niet kan met een cirkelzaag. Maakt het veel verschil? Nee niet heel veel maar ik ben ook niet begonnen met roepen dat een cirkelzaag veelzijdiger was.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dat is ook het belangrijkst, dat je een machine neemt die voor jouw goed aanvoelt. Succes met je aankoop, ga je waarschijnlijk jaren plezier van hebben.

Mvg, Bjorn
 

MaxxRide

Nieuw lid
7 aug 2012
13
0
Welke heb ik gezien, even denken hoor :) Protool, makita (cirkelzagen), Bosch invalzaag en metabo (combizaag). En natuurlijk de oude TS (EBQ). Die laatste kon ook nog als goede aanbiedingsset, maar ik ken mezelf. Dan heb ik straks spijt dat ik net de -1 of 47 graden niet heb :p
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Metabo had/heeft een zware handcirkelzaag in het programma, met een verend spouwmes, volgens mij gemaakt door mafell, want lijkt er op de mafell die tot 85 mm diep kan. Is dus een cirkelzaag gemaakt door mafell. Waarom denk je dat mafell flippkei op hun handcirkelzaag machines heeft? Voor wat anders dan invallen?
In mijn ogen is een gewone handcirkelzaag een stuk handiger om mee uit de losse hamd af te korten, bv regels voor een wandje, plafondlatten, steigerplanken. Veel meer zicht op het zaagblad. Meestal zit er een parallegeleider bij, ook handig als het je enige zaag is. En hij is lichter en goedkoper dan een invalzaag met vergelijkbare zaagdiepte.
Het is zeker niet mijn bedoeling invalzagen in twijfel te trekken, ben er zelf groot fan van, maar de oorsponkelijke vraag was, : welke vd beide bosch machines als zaag voor allerhande werkzaamheden en daarop heb ik mijn mening gegeven.

Mvg, Bjorn
 

WR1944

Oud hout
Vanmiddag naar de speciaalzaak gegaan en gewoon eens naar de machines gekeken. Uiteindelijke toch met de Festool TS55R thuis gekomen. Machine voelde voor mij toch het fijnst aan. Ben er blij mee. Van het weekend de eerste klus. MDF verzagen tot een mooie kist :)

Ik hoop dat je een goede stofafzuiging hebt. Dat is een essentieel iets. Ik heb ruim een jaar enkeldiep in het zaagsel gestaan voordat ik een (Festool MINI) stofzuiger kocht. Toen ik een paar jaar later in Amerika weer Festool ging inslaan zat bij de eerste bestelling de MINI.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Eerst een goedkope machine, die je veel gaat gebruiken: daar krijg je idd spijt van.
Zo heb ik helaas ook wat "budget" machines en gereedschap later toch vervangen.

Met WR1944 ben ik het zeer eens dat stofafzuiging belangrijk is.
Ik heb spijt dat het niet mijn tweede apparaat was.
Nagenoeg stofvrij werken,
niet alleen fijn voor "moeder-de-vrouw" maar ook voor je eigen longen.
Dus, tja, ik heb de M-serie van Festool ivm het afzuigen van hout (sommig houtstof is giftig),
op zeer streng aandringen van mijn vrouw: je werkt toch met hout ? dan moet je volgens de folder niet de L hebben, maar de M: dus kopen we de M.

van protool zijn er weer wat goedkopere beestjes, maar andere merken ook wel.
Of de karcher ok is, weet ik in het geheel niet.
Ik was/ben gewoon verblind door de groene waas.
(die overigens na alle mooie stevige woorden en tests mogelijk in de toekomst in een rode mafell waas veranderd)
 

PBT

Actieve deelnemer
Mocht ik de GKS kopen dan heb ik nog budget over voor een afkortzaag voor het 'planken' werk. (Steigerhout, schuttingplanken, vloerdelen etc).

Mocht je hiervoor kiezen, koop dan aub GEEN metabo afkortzaag. Ik heb in oktober vorig jaar een KGS 254M gekocht, niet echt superveel gebruikt en ook zeker niet verkracht ofzo, en deze heeft als ik ze helemaal naar voren schuif ongeveer 5mm speling in de geleidestangen. Ik heb ze voornamelijk gebruikt voor het afkorten van steigerplanken, kepers en wat balken met een goed scherp zaagblad dus dat zal het probleem zeker niet zijn
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Is die karcher een bouwstofzuiger? Zou een andere kiezen. Ik heb zelf een hitachi (de ronde), die is ook goed te betalen. Kruis heeft een mooi overzicht staan. Ik zit altijd wel te denken aan wat ik zou kopen als ik de keus opnieuw moet maken, maar dat ding van mij gaat maar niet kapot :eek:

Je had ergens verteld dat je ook fermacell gaat zagen, das best stoffig geloof ik :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik heb ook een goedkope stofzuiger (nu ja, goedkoop) die ik voornamelijk gebruikte om cv-ketels te reinigen. Eigenlijk is het gewoon rommel. De bijgeleverde filter verstopt snel en trekt dan kapot. Met zakken moet ik goed opletten. Is een zak te vol, dan scheurt hij plots met een stofwolk tot gevolg. Bovendien is hij erg lawaaierig. In de werkplaats gebruik ik hem dan ook niet.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Nee nog niet, maar daar ben ik wel naar aan het kijken as we speak. Een Mini is me simpelweg te duur (heb nog wat meer gereedschap nodig). Dus tenzij iemand nog een goedkoop modelletje te koop weet denk ik dat ik eerst maar voor een karcher ga http://www.beslist.nl/huishoudelijke_apparatuur/d0000081876/K%E4rcher_WD_3500_P.html

Deze heb ik ook, ik heb hem 1x geprobeerd te gebruiken met de TS 55 maar de slang is te kort, te dik en te log om aan een invalzaag te zitten. Afgelopen winter was er bij de Aldi een "aszuiger", hier de stofzuiger op aangesloten zodat 99% van het zaagsel in die ton terecht komt en niet in de stofzuiger. Toen nog een keer voor een prikkie een festool 27mm slang gekocht en die aangesloten op de aszuiger. Werkte matig met de invalzaag, dus heb ik nu een CTL 26 voor de invalzaag/bovenfrees etc en heb ik de Karcher aangesloten aan mijn Kapex. Hierop doet hij het prima, en hoef ik niet telkens stekkers en slangen te verwisselen als ik even moet frezen oid.

Dus het is wel te doen, maar als je jezelf een hoop ergernis wilt besparen kun je beter een "echte stofzuiger" kopen ipv deze Karcher.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij stofzuigers is het niet de vraag of je een Festool moet nemen, maar hoeveel ervan!
Mijn eerste Festool machine was trouwens een occasie CT22 stofzuiger, je moet natuurlijk eens goed doorslikken voor de prijs, maar spijt zal je er nooit van hebben. Heb vorige week een CT mini erbij gekocht voor de Kapex en om op werven mee te nemen. Ik heb vooral spijt dat ik het niet vroeger heb gedaan. En zouden ze niet zo duur zijn dan had ik er graag nog één bij genomen zodat die van de kapex eronder kan blijven zitten.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Na lang gekl**t te hebben met een Karcher nu een 2de hands CTL22 E gekocht.
Nu besef ik pas wat ik gemist heb,geen bloedneus meer en ook geen zichtbaar stof.
Als hobbyist moet je wat op je geld letten ,maar je gezondheid is toch ook heeeel belangrijk!

Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.