Advies voor vlonder

ptklapwijk

Actieve deelnemer
7 apr 2022
59
24
Bergschenhoek
Goedemiddag,

Mijn huidige vlonder (zie foto) is aardig aan vervanging toe en ben van plan hier nieuwe te bouwen. Nu had ik het idee om dit over de bestaande heen te bouwen en dit als getekend hieronder te doen. Qua hoogte is dit geen probleem, hij ligt nu vrij laag. Welke maat balken kan ik hier het beste voor aanhouden en kan ik zo een paal in de sloot timmeren?

Witte lijnen is bestaand, paars is nieuw:
Schermafbeelding 2026-05-06 133614.png

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-05-06 at 13.21.18.jpeg
    WhatsApp Image 2026-05-06 at 13.21.18.jpeg
    148,8 KB · Weergaven: 27
  • WhatsApp Image 2026-05-06 at 13.20.34.jpeg
    WhatsApp Image 2026-05-06 at 13.20.34.jpeg
    148,1 KB · Weergaven: 27

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
186
65
Alkmaar
Van waterschap mag je geen mm voorbij de beschoeiing want dat hindert de doorstroming. Begin het gesprek maar niet, heeft helemaal geen zin. Ik heb mijn halve tuin moeten laten slopen om daarna een volledige nieuwe beschoeing te laten slaan.
De rest van de buurt vraagt het gewoon niet, en bouwt complete vlonders in de sloot.
Ergo, doe zoals de rest en waarschijnlijk hoor je er nooit weer wat van.

• Wow
Waarderingen: ZotVanHout

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
533
243
Almen aan zee
Kan je het nieuwe vlonder niet laten liggen op het oude vlonder?
(Met misschien iets van rubber of kunststof afstandhouders ertussen
om vochtcontact/doorslag te voorkomen)
Heb je extra ondersteuning.

Kan me voorstellen dat met de palen in de slootkant je minder stabiliteit hebt
dan aan de oplegging aan de fundering van de schuur kant.

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
117
62
Hillegom
Is de beschoeiing in jouw beheer en is ze in goede staat, dan zal ik een horizontale balk een stukje boven de waterline plaatsen en de palen daarop laten steunen, dan ben je niet in het water bezig. Ik woon in een soortgelijke situatie (allen is de sloot een stuk breder en is een officiële sloepenroute), als ik daar 28 jaren geleden kwam, had bijna iedereen een steiger, dus ik heb er ook een laten maken (2palen in het water). Veel huizen hebben ook vlonders met een vrij oversteek tot een meter, nog nooit had iemand een probleem met het waterschap. Of er zijn geen regels in dit geval of het wordt gewoon gedoogd.
Als de beschoeiing onder beheer van het waterschap valt is het of vragen of gewoon doen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.